Merkintöjä, Näkökulma

JOUNI SIRÉN

8.11.2024 klo 10:35

Kuka mahtuu Viinikankadulle remontin aikana?

Viinikankadun remontti puhutti viime yhdyskuntalautakunnan kokouksessa. (Kuva: Jouni Sirén)

Jouni SirénTerveisiä taas yhdyskuntalautakunnasta. Tiistain kokous pyöri lähinnä ikuisuuskysymyksen, eli pysäköinnin ympärillä: miten kaukaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden pitää väistää, kun autoille tehdään parkkipaikkoja, ja miten paljon pysäköinti saa maksaa.

Yhdyskuntalautakunnassa ja varmaan kaupunginvaltuustossakaan on tuskin mistään puhuttu niin paljon kuin autojen pysäköinnistä. Nyt puhuttiin Viinikankadulle tulevasta sisäänajosta uuteen parkkiluolaan ja keskustan alueen pysäköintimaksuista.

Tampereen keskustan alueella on noin 42 000 parkkipaikkaa, ja maan alle kaivetaan 500 ruutua lisää. Kaupunki on nimittäin päättänyt investoida 50 miljoonaa euroa uuteen parkkiluolaan, johon ajetaan Viinikankadulta.

Viinikankadulla kulkee myös paljon pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. He saavat nyt väistää. Sinä aikana, kun sisäänajoa rakennetaan, Viinikankadulla ei saa liikkua kävellen tai polkupyörällä. Käytännössä katu on suljettu muilta kuin autoilta kaksi ja puoli vuotta. Sinä aikana Viinikan ja Kalevan välillä kulkevat pyöräilijät ja kävelijät ohjataan yliopiston pihan, Kalevantien alikulun, Tullin alueen ja Sorsapuiston läpi.

Työmaan ajaksi Viinikankadun voitaisiin rakentaa myös väliaikainen väylä pyöräilijöille ja kävelijöille, mutta se maksaisi 1–3 miljoonaa euroa. Kieltämättä aika iso hinta. Toisaalta missään vaiheessa ei ajateltu, että autoilijat pantaisiin kiertoreitille ja Viinikankatu pidettäisiin auki jalankululle ja pyöräilylle. Aika mielenkiintoinen arvovalinta kaupungissa, jossa kuulemma autoilijat aina joutuvat kärsimään.

Paljonko pysäköinti saa maksaa?

Kokouksessa pohdittiin myös pysäköinnin hintaa. Samalla kun joukkoliikenteen lipunhintoja on nostettu lähes vuosittain, pysäköintimaksuja keskusta-alueen kaduilla ei ole korotettu vuoden 2019 jälkeen.

Alun perin pysäköintimaksuilla on ohjattu parkkipaikkojen käyttöä niin, että niitä riittää keskustassa asioiville. Ympäristön kannalta taas ideaaliratkaisu olisi käyttää pysäköintimaksut bussien ja ratikan lipunhintojen pitämiseen kohtuullisena ja siten kannustaa joukkoliikenteen käyttöön. Nykyään parkkimaksuilla paikataan kaupungin kassavajetta, koska oikeistopuolueet korottavat mieluummin kaikkia muita maksuja kuin tarkistavat kuntaveroa.

Jonkinlainen ristiriita on myös siinä, että kaupungin strategian mukaan pysäköintiä pitäisi ohjata maan alle, jotta maanpäällinen tila saadaan pois parkkipaikkakäytöstä, mutta pysäköinti parkkiluolissa on kalliimpaa kuin kadunvarsilla. Luulisi, että epäsuhta olisi korjattavissa, kun parkkiluolia pyörittää kaupungin omistama Finnpark Oy ja kadunvarsipaikkoja kaupunki suoraan.

Nyt parkkimaksuilla halutaan kerätä noin 525 000 euroa lisää kaupungin kassaan. Tämä voitaisiin tehdä korottamalla parkkimaksuja keskustassa kautta linjan noin kymmenen prosenttia. Uudet hinnat olisivat 1,40–3,50 euroa/tunti.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä pysäköinnistä maksullista koko ydinkeskustassa myös lauantaisin iltakahdeksaan asti. Sillä on arvioitu saatavan sama summa.

Kumpi ratkaisu teistä on parempi tai reilumpi? Vai onko asialla mitään merkitystä?

Kirjoittaja on vasemmistoliiton valtuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *