Artikkeli: Merkintöjä, Tampere

31.8.2023 klo 11:40

Yllätyskäänne: Tartonpuisto säilyy sittenkin

Yhdyskuntalautakunnan kokouksessa kuultiin ilouutinen: Tartonpuisto näyttää sittenkin säilyvän. (Kuva: Pirjo Raunio)

Jouni SirénTiistain yhdyskuntalautakunnassa koettiin pienoinen yllätys: Tartonpuisto näyttää sittenkin säilyvän. Myyttiset mittasuhteet saanut Kurilankadun kiista puolestaan taitaa tehdä U-käännöksen. Erkkilän sillan remontti ei anna juuri mitään.

Aloitetaan iloisista uutisista eli Tartonpuistosta. Hakametsän vanhan jäähallin ympärille kaavailtu Hakametsä Sport Campus -suunnitelma suututti lähialueen asukkaat, koska siinä suositun Tartonpuiston paikalle oli piirretty kerrostalokortteli. Tartonpuiston säilyttämistä vaativassa adressissa on jo noin 1 500 nimeä. Kansanliikkeen vastustus näyttää tehonneen.

Nyt kaavoitusviranhaltijat ovat hahmotelleet alueen uudelleen, ja nyt puisto voidaan kuin voidaankin säilyttää. Myös Uudenkylänpuiston kohdalle näyttäisi mahtuvan vihreää.

Uusi hahmotelma on oikeastaan vasta laskelma siitä, miten alueelle suunniteltu rakennusmassa voitaisiin ryhmitellä niin, että Tartonpuisto säilyy. Tilaa on saatu myös poistamalla kolhot parkkitalot. Pysäköinti on määrä sijoittaa halleihin pihojen alle. Laskelman pohjalta lähdetään sitten laatimaan varsinaista asemakaavaehdotusta, joka tulee näytteille ja kommentoivaksi myöhemmin syksyllä.

Uudessa ratkaisussa korttelialueen asuintalot olisivat aikaisempaa suunnitelmaa korkeampia. Korkeimmat talot olisivat Hervannan valtaväylän varrelle suunnitellun ”hybridirakennuksen” ja Tartonpuiston puoleisilla sivuilla, joilla on eniten etäisyyttä ympäristön asuinrakennuksiin.

Tartonpuiston säilyminen on hieno uutinen. Se myös osoittaa, että lopullisinakin pidetyt ratkaisut voivat muuttua, kun asukkaat nousevat kertomaan mielipiteensä.

Silti hitusen vielä mietityttää, miten korkea talomuuri puiston viereen nousee. Katsotaan, millainen ehdotus kaavoittajilta tulee.

Kurilankadun parkkipaikkasaaga

Esillä oli myös jo surkuhupaisat mittasuhteet saanut Kurilankadun katusuunnitelma. Kurilankatu on noin sadan metrin pituinen ja 12 metriä leveä museokatu Pyynikillä. Sen katusuunnitelma hyväksyttiin kokoomuksen vastuksesta huolimatta yhdyskuntalautakunnassa jo viime keväänä, mutta se palautettiin kaupunginhallituksesta uuteen valmisteluun.

Palautuksen syynä oli se, että kadun kunnostuksen yhteydessä muutama parkkipaikka katoaisi. Kaupunginhallitus patisti kaavoittajat tekemään uuden suunnitelman, jolla kadulle mahdutetaan vähintään 23 parkkipaikkaa.

Nyt näyttää siltä, että kadulle ei kerta kaikkiaan saada mahtumaan ihmisen kokoisia jalkakäytäviä ja parkkipaikkoja. Luulen, että saaga päättyy niin, että Kurilankatu remontoidaan keväällä hyväksytyn suunnitelman mukaan ja lähikaduille mahdutetaan muutama parkkipaikka kokoomuksen iloksi.

Olisi kiinnostava tietää, miten paljon katusuunnitelman vatvomiseen on kulunut viranhaltijoiden työaikaa ja miten paljon ulkopuoliset insinööritoimistot ovat laskuttaneet mahdollisten parkkipaikkojen suunnitelmaan sovittamisesta.

Erkkilän silta jyrkkenee

Erkkilänkadulla radan yli kulkeva silta pitää uusia, koska nykyinen 1980-luvulla tehty silta ei vastaa Väyläviraston ja VR:n määräyksiä. Siltaremontti liittyy rautatieaseman henkilöratapihan uudistukseen, jolla sujuvoitetaan Tampereen läpi kulkevaa junaliikennettä.

Uuden sillan ulkonäköä ei ole vielä päätetty. Nykyinenkään silta ei ole kummoista silmänruokaa, ja se on niin kapea, että pyöräily ja bussiliikenne on hankalaa. Pyöräily ei juuri helpotu uudellakaan sillalla, sillä se pitää määräysten vuoksi tehdä metri nykyistä korkeammaksi, eli nousu tulee jyrkemmäksi. Pyöräilylle tulee sentään omat kaistat ajoväylän molemmille puolille.

Surkeaa on se, että remontin yhteydessä Johanneksen koulun pihassa kasvavat hienot vanhat puut joudutaan kaatamaan. Pihalle toki istutetaan uudet taimet, kuulemma metsävaahterat, mutta niiden kasvaminen kunnon varjoa antaviksi puiksi kestää monta oppilassukupolvea.

Jos henkilöratapihan remonttiin saadaan rahat valtion ensi budjettiin, siltaremontti alkaa todennäköisesti ensi vuonna ja kestää vuoden.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *