Artikkeli: Merkintöjä, Tampere

15.10.2022 klo 12:11

Kestääkö Niihaman metsä leirintäaluetta?

Niihaman metsään suunnitellään leirintäaluetta. (Roadmapin kuva Pikku-Niihama on julkaistu Creative Commons -palvelussa lisenssillä CC BY 3.0)

Terveiset taas yhdyskuntalautakunnasta. Tiistaina kokoustettiin pitkän kaavan mukaan, kun esiteltävänä oli Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan päivitys ja yleiskaava, jossa hahmotellaan muun muassa Tesoman, Lielahden ja Alasjärven itäpuolen eli Niihaman alueen tulevaisuutta.

Aloitetaan tärkeimmästä eli ilmastosta. Tampereen kaupunki on ottanut tavoitteekseen, että vuonna 2030 kaupungin hiilidioksidipäästöt ovat 80 prosenttia pienemmät kuin vuonna 1990. Nyt näyttää siltä, että tavoitteesta jäädään seitsemän prosenttiyksikköä. 

Tällä hetkellä suurin päästölähde on kaukolämpö. Sen osalta tilanne kohentuu, kun Naistenlahden lämpövoimala siirtyy käyttämään pelkästään biopolttoainetta ensi talvena. 

Sen jälkeen keskeisin alue, jolla päästöjä voidaan vähentää, on liikenne. Jalankulku, pyöräily, ratikka, bussit ja lähijunat pitää saada niin sujuviksi, että kaupungissa ei tarvitse omaa autoa. 

Tästä näkökulmasta ensi vuodeksi suunnitellut korotukset lippujen hintoihin ovat oikein huono idea. Myös bussilinjojen suunnittelussa pitäisi kuunnella kaupunkilaisia hyvin herkällä korvalla. 

Ilmastonmuutos koettelee meitäkin jo nyt aivan konkreettisesti. Rankkasateista ja hulevesitulvista on jo saatu esimakua, ja tukahduttavat hellekaudet näyttävät tulleen jokakesäisiksi vieraiksi. Kantakaupungista 7,2 prosenttia on aluetta, jossa pintalämpötila nousee helteellä 40 asteeseen. Viheralueiden, varjostavien puiden ja muun kasvillisuuden lisääminen katukuvaan ei siis todellakaan ole turhaa viherhumppaa.

Vaaleanvihreillä alueilla todennäköisesti hiostaa ensi kesänä. Siellä kasvillisuutta on vähän ja asfalttia ja betonia paljon. Asian korjaamiseksi tarvitaan puita. (Kuva yleiskaavamateriaalista)

Härmälän leirintäalue Niihamaan?

Niihaman metsät ovat nyt lähinnä virkistyskäytössä, mutta tilanne voi muuttua. Sinne kaavaillaan leirintäaluetta, kun Härmälän leirintäalue muutetaan asumiskäyttöön. Alustavan suunnitelman mukaan mökki-, telttailu- ja asuntovaunualueet on määrä ripotella yhdeksään paikkaan Niihaman alueella Alasjärven itäpuolella. Osa alueesta on nykyään peltomaista aukeaa, mutta iso osa on metsää. Mökkejä suunnitellaan muun muassa Niihamajärven rannoille. 

En ole aivan vakuuttunut siitä, että Niihaman metsä kestää näin mittavaa matkailukäyttöä. Vaikka metsää ei pitäisi hakata ainakaan kovin paljon mökkien tieltä, sinne tänne hajautettu leirintäalue lisäisi todennäköisesti autoilua alueella huomattavasti. Suunnitelmaa pitää tarkastella vielä tiukasti luonnonsuojelun näkökulmasta. 

Automarketteja ratikkalinjan varteen

Lielahteen sen sijaan kaavaillaan aika massiivista liiketilarakentamista. Suunnitelman alue ulottuu Lielahdenkadulta nykyisen Lielahti-keskuksen kulmilta Ylöjärven rajalle. Alueen läpi on tulossa Ylöjärvelle kulkeva ratikkalinja, joten liikenneyhteydet ovat kunnossa. Silti asumiseen on varattu vain kaksi korttelia. Loput on automarketteja parkkipaikkoineen. Kauppojakin toki tarvitaan, mutta onkohan suhde nyt ihan oikea.

Edelleen on avoinna, mitä tapahtuu Lielahden nykyiselle kauppakeskittymälle Enqvistinkadun ja Sellukadun varressa. Nykyisessä kuosissaan laatikkomarkettierämaa on lähinnä luotaantyöntävä. Tontit ovat kuitenkin yksityisessä omistuksessa, joten kaupungin vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset.

Tesoma kasvaa

Tesomalle kaavaillaan radan varteen uutta asuinaluetta 2 500–3 000 asukkaalle. Uutta on tarkoitus rakentaa vanhan rakennuskannan lomaan ja nykyisille yritystonteille. Osa uusista taloista tulisi kätevästi lähijunapysäkin naapuriin, mutta koko uutta aluetta junaseisake ei palvele. Siksikin läntisen Tampereen bussilinjojen suunnittelussa pitää olla tarkkana. Tesoma on hyvä täydennysrakennusalue sikäli, että on hyvät palvelut jo valmiina.

Suunnitelma tarkoittanee, että osa alueen yrityksistä joutuu etsimään uudet toimitilat. Ennen kuin joku ehtii syyttää kaupunkia yrittäjävastaisuudesta, muistutan, että alueen tontit ovat yksityisessä omistuksessa ja aloite asuntorakentamiseen on tullut tonttien omistajilta. Toivottavasti kaupunki voi osoittaa yrityksille uudet tontit muualta Tampereelta.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

 

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *