Artikkeli: Tampere

27.10.2019 klo 15:19

Lenkkeilijän Tohloppi

Syksy on otollista lenkkeilyaikaa. Ilma on sopivan viileää ja luonnossa on ihailtavaa. Tohlopin lenkkiä Epilänkadun kohdalla (Kuva: Meerit Heimlander)

Syksyn edetessä saattaa kuntoilijan mieleen hiipiä jo lenkkitossuista luopuminen. Syksy tarjoaa kuitenkin usein parhaat ilmat lenkkeilylle, sillä viilenevässä ilmassa hengitys kulkee ja hapensaanti on helppoa. Aurinkoisina päivinä mieli lepää luonnon väriloistossa ja huonommatkin säät voi hyödyntää lenkkeilyyn pukeutumalla oikeanlaisiin varusteisiin. 

Kynnystä liikkeelle lähtöön kannattaa laskea ottamalla lähialueen ulkoilureitit tehokkaaseen käyttöön. Tohloppijärvi ympäristöineen tarjoaa liikkujalle monipuolisia mahdollisuuksia. Vaihtoehtoja löytyy aina helposta iltalenkistä polkujuoksuun tai mäkitreeniin.

Lenkki on helppo aloittaa Tohlopin isoimmalta rannalta (Pyydyspohjankatu 1). (Kuva: Maarit Heimlander)
Tohloppijärven lenkki. (Kuva: https://kevytliikenne.tampere.fi/)

Piipahda polulla

Tohlopin järven kiertämällä saat mukavan, noin neljän kilometrin mittaisen peruslenkin. Maasto on tasaista ja alustaltaan suurimmaksi osaksi kävely-ja hiekkatietä. Kävellen taitat matkan noin 45 minuutin aikana ja kevyesti hölkäten puolessa tunnissa. 

Tohlopista löytyy myös ojitettu suoalue, jonka pehmeillä poluilla voi tutustuttaa itsensä vaikkapa polkujuoksuun. Pienehko alue rajautuu Epilän- ja Myllypuronkatuun sekä Suoniemenkadun ja Mansikkamäenkadun taloihin.

Tohlopin suoalue. (Kuva: https://kevytliikenne.tampere.fi/)

Alueella risteää useita polkuja, joita seuraamalla voi muodostaa itselleen sopivan lenkin. Matkalla kannattaa ihailla rämeen erilaista kasvistoa sekä poiketa Pikku-Tohlopin rannalle nauttimaan maisemista. Kosteampana aikana suolla kulkijan kannattaa varautua vähintään Goretex-kengin, usein jopa kumisaappain.

Kohmankaaren mäki haastaa hapenottokykyä. (Kuva: Maarit Heimlander)
Kohmankaaren mäki. (Kuva: https://kevytliikenne.tampere.fi/)

Voimaa nousuista

Kovempaa treeniä haluavalle Tohloppi ympäristöineen tarjoaa myös mäkistä maastoa. Esimerkiksi Tesoman suuntaan nousevat hiekkapohjaiset tiet haastavat lihaksia ja nostavat sykettä kävellessäkin. 

Mäkiharjoitukset kannattaa aloittaa hyvällä lämmittelyllä ja omaa kehoa kuunnellen. Nousun jälkeisen palautuksen voi tehdä alas kävellen tai kevyesti hölkäten. Palautukset kannattaa säädellä oman kunnon mukaan ja lähteä seuraavan vetoon vasta kun olo on riittävän palautunut.

Tesoman koululle suuntaava mäki on hieman loivempi ja nousua tulee karttapalvelun mukaan 17 metriä, kun taas Kohmankaaren puoleinen mäki on jyrkempi 23 metrin nousulla. Mittaa molemmille reiteille tulee noin puoli kilometriä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.