Artikkeli: Maailma

13.4.2021 klo 12:21

Unkari: maa, joka saavutti lehdistönvapauden menettääkseen sen uudelleen

Unkarin lehdistönvapautta on murennettu jo vuosikymmenen ajan. Viktor Orbánin luotsaama hallitus on haalinut valtiota lähellä olevaan mediaimperiumiin valtaosan maan riippumattomasta mediasta ja kesyttänyt niiden uutisoinnin. Kuva Unkarin parlamenttirakennuksesta. (Kuva: Daniel Olah / Unsplash)

Oikeistolaisen Fidesz-puolueen puheenjohtaja Viktor Orbán on hallinnut Unkaria pääministerinä vuodesta 2010 alkaen. Orbánin hallituskaudella maan sananvapauden tila on heikentynyt radikaalisti, kun maan mediakenttää on keskitetty, kriittisiä medioita vaiennettu ja hallituksen tiedotusvälineitä käytetty kyseenalaisten julkisuuskampanjoiden välineinä.

Maaliskuun 15. päivä vuonna 1989 Budapestissa järjestettiin joukkomielenosoitus vuosien 1848–1849 vallankumouksen ja vapaustaistelun muistoksi. Maaliskuun 15. päivä 1848 julkaistiin Unkarin historian ensimmäiset vapaat lehdet ja samana päivänä vuonna 1989 alkoi Unkaria hallinneen yksipuoluejärjestelmän kaatuminen, mikä pian johtaisi järjestelmän muutokseen. 

Mielenosoittajat marssivat valtion ylläpitämään, yksipuolista tiedonvälitystä harjoittaneeseen Unkarin televisioon (Magyar Televízió) ja julistivat, että Unkarin media kuuluu kaikille, se kuuluu koko kansakunnalle. Tämän joukkomielenosoituksen järjestäjissä mukana oli ”Nuorten demokraattien puolue”, eli Fidesz.

Reilut 30 vuotta myöhemmin vuonna 2020 Unkari ”saavutti” Maailman lehdistönvapausindeksin 89. sijan 180:sta, mutta mitä tämä tarkalleen tarkoittaa, miten ja miksi Unkarin mediasta tuli jälleen yksipuolinen ja mitkä olivat tärkeimmät tiedotusvälineet ennen kuin kaikki tämä tapahtui?

Hallituksen hanke mediakentän kaappaamiseksi

Toimittajat ilman rajoja -järjestön laatima lehdistönvapauden indeksi ottaa huomioon useita tekijöitä, kuten moniarvoisuus (kuinka eri mielipiteet ja suuntaukset tulevat mediassa esille), tiedotusvälineiden itsenäisyys (kuinka itsenäisiä ne ovat poliittisista, hallitukseen sidonnaisista, liike-elämän tai uskontokuntien vaikutuksesta), ympäristö ja itsesensuuri, lainsäädännöllinen viitekehys, infrastruktuuri ja väärinkäytökset.

Vuonna 2013 Unkarin lehdistönvapaus sijoittui 56. sijalle. Seitsemän vuoden aikana Unkarin sijoitus heikkeni peräti 26 sijaa.

Viime vuosikymmenen kehityksen taustalla on mediakentän keskittyminen. Unkariin alettiin muodostaa vuonna 2010 hallitusta myötäilevää mediaimperiumia. Hallituksen mediaimperiumin nimi on Keski-Euroopan lehdistö- ja mediasäätiö (Közép-európai Sajtó- és Média Alapítvány), joka vuonna 2020 omisti 476 unkarilaista tiedotusvälinettä. Ennen Orbánin toista hallituskautta useita riippumattomia tiedotusvälineitä oli olemassa, mutta vuodesta 2010 lähtien hallitusta suosiva mediaimperiumi alkoi hankkia tiedotusvälineitä omistukseensa ja tuhota riippumattomia tiedotusvälineitä.

Kehityskulku tulee hyvin ilmi tarkasteltaessa hallitusta suosivien ja riippumattomien tiedotusvälineiden osuuksia. Vuonna 2020 hallitusta kannattavien radioasemien osuus oli 93 prosenttia, hallitusmielisten televisioasemien osuus yli 50 prosenttia, ja hallitusta suosivan alueellisen lehdistön prosenttiosuus oli täydet sata. Vain päivä-, viikko- ja verkkolehdissä riippumattomia lehtiä on hallituksen kontrolloimia enemmän. Tämä tulos osoittaa, kuinka Unkarin vapaa lehdistö muuttui hallituksen masinoiman oikeistolaisen propagandan äänitorveksi.

Itsenäiset tiedotusvälineet ostetaan tai pakotetaan lopettamaan

Kuluneen vuosikymmenen aikana hallitusta suosivien ja riippumattomien tiedotusvälineiden omistuksissa on tapahtunut paljon muutoksia. Kehitys alkoi Origosta, joka oli yksi luetuimmista itsenäisistä uutisportaaleista. Origo myytiin