Artikkeli: Suomi

16.1.2020 klo 14:44

Pienituloisen autoilijan ekoteko

Siirtyminen bensakäyttoisestä autosta kaasukäyttoiseen vähentää ilmastopäästöjä sekä lisää kotimaisen energian ja työn käyttöä. (Kuva: Aarno Karjalainen)

Voiko pienituloinenkin autoilla ekologisesti vai ovatko kaikki vanhan auton omistajat ilmansaastuttajia? Ongelman ratkaisuksi on esitetty bensakäyttöisten autojen vaihtamista sähköautoihin. Sähköautot ovat kuitenkin kalliita eikä monellakaan nykyisellä autoilijalla ole rahaa sähköauton hankintaan. Siksi onkin kehitetty tekniikkaa bensakäyttöisen auton muuttamiseksi kaasu- tai etanoliautoiksi.

Trafi, Liikenne- ja viestintävirasto, myöntää tuhat euroa muuntotukea bensa- ja dieselhenkilöautojen muuttamiseksi kaasuautoiksi vuoteen 2021 asti. Jos haluaa muuttaa auton etanolikäyttöiseksi, tukea voi saada muutokseen 200 euroa.

Kaasujärjestelmiä saavat asentaa ainoastaan tehtävään koulutetut ja asennustutkinnon suorittaneet henkilöt. Konversion hinta on noin 2 000–4 000 euroa. Muutostyön jälkeen auto täytyy muutoskatsastaa.

Kaasuautosta maksetaan käyttövoimaveroa, joka on noin 200 euroa vuodessa. Vuoden 2019 lopussa Suomessa oli 8 106 kaasukäyttöistä ajoneuvoa. Kaasuautojen hinnat ovat bensa-autojen tasolla. Kaasujärjestelmän tekninen käyttöikä on noin 20 vuotta.

Muutos maksaa itsensä takaisin

Mitä kaasu- ja flexfuel-konvertointi eli muunnos sitten käytännössä tarkoittaa? Kyse ei ole auton moottorin vaihtamisesta. Kaasumuunnoksessa uuteen tai vanhaan autoon asennetaan polttoaineen ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa liikennekaasun (biometaani tai maakaasu) käytön bensan kanssa rinnakkain ja erikseen. Autoon asennetaan kaasusäiliö sekä tankkausliitin ja putkilinja moottoritilaan.

Flexfuel-muunnos puolestaan mahdollistaa etanolin käytön bensan seassa aina 85 prosentin etanolipitoisuuteen asti. Järjestelmä asennetaan konepellin alle ja se tunnistaa kulloisenkin etanolipitoisuuden polttoaineessa ja säätää moottorin käyntiä seoksen mukaisesti.

Molemmat teknologiat ovat järkeviä. Siirtyminen pois fossiilisesta bensasta lähes 100 prosentin uusiutuvaan vaihtoehtoon on käyttäjälle edullista. Suomessa ei ole kattavaa kaasun myyntiverkostoa. Se ei kuitenkaan estä auton käyttöä, sillä muunnettu auto kulkee myös bensalla.

Muutoksen etuna on vähintään 40 prosentin säästö polttoainekuluissa. Investointi maksaa itsensä takaisin noin 30 000–50 000 kilometrin ajossa. Liikenne- ja viestintäviraston sivulla on laskuri, jolla voit tarkistaa auton käytön kustannukset eri polttoainevaihtoehdoilla.

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.