Näkökulma

JOUNI SIRÉN

18.9.2020 klo 11:33

Kyykytys vähenee ja työllistyminen ehkä helpottuu

Tampereen TE-toimisto. (Kuva: Cai Melakoski.)
Jouni Sirén (Kuva: Susanna Kekkonen)

Työttömät ovat ehkä Suomen kovimmin kontrolloitu laitosten ulkopuolella elävä ihmisryhmä. Nyt hallituksen budjettineuvottelujen tuloksena heidän kohtelunsa paranee. Ei tarpeeksi, mutta suunta on oikea.

Myös TE-toimistojen henkilökunnan tilanne paranee. TE-toimistojen tarkoitushan on auttaa työttömiä etsimään työtä. Tätä varten niihin palkataan nyt 1 200 uutta virkailijaa. Nykyään virkailijoita on 3 150. Jos kaikki sujuu hyvin, virkailijat voivat oikeasti ohjata työnhakijoita henkilökohtaisesti.

Työttömälle TE-toimistojen palvelut voivat nykyään jäädä valvonnan ja rangaistusten varjoon. TE-palvelujen verkkosivuilla on pitkä lista tilanteista, joissa työtön saa karenssin eli menettää työttömyyskorvauksen, jos hän ei toimi vaaditulla tavalla. Vasemmistoliiton vaatimuksesta näitä rangaistuksia nyt lievennetään.

Uudessa mallissa ”työvoimapoliittisesti moitittavasta menettelystä”, kuten virallinen termi kuuluu, seuraa ensin vain huomautus, toisesta kerrasta viiden ja kolmannesta 10 päivän karenssi. Pisin mahdollinen karenssi lyhenee 90:stä 45 päivään.

Nykyisin työtön voida saada 15 päivän karenssin, jos hän ei esimerkiksi pääse TE-toimistoon haastateltavaksi. 30 päivän karenssi seuraa siitä, että työtön ei ota vastaan viiden päivän pätkätyötä vaikkapa siksi, että siitä saatava palkka olisi pieni ja työttömyyskorvaus keskeytyisi uuden hakemuksen käsittelyn ajaksi. Kieltäytyminen työ- tai koulutuskokeiluista, joita monet pitävät hyödyttöminä, voi johtaa 60 päivän karenssiin. Pisin eli 90 päivän karenssi on rangaistus siitä, että ihminen eroaa työstään ilman pätevää syytä. Pätevä syy ei ole esimerkiksi huono palkka.

Rangaistusten lieventämisen hintana työttömille tulee velvollisuus raportoida työnhaustaan. Uuden mallin mukaan työttömän on haettava 0-4:ää työpaikkaa kuukaudessa. Määrä riippuu siitä, onko työttömän kotiseudulla töitä ja millainen työttömän työkyky on.

Velvoite on oikeastaan turha, koska työttömyyskorvaus velvoittaa jo nyt työn hakemiseen. Enimmillään yhden hakemuksen tekeminen viikossa ja siitä raportoiminen ei välttämättä ole ylivoimaista, mutta turhauttavaa se on, jos tietää, että työn saaminen on mahdotonta. Työkyvyttömät, joiden ei oikeasti edes pitäisi olla työnhakijoita, toivottavasti pääsevät nollalla hakemuksella.

Miksi tällainen velvoite haluttiin? Sitä pitää kysyä demareilta, vihreiltä ja keskustalta. Vasemmistoliitto ei sitä halunnut. Se ei tuo yhtään uutta työpaikkaa, mutta antaa TE-toimiston työntekijöille taas yhden valvontatehtävän lisää.

Taustalla tuntuu piilevän ajatus, että töitä kyllä on, mutta työttömät eivät vain laiskuuttaan hae niitä. Tilastot kertovat toista. Heinäkuussa Suomessa oli työ- ja elinkeinoministeriön mukaan 387 500 työtöntä työnhakijaa ja 86 800 avointa työpaikkaa. Jos työssä on kunnon työehdot ja siitä saa palkan, jolla voi elää, siihen kyllä löytyy työntekijä.

Väkisin tulee mieleen, että demarit, vihreät ja keskusta halusivat vaikuttaa edes vähän kokoomuslaisilta.

Työnhakuvelvoite on silti aivan muuta kuin Sipilän oikeistohallituksen aktiivimalli. Aktiivimalli leikkasi työttömyyskorvausta silloinkin, kun työtön ei aktiivisuudestaan huolimatta löytänyt töitä. Päälle saattoi tulla vielä karenssi muusta syystä. Nyt työttömyyskorvaus ei katkea, jos töitä ei hakemuksista huolimatta löydy.

