Artikkeli: Artikkelit 2013–2018

11.1.2014 klo 10:28

Raija Malka Lissabonin modernin taiteen keskuksessa

Lisabonin modernin taiteen keskus 2013 kuva Marja-Liisa TorniainenTeksti: MARJA-LIISA TORNIAINEN,  kuvat: MARJA-LIISA TORNIAINEN, PAOLO COSTA, CAM (teoskuvat)

Suomalaisen taiteilijan Raija Malkan näyttely on juuri nyt esillä Lissabonin Modernin taiteen keskuksen vaihtuvien näyttelyiden tilassa. Se avautui yleisölle marraskuun 15. päivä ja viimeinen mahdollisuus nähdä näyttely on 26.01.2014. Tunnelmaltaan Sara Hildénin taidemuseota muistuttava taidekeskus, CAM, on rakennettu 1983 ja Malka on ensimmäinen suomalainen taiteilija sen 30-vuotisen historian aikana. Lissabonissa taiteilija on asunut vuodesta 2009.

Raija Malkan taidetta ei ole helppo luokitella taikka lokeroida. Hän on syntynyt vuonna 1959 Turussa ja  saanut koulutuksensa 1980-luvun alkupuoliskolla Taideteollisessa korkeakoulussa. Vuonna 1983 hänen opettajanaan Pariisissa oli Daniel Graffin, ranskalainen kuvanveistäjä, jonka monumentaalisia teoksia löytyy milteipä joka mantereelta. Pariisissa Malka asui jälleen seitsemän vuotta 1990-luvulla.

Hän on työskennellyt myös teatterissa ja oopperassa tehden lavasuunnitelmia ja puvustuksia. Näyttelyä pystytettäessä pyritään aina saamaan aikaan toimiva kokonaisuus, tarvittavat ja haluttavat jännitteet teosten välille. On mahdollista kuitenkin tehdä enemmänkin. Lissabonin näyttelyssään Malka luo  kokonaisteoksen, jonka sisällä katsoja kulkee. Vahvasti haptiset maalaukset imaisevat näyttelyssäkävijän omaan tilaansa ja tipauttavat erikokoiset pallonsa museon lattialle. Näyttelyn nimi gymnasion viittaa antiikin Kreikkaan, missä fyysistä kuntoa ja henkisiä kykyjä hiottiin samassa tilassa. Näyttelyn valaistus matkii jumppasalin valaistusta ja penkit muistuttavat pukuhuoneiden penkkejä. Jostain kuuluu pelin ääniä.

Maalaaminen ei rajoitu  laatikkomaisiin maalauspohjiin, vaan myös erikokoiset pallot ovat maalattuja omin tarkoin harkituin sävyin, suurin valeanvihreä lattiasta kattoon ulottuva omaa varjonkin, joka on maalattu lattiaan. Malka käyttää töissään suorakaiteita ja palloja kaksiulotteisina ja kolmiulotteisina, ikkunoina ja arkkuina. Väreinä beige, musta, keltainen, vaaleanpunainen ja –sininen, vihreä ja oranssi.

Gymnasion on kuin elämän pelikenttä syntymän ja kuoleman välillä. Innoittajina ovat olleet Gustave Courbet Maailman alkuperä-teoksellaan sekä Arnold Böcklinin Kuolemansaari-maalaus, Beethovenin pianotrio 5  ja August Strindbergin näytelmä Aavesonaatti. Kuraattori Isabel Carlos vertaakin Malkan näyttelyyn luomaa jännitettä Edward Munchin Huuto-maalauksesta aistittavaan jännitteeseen. Hän myös leikittelee ajatuksella kuinka Munch nyt maalaisi, Lissabonissa asuvana ja suomalaiseksi naiseksi syntyneenä – maalaisiko hän kuin Raija Malka?

Strindbergin innoittajana kamarinäytelmään Aavesonaatti oli Böcklinin Kuolemansaari-maalaus. Näyttelyssä se on esillä Fernando Calhaun maalaamana kopiona, joka löytyi museon kokoelmista. Chamber Play on Gymnasion-näyttelyn pääteos. Nimi yhdistää kamarimusiikin ja kamarinäytelmän. Strindberg koki näytelmänsä musiikkina ja näytelmän nimen arvellaan tulleen Beethovenin  sävellyksen mukaan. Kuten näytelmässä näyttelyssäkin on kyse pelistä kahden maailman rajalla –  ja toisaalta – näiden maailmojen samanaikaisuudesta.

Gulbenkian-säätiö

1869 syntynyt Calouste Sarkis Gulbenkian oli armenialainen öljymiljonääri, jonka sanotaan aloittaneen taidekokoelmansa keräilyn jo 14-vuotiaana. Toisen maailmansodan aikaan hän oli menossa Amerikkaan Portugalin kautta, mutta pysähtyi matkallaan 1942 Lissaboniin lepäämään. Kohteluunsa maassa hän oli niin tyytyväinen, että tervehdyttyään jäi puolueettomana pysyneeseen Portugaliin. Hän kirjoitti myöhemmin, ettei missään aiemmin ollut kokenut sellaista vieraanvaraisuutta kuin Lissabonissa. Hän asui koko loppuelämänsa Hotelli Avizin (nykyisin Sheraton) sviitissä ja kuoltuaan 1955  yhtenä maailman rikkaimmista miehistä hän jätti suuren osan perinnöstään Portugaliin perustamalleen Gulbenkian-säätiölle. Säätiö toimii maailmanlaajuisesti. Säätiön tehtävänä on tukea hyväntekeväisyyttä, taidetta, opetusta ja tiedettä ja se rakensi kaupunkiin 1969 Calouste Gulbenkian-museon, jossa keräilijän valtaisat taidekokoelmat ovat yleisön nähtävillä. Modernin taiteen keskus CAM  on osa säätiön toimintaa ja sijaitsee päämuseon kanssa samalla alueella.

Chamber Play
Chamber Play

 

Aiheesta lisää muualla verkossa:

Raija Malkan blogi

Lissabonin Modernin taiteen keskus

Gulbenkian-säätiö

 

Näyttelyn yhteysstiedot

Raija Malka – Gymnasion 15.11.2013-26.01.2014
Centro de Arte Moderna, CAM
Rua Dr. Nicolau Bettencourt
1050-078 Lisboa

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *