Aaltosen kenkätehtaalta Espanjan sisällissotaan

Katariina Lillqvist työstää Radio Doloreksen verkkodokumenttiin kuultokuvia Aaltosen entisellä kenkätehtaalla. Nukkeanimaatio Radio Dolores on katsottavissa Ylen Areenassa keskiviikosta lähtien. (Kuva: Cai Melakoski.)

 

Teksti: SINIKKA TORKKOLA     
Isäni katosi Espanjan sisällissodassa. Hän taisteli vapaaehtoisena kansainvälisten prikaatien joukoissa vuonna 1937. Postikortti piiritetystä Malagasta oli viimeinen tervehdys, jonka sotilas lähetti pojalleen. Minä lähdin kiertämään Andalusiaa kapakkamuusikkona 1960-luvun lopulla. Halusin tutkia isäni kohtaloa.

Tästä alkaa Katariina Lillqvistin dokumentaarinen nukkeanimaatio Radio Dolores, joka yhdistää Espanjan sisällissodan ja Aaltosen kenkätehtaan työläiset. Eletään toisen maailmansodan aattovuosia. Suomi tekee Hitlerin Saksan kanssa yhä tiiviimpää yhteistyötä eikä Espanjan tasavaltalaisten tukemista katsota hyvällä. Aaltosen kenkätehtaan työläiset saavat kuitenkin luvan tehdä omalla ajalla ja omista aineista kenkiä espanjalaisille, erityisesti lapsille. Suutari Arvo päättää tehdä vielä enemmän ja matkustaa Espanjaan liittyäkseen tasavaltalaisten riveihin. Kotiin jäävät odottamaan Tyyne ja tarinaa kertova poika.

Arvon ja Tyynen tarinan taustalla on Lillqvistin isotädin ja hänen sulhasensa tarina. Ohjaajan omiin kokemuksiin ja perhehistoriaan perustuvat monet muutkin Lillqvistin käsikirjoittamista ja ohjaamista 17 nukkeanimaatiosta. Lapsena Pispalassa isoäidin ja muiden kertomat tarinat saavat muodon ja siivet Lillqvistin elokuvissa, joissa maailman historian käänteet piirtyvät yksittäisten ihmisten kohtaloissa.

– Espanjan uutisia kuunneltiin omatekoisilla radiovastaanottimilla ja myös BBC:n lähetyksiä kuunneltiin. Isäni lahjottiin olemaan hiljaa uutisten kuuntelusta sillä, että lauantaisin hän sai kuunnella BBC:n jazz-lähetystä, muistelee Katariina Lillqvist isänsä ajankuvauksia.

Juna Espanjaan

Omakohtaisuus, lapsuuden tarinoiden ja lähihistorian käyttö raaka-aineena tuo elokuviin vahvaa myötäelämisen tunnetta, mutta varsinaista ohjaus- ja käsikirjoitustyötä se ei helpota. Katariina Lillqvist perehtyy aiheisiinsa hyvin huolella. Radio Doloresin tekeminen kesti kolme vuotta. Ensiksi aineistosta valmistui kuunnelma, sitten nukkeanimaatio ja nyt Lillqvist on työstämässä materiaalista verkkodokumenttiä Yleisradiolle.

Radio Dolores oli mukana myös pohjoismaisessa elokuvataiteilijoiden Juna Espanjaan -projektissa. Espanjan sisällissodan alkamisesta tuli kuluneeksi 80 vuotta vuonna 2016. Junakiertueen ensimmäinen pysähdys Espanjassa oli Malagan kaupunki, jonne myös Arvon jäljet päättyvät. Viimeinen viesti Lillqvistin isotädin sulhaselta, isän kasvatti-isältä, oli Malagasta lähetetty postikortti.

Arvo ja Tyyne elivät omantunnon avioliitossa. Sormukset vaihdettiin Aaltosen kenkätehtaan porttikongissa vasta lähdön hetkellä. (Kuva: osuuskunta Camera Cagliostro.)

 

Sisällissodan muistoja ei Malagassa merkkivuodesta huolimatta näkynyt missään. Lillqvist ja muut pohjoismaiset taiteilijat yllättyivätkin kun huomasivat, että heidän näyttelynsä oli alueella ainoa sisällissotaa käsittelevä taideprojekti.

Kenkätehtaan muistot esiin

Parhaillaan Katariina Lillqvist valmistelee radio Doloreksen verkkonäyttelyä. Hän kuvaa Aaltosen vanhassa kenkätehtaassa verkkonäyttelyyn kuultokuvia, kirjoittaa päiväkirjaa ja miettii, mitä sukulaiset ovat mahtaneet ajatella. Tehdas on muutettu asunnoiksi, mutta historia on silti läsnä.

– Katsellessa pihan polkupyöriä muistin, ettei Tyynellä ollut koskaan polkupyörää. Se oli liian kallis. Myöhemmin, kun se olisi ollut mahdollista, Tyyne oli jo liian vanha ja sairas pyöräilemään, kuvaa Lillqvist ja kertoo, miten isotäti käveli päivittäin neljä kertaa Pispalan ja Tammelan väliä. Lounastunnilla käytiin kotona syömässä, sillä se oli halvinta.

Animaatiomuseo Lapinlahteen

Katariina Lillqvist on tehnyt nukkeanimaatioita lähes kolmekymmentä vuotta. Hänet on palkittu useilla kotimaisilla ja kansainvälisille elokuvafestivaaleilla. Radio Dolores on palkittu Tampereen elokuvajuhlilla vuonna 2017 kotimaisen alle 30-minuuttisten elokuvien kilpailun nuorisotuomariston palkinnolla. Ranskassa Annecyn animaatiofestivaaleilla 2017 elokuvan musiikki voitti kilpailusarjan tuomariston erikoispalkinnon.

Nukkeanimaatioiden tuotantoyhtiö on osuuskunta Camera Cagliostro, jolla on animaatiostudio Prahassa. Suomessa osuuskunta on parhaillaan perustamassa animaatiomuseota Lapinlahden sairaalan vanhaan pesulaan. Museossa pääsevät näytteille Lillqvistin tekemät sadat nuket ja lavasteet. Museo, jossa on myös pieni, 15-paikkainen katseluteatteri, avataan huhtikuussa.

 

Radio Dolores

Ohjaus ja käsikirjoitus: Katariina Lillqvis
Animaatio: Michal Kubicek
Kuvaus: Patricia Ortiz Martinez
Leikkaus: Katariina Lillqvist ja Patricia Ortiz Martinez
Äänisuunnittelu ja miksaus: Kai Rantala (Yle)
Musiikin äänitys ja miksaus: Nuutti Vapaavuori
Musiikki: Kusti Vuorinen
Tehosteet: Tero Malmberg
Kertoja: Jotaarkka Pennanen
Tuottajat: Katariina Lillqvist, Onni Lillqvist ja Viktor Mayer

Valmistusvuosi 2016.

Nukkeanimaatio Radio Dolores Esitykset alkavat Ylen Areenassa 21.3.2018.

Lisää aiheesta muualla verkossa

Katariina Lilqvistin verkkosivut (englanniksi)
Katariina Lillqvistin FB-sivu
Osuuskunta Camera Cagliostron verkkosivu (englanniksi)
Juna Espanjaan -verkkosivu (englanniksi ja espanjaksi)
Radio Dolores Elonet-elokuvatietokanta
Katariina Lillqvist yhdistää anarkistiset tarinat ja mustan huumorin (Radiohaastattelu, Ylen Areena)
Suomalaisanimaatio sohaisi Espanjan sisällissotaa – Espanjassa odotti kuolemanhiljaisuus (Ylen verkkouutinen)  

*

 

Leave a Reply