Artikkeli: Lukijoilta 2013–2018

23.4.2018 klo 09:53

Asiakasmaksut luovat pyöröovi-ilmiön

Asiakasmaksut eivät aina ole plussaa kuntataloudelle. Kirjoittajat huomauttavat, että esimerkiksi kotiuttamistiimin palvelujen muuttaminen maksulliseksi voi päinvastoin lisätä kalliin sairaalahoidon tarvetta.

MIRJA JUUSELA, JOUNI SIRÉN
Tampereen kaupungin johto on niin sanotussa talouden tasapainoitusohjelmassaan lisäämässä heikkoihin ja vähäosaisiin kohdistuvia asiakasmaksuja. Sosiaali- ja terveydenhuollon osalta huomio kiinnittyy muun muassa suunniteltuun sairaalasta kotiin palaavan potilaan kotiutustiimin palvelumaksuun. On irvokasta, että kotiutustiimin palvelusta joutuu maksamaan, kun tietää tiimin tarkoituksen ja tavoitteen.

Kaupungin omilla sivuilla todetaan, että ”kotiutustiimi auttaa asiakasta palaamaan sairaalasta kotiin. Kotoutustiimin työntekijät varmistavat potilaan sujuvan kotiutuksen. Kotikäyntejä tehdään potilaan sairaanhoidollisen ja toimintakyvyn tarpeen mukaan. Kotiutustiimin henkilökunta arvioi hoito- ja tukipalvelutarpeen yhdessä asiakkaan, omaisten ja kotiuttavan tahon kanssa ja järjestää tarvittavan jatkohoidon kotihoidosta.”

Tavoitteena siis on, että kuntalaiset pystyisivät asumaan kotonaan mahdollisimman pitkään, mikä on edullisempaa kuin laitoshoito. Laitospaikkojahan on myös vähennetty rajusti.

Jos kotiutustiimistä tehdään maksullinen, syntyy sairaaloihin pyöröovi-ilmiö: Vähävarainen asiakas ei valitse maksullista palvelua, ellei se tunnu aivan välttämättömältä. Silloin ennalta ehkäisevä hoito ja palvelut jäävät pois, ja ennen pitkää asiakas joutuu palaamaan takaisin kalliiseen laitoshoitoon.

Toivottavasti kaupungin päättäjät edes tämän kerran arvioivat päätösten vaikutuksia ja pitkän aikavälin säästöjä eivätkä pelkästään lyhytaikaista kassavirtaa.

Mirja Juusela on sosiaali- ja terveyslautakunnan varajäsen (vas), Jouni Sirén on Tampereen Vasemmiston puheenjohtaja

Teksti on julkaistu myös Aamulehden mielipideosastossa 23.4.2018.

*