Onneksi budjettiriihi tuotti myös oikeasti työllisyyttä parantavia toimia. Palkkatuki eli työnantajille annettava raha, jolla ne voivat palkata työttömän työnhakijan, nousee 50 prosenttiin palkkauskustannuksista ja osatyökykyisten osalta 70 prosenttiin. Järjestöt voivat saada pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen jopa 100 prosentin palkkatuen.

Lisäksi osatyökykyisten työllistämiseksi perustetaan Ruotsin mallin mukainen yhtiö, joka välittää heille työpaikkoja yrityksissä ja tarjoaa samalla tarvittavia tukitoimia. Ruotsissa vastaava valtion omistama Samhall-yhtiö työllistää 20 000 ihmistä.

Lievästä kitkerästä sivumausta huolimatta lopputulos on siis plussan puolella.

Kirjoittaja on Tampereen Vasemmiston puheenjohtaja.

Kommentteja: 3

  1. Pallkatuki duunit on vähentyneet
    Nykysin vain 9.ekun orjaduunia
    Filatovin Tarja istuityöinisteriniä loiu systeemin.

  2. Hei Jussi!

    Palkkatuetusta työstä saa palkkaa, ei työttömyyskorvausta. Yritys, joka saa palkkatukea työttömän palkkaamiseen, sitoutuu maksamaan tälle työehtosopimusten mukaista palkkaa (ks. https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/palkkatuki/palkkatuki_ehdot/index.html). Olet tietysti oikeassa siinä, että palkkatuki tulee verorahoista ja sikäli se on ongelmallista, mutta se tarjoaa monelle työttömälle mahdollisuuden työllistyä mielekkääseen työhön. Samoin se mahdollistaa monen kansalaisjärjestön toimintaa, koska niillä ei muuten olisi mahdollista palkata henkilökuntaa. Mikään ideaali ratkaisu se ei tietenkään ole, mutta nykyoloissa se on tyhjää parempi. Vai mitä mieltä sinä olet?

    Minusta työnhakuvelvoite on tyhmä ”uudistus”, mutta se ei tarkoita ilmaistöihin hakeutumista. Jo nyt tarjotusta työstä voi kieltäytyä, jos palkka on huonompi kuin työttömyyskorvaus (https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/karenssi/index.html#Tystkieltytyminen). Velvoite on typerää työttömien hyppyyttämistä, koska todellisuudessa haettavia työpaikkoja ei ole läheskään kaikille. Onneksi uudessa mallissa työtön ei sentään menetä työttömyysturvaansa, vaikka töitä ei löytyisikään, niin kuin aktiivimallissa. Mutta tietysti on turhauttavaa lähetellä hakemuksia, jos tietää, että työpaikan saaminen on epätodennäköistä.

    Mallissa on myös 0-luokka eli jos töitä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla, turhia hakemuksia ei tarvitse lähettää. Toivottavasti TE-toimistot käyttävät tätä mahdollisuutta. Siihen yritetään vaikuttaa. Kuten kirjoitin, vasemmistoliitto ei olisi halunnut työnhakuvelvoitetta. Jäimme kuitenkin hallituksessa vähemmistöön.

    Minusta myös kaikki karenssit olisi voinut poistaa. Valitettavasti demarit, vihreät ja keskusta eivät olleet samaa mieltä. Nyt karensseja sentään selvästi lyhennetään, mikä minusta ja tuntemieni työttömien ja TE-toimistojen työntekijöidenkin mielestä on merkittävä parannus.

    En saa mitään rahallista korvausta työstäni Tampereen vasemmistoliitossa. Se on vapaaehtoistoimintaa.

    Jos haluat jatkaa keskustelua, voit ottaa myös suoraan yhteyttä minuun (puh. 040 7247640 tai jouni.siren@pm.me). Toki voimme vaihtaa ajatuksia myös täällä.

  3. Kuka maksaa loppujen lopuksi palkkatuen? eikö veronmaksaja, eli työllistyvä? Taustalla on ajatus, että ajetaan työttömät ilmaisiin töihin työttömyyskorvauksella! Eikö tämä jo lopulta painu kaunistelioidenkin kaaliin! Jos työnhakuvelvoite tarkoittaa ilmaistöihin hakeutumista, eli työvoimatoimisto taluttaa ja kontrolloi karenssi uhalla orjatyöhön, niin kyseessä on aktiivimalli 2! Jos valtio maksaa palkan (100% palkkatuki,) eikö tehty työkin kuulu silloin valtiolle?Tampereen vasemmiston puheenjohtaja nauttinee kohtuullista korvausta työstään ja hänen kohdallaan lopputulos jääneekin plussan puolelle, koskapa työt jatkunevat! Työttömän kohdalla +/- nolla. Karenssit on edelleen samat, jos ei oteta huomioon pidempää hirressä kitumis aikaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *