Juttu ja kuvat: CAI MELAKOSKI
– Finnair aikoo irtisanoa 540 vakituista työtekijäänsä ulkoistamalla koko matkustamohenkilökuntansa kaikilla kahdellakymmenellä Hongkongin ja Singaporen reiteillä, jyrisee ay-aktiivi Kalle Hyötynen.
– Valtion omistajaohjauspolitiikka näyttäytyy todella omituisessa valossa. Sinivalkoisten siipien työt siirtyisivät norjalaisen OSM Aviationin välittämälle aasialaiselle vuokratyövoimalle.
– Valtion omistajaohjausosaston päällikön, Eero Heliövaaran mukaan valtio siunaa nämä suunnitelmat polkea työehtoja. Olisikin mielenkiintoista kuulla valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin, Pekka Haaviston (vihr.) suusta, mikä maan hallituksen kanta on, kysyy Hyötynen.
– Lain mukaan EU:n ulkopuolelta Suomeen tulevat tarvitsevat työluvan. Edellytyksenä luvalle on muun muassa, ettei työvoimaa ole Suomesta saatavilla kohtuullisessa ajassa, ja että työsuhteessa noudatetaan suomalaisia vähimmäistyöehtoja, lukee Hyötynen lakia.
– Finnairin ajatuksen mukaan laki voidaan sujuvasti kiertää, kun palkan maksaakin yhtiön sijasta ulkoinen alihankkija. Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) on jyrkästi sitä mieltä, että myös alihankkijan kautta tulevalle työntekijälle pitää maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Kalle Hyötynen jatkaa: – Suomen kuljetusalojen liitot ovat ilmoittaneet keskustelevansa mahdollisista tukitoimista lentoemäntä- ja stuerttiyhdistykselle. Kuljetusalojen liitoilla on periaatepäätös siitä, että jos jollain kuljetusalalla poljetaan työehtoja, muut liitot tukevat.
– Case Finnair on herättänyt närkästystä myös maan rajojen ulkopuolella. Yli 250 000 ilmailualan työntekijän Euroopan kuljetusalojen liitto (ETF) on ollut yhteydessä mm. pääministeri Stubbiin. Mikäli suunnitellut ulkoistukset toteutuvat, ETF on ilmoittanut ryhtyvänsä voimakkaisiin vastatoimiin Finnairia kohtaan, kiittää Kalle Hyötynen kansainvälisen solidaarisuuden ilmauksia.
Kalle Hyötynen on mittakirvesmies ja Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja.
Blogi: Porinaa parakin perältä