Terveisiä taas yhdyskuntalautakunnasta. Vuoden ensimmäisen kokouksen kiinnostavimmat asiat olivat Itsenäisyydenkatu 7–9:n eli ”työkkärin talon” tulevaisuus ja haitaribussin paluu.
Aloitetaan vanhasta ”työkkärin talosta” eli nykyisestä opiskelija-asuntola Ilmarista. Itsenäisyydenkadun ja Tammelan puistokadun kulmassa olevan talon kohtaloa puidaan kaupungin ja opiskelija-asuntosäätiö Toasin välillä.
Kaupungin ja Toasin välisiä keskusteluja koskevat asiakirjat on julistettu ”ei-julkisiksi”. En ihan ymmärrä miksi, mutta en siis voi sanoa niistä mitään. Tässä kuitenkin omaa pohdintaani.
Toas haluaisi purkaa talon ja rakentaa tilalle uuden opiskelija-asuntolan. Nykyinen rakennus on kuitenkin monen mielestä rakennushistoriallisesti arvokas ja olennainen osa kaupunkikuvaa. Sitä paitsi ympäristön kannalta olisi tietysti järkevämpää kunnostaa vanhaa kuin purkaa ja rakentaa uutta tilalle. Toasin mielestä nykyinen rakennus on myös liian pieni.
Rakennusliikkeiden mukaan vanhan korjaaminen on aina kallista ja hankalaa. Silti mielestäni pitäisi selvittää, olisiko rakennusta mahdollista laajentaa niin, että vanha osa voitaisiin säästää edes osittain.
Työkkärin talon arkkitehtuurista voidaan olla montaa mieltä. Se kuitenkin edustaa rakennusajalleen poikkeuksellista ”iloista betonirakentamista”. Siinä on edes yritetty poiketa massasta. Myös sen sijainti on keskeinen. Jos vanhan kunnostaminen ei ole mahdollista, tilalle pitäisi tulla jotakin kaupunkikuvallisesti merkittävää. Toasin tähän mennessä esittämät ratkaisut eivät siihen oikein yllä.
Kohtuuhintaisia opiskelija-asuntoja tarvitaan lisää. Toisaalta pitää ajatella myös rakentamisen hiilijalanjälkeä, rakennushistoriaa ja kaupunkikuvaa.
Jos vanhan säästäminen ja laajentaminen on todella niin kallista, että opiskelija-asuntojen rakentaminen ei tuohon paikkaan ole ole kannattava, pitää ehkä miettiä muita ratkaisuja. Olisiko järkevää tehdä työkkäriin taloon muuta ja antaa Toasille toinen paikka uudelle opiskelija-asuntolalle?
Kuulen kernaasti näkemyksiänne.
Superhaitaribussilla Annalaan ja Haukiluomaan
Ensi vaalikaudella päästään ajelemaan superbussilla. Se on uusi nimitys vanhalle nivel- eli haitaribussille. Tosin uudet haitaribussit kulkevat sähköllä.
Uudet superbussit kulkevat itä–länsisuunnassa aluksi Annalan ja Haukiluoman välillä myöhemmin ja Linnainmaan ja Kalkun ja Tesoman välillä.
Superbusseihin noustaan ratikkamaisesti kaikista ovista, ja myös kulkevat yhtä usein kuin ratikka: 5–10 minuutin välein. Ne saisivat myös pienoisen etuajo-oikeuden liikennevaloissa ratikan tavoin. Yhteen superbussiin mahtuu noin puolet nykyratikoiden matkustajamäärästä.
Ihan heti superbussin kyytiin ei pääse. Kaluston hankkimiseen ja pysäkkien rakentamiseen menee vielä muutama vuosi.
Superbussit ovat tietysti tervetullut lisä bussitarjontaan, mutta bussiyhteyksissä riittää kyllä vielä parannettavaa.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton valtuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.
III
Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon