Artikkeli: Artikkelit 2013–2018

16.8.2017 klo 11:44

Vapaus! Svoboda! Kuinka itsestään selvää se on joillekin

Kuva: Alex Brenner/Tampereen teatterikesä

 

Teksti: LEENA RODRIGUEZ   
Burning Doors on enemmän julistus tai performanssi kuin perinteinen näytelmä. Belarus Free Theatren tarkoituksena on muuan muassa antaa tukensa ukrainalaiselle elokuvantekijälle Oleg Sentsoville, joka kärsii 20 vuoden tuomiotaan Siperiassa. Tuomio tuli terrori-iskun valmistelusta, mutta olemattomat todisteet on saatu kidutuksella. Euroopan Elokuva-akatemian (EFA) jäsenet ovat vedonneet Putiniin, ja myös moni katsoja allekirjoitti vetoomuksen ennen Tampereen Työväen Teatterista poistumistaan.

Teatterikesän ennakkotiedoissa tuotiin enemmän esille Maria Alyokhinaa, Pussy Riot ryhmän jäsentä. Tämän feministisen aktivistiryhmän tempauksen moskovalaisessa kirkossa ja siitä seuranneet oikeudenkäynnit kaikki muistanevat, mutta Sentsovista tai Pjotr Pavlenskista suurempi yleisö tiesi varmaan vähemmän.

Saamme tietää, että Pjotr Pavlenski naulasi kivespussinsa Kremlin aukion kiveykseen vastalauseena Venäjän luisumisesta poliisivaltioksi. Tämä kerrotaan kahden ”pomon” assistentin vessanpöntöillä käytävällä keskustelulla. Toinen käskee kokeilemaan ja nipistämään nahkaansa kivesten ympärillä, ”eihän satu ollenkaan”? ”Se oli vain mainostemppu!” Vessapaperi on loppu. ”Eikö meillä valtionhallinnossa ole vessapaperia!” No, pyyhitään takapuolet Pavlevskin syytekirjelmällä. Kun miehet poistuvat, paikalle tulevat joukot tarkistavat vessanpöntöt ja tuovat vessapaperia. Kaikkia siis tarkkaillaan.

Vankiloiden eri kuulustelu- ja kidutusmuodot käyvät selviksi erittäin fyysisillä kohtauksilla. Näyttelijät pistävät tosissaan itseään likoon. Erilaiset mätkimiset vain jatkuvat ja jatkuvat. Kun ihmislinko viimein singahtaa, tekee mieleni huutaa, että lopettakaa jo! Köysissä riippuva, housuihinsa virtsaava mies vain itkettää.

Äkkiä esitys keskeytyy, ja valot suunnataan katsojiin. ”Onko teillä mitään kysyttävää?” Itselleni tulee piinallinen olo. Onneksi muutama rohkea kysyy jotain, ja kohta valot taas sammuvat katsomossa. Olen taas turvassa. Tosin pidätän hengitystäni ammekohtauksessa ja lasken sekunteja, kuinka kauan näyttelijä pystyy olemaan veden alla.

Dostojevski -sitaatit herättävät minussa muistoja noin kolmenkymmen vuoden takaa. Esityksessä kerrotaan miten pieni poika, vahingossa kenraalin koiraa satuttanut, annetaan äitinsä edessä koirille raadeltavaksi. Kysytään, että jos tämän pojan uhraaminen ratkaisisi kaikkien muiden onnellisuuden, antaisitko sen tapahtua? Itse pohdin tämän kaltaista aikoinani, mutta tänä päivänä se tuntuu aikamoiselta jeesustelulta. Nyt vastaisin itse, ettei mikään järjestelmä ole kannatettava, jos se vaatii uhraamaan pikkupoikia tai -tyttöjä.

Belarus Free Theatren jäsenet elävät, Aloykhinaa lukuun ottamatta, pakolaisina Isossa-Britanniassa. Olen ymmärtävinäni, että heidän sanomansa on ”Olkaa rohkeita! Pahinta on olla pelkuri!” Teot voivat olla pieniäkin. Kotimatkalla mietin, että totalitarismia ja yhden henkilön palvontaa on kaikin tavoin vastustettava. Sanomisen vapauttava on puolustettava, vaikkei toisen totuus miellyttäisikään.

Tampereen Teatterikesä 2017 Vasen Kaistassa:

Vapaus! Svoboda! Kuinka itsestään selvää se on joillekin (16.8.2017)
Lumor-teatern kouluväkivallasta (16.8.2017)
Karkotetut teatterikesässä (15.8.2017)
Maailma ilman meitä – haastattelu Karolien De Bleserin kanssa (11.8.2017)

Lisää aiheesta muualla verkossa

Tampereen Teatterikesä

|||

Tampereen Teatterikesä

Burning Doors, esitykset 11.8. ja 12.8.

Belarus Free Theatre (Valko-Venäjä & Britannia)

Ohjaus ja käsikirjoitus
Nicolai Khalezin

Ohjausyhteistyö
Natalia Kaliada

Koreografi ja harjoitusohjaaja
Bridget Fiske

Yhteistyössä
Maria Alyokhina

Esiintyjät, tekstin ja teoksen suunnitteluyhteistyö
Maria Alyokhina
Pavel Haradnitski
Kiryl Kanstantsinau
Siarhei Kvachonak
Maryia Sazonava
Stanislava Shablinskaya
Andrei Urazau
Maryna Yurevich

Avustava koreografi
Maryia Sazonava

Näyttelijävalmennus ja avustava harjoitusohjaus
Maryna Yurevich

Lavastus
Nicolai Khalezin

Valo- ja videosuunnittelu
Joshua Pharo

Rumpumusiikki
Alexander Lyulakin (Boombox)

Äänisuunnittelu ja muu musiikki
Richard Hammarton

Yhteistyössä
ArtReach as part of Journeys Festival International, Melbourne Arts Centre, Falmouth University’s Academy of Music and Theatre Arts 

*

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *