Artikkeli: Merkintöjä, Tampere

21.5.2022 klo 09:26

Hyhkynlaaksossa toivoa, Kalevantien muoviaita epäilyttää

Hyhkyn alueelle on tulossa harjakattosia kerrostaloja, joiden julkisivut määrätään muurattavaksi tiilestä tai rapattavaksi.(Kuva on kaapattu Tampereen kaupungin asemakaavaluonnosaineistosta)

Vähän viivästyneet terveiset yhdyskuntalautakunnasta. Pitkässä kokouksessa puhuttivat Hyhkynlaakson uusi asuinalue, Kalevan-Hakametsän uusi aluekeskus ja etenkin sen sillat sekä Kalevantien uudistaminen Kalevankankaan kohdalla.

Hyhkynlaaksoon väriä ja harjakattoja 

Aloitetaan Hyhkynlaaksosta, joka siis nykyisin niittymäinen alue Nokian moottoritien ja Simolankadun välissä. Sinne suunnitellaan asuntoja reilulle 1 000 ihmiselle ja 120–160 paikkaista päiväkotia. Suunnitelma ei ole ollenkaan huonoimmasta päästä.

Luvassa on neljä korttelia 5–6 kerroksisia kerrostaloja, kolme korttelia 3–4 kerroksisia kerrostaloja ja rivistö kolmikerroksisia kaupunkipientaloja.

Kerrostalot ovat harjakattoisia, mikä on ilahduttava poikkeus Tampereella, ja niiden julkisivut on muurattava tiilestä tai rapattava. Pientalojen julkisivujen tulee olla tiiltä tai puuta. Väreiksi hyväksytään maavärit, eli luvassa on murrettuja punaisen, keltaisen ja vihreän sävyjä. Julkisivumääräysten on tarkoitus olla velvoittavia, joten on toivoa, että hyvät aikeet myös toteutuvat.

Myös kasvillisuudelle on varattu pihoissa hyvin tilaa.

Oikeastaan ainoa miinus suunnitelmassa on iso kaksikerroksinen pysäköintitalo alueen keskellä. Sillä toki säästetään tilaa maantasolla, mutta se ei välttämättä ole sykähdyttävin mahdollinen näkymä – varsinkin kun nykyään asunnoissa on useimmiten ikkunat vain yhteen suuntaan. Myös parkkikentät Nokian moottoritien puoleisella sivulla ovat aika ankeita. Toivottavasti pysäköintitalo ja -paikat voidaan maisemoida kasvillisuudella.

Hienoa on se, että Simolankadun varressa oleva vuonna 1937 rakennettu Simolan talo suojellaan.

Massiiviset ylikulkusillat Hakametsään

Myös Kalevan-Hakametsän aluekeskukseen eli nykyisen Kalevan Prisman kulmille suunnitellaan uutta. Tai on suunniteltu jo pitkään, mutta suunnitelmia on taas hiottu. Suunnitelmat ovat menneet sikäli hyvään suuntaan, että kompleksin Sammonkadun puoleinen julkisivu on muutettu kokonaan tiiliseksi. Aikaisemmassa versiossa julkisivussa oli teräslevyä, mikä näytti kolkolta. Myös puustoa on lisätty, mikä on tietysti hienoa.

Vähän ongelmallinen sen sijaan on pyöräily- ja jalankulkuyhteys Hervannan valtaväylän ja edelleen Sammonvaltatien yli. Suunnitelman sillat ja rampit ovat niin massiivisia, että mieleen tulee Itä-Pasilan ylikulkusillat. Jos sillat tehdään harmaasta betonista ja teräksestä, kuten on tapana, lopputulos ei kyllä voi olla viihtyisää kaupunkiympäristöä. Toivottavasti suunnitelmat tältä osin vielä jalostuvat.

Kalevan-Hakametsän suunnitelmahan on arkkitehtikilpailun satoa. Monin osin se kaarineen erottuukin edukseen kaikkein tavanomaisimmista laatikkosommitelmista, mutta paljon riippuu siitä, mistä materiaaleista se lopulta rakennetaan. Toivoa sopii, että suunnitelmien tiilimuuraus ei rakennusvaiheessa muutu tiilijäljitelmäelementiksi.

Muoviaita Kiinanmuurin kuulosuojaksi?

Ehkä kaikkein eniten kokouksessa puhutti Kalevantie uudistaminen. Tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi ja pyöräväylä ja jalkakäytävä erotetaan toisistaan. 

Paljon huomiota saivat ne 10-15 parkkipaikkaa, jotka katoavat Kalevankankaan hautausmaan kohdalta. Seurakunta on kuitenkin hyväksynyt suunnitelman. Sen mukaan hautausmaalla kävijän on vaikea löytää parkkipaikkaa jouluna ja pyhäinpäivänä. Muina aikoina parkkipaikat riittävät hyvin. Sesonkipäivien pysäköinti kannattaakin ratkaista muilla järjestelyillä. Ehkä silloin voisi sallia pysäköinnin koko tien eteläiselle reunalle.

Itseäni vähän yllätti hautausmaan vastakkaiselle puolelle Karjalanpuiston reunaan suunniteltu melueste. Laki kuulemma vaatii sen ”Kiinanmuurin” asukkaiden kuulon suojaamiseksi. Esillä on kaksi vaihtoehtoa: kaksi metriä korkea tiilimuuri tai muuri, jonka alaosa on tiiltä ja yläosa kirkasta muovia. Itse arvelisin, että kuraroiskeiden peittämä muoviaita olisi etenkin syksyllä ja talvella aika masentavan näky.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

 

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Kommentteja: 1

  1. Saisikohan Teiskontien ja Tornimäenkadun välille myös viimein meluaidan? Kotiin kuuluu jatkuva liikenteen humina, vain asmuyöstä pari tuntia hiljaista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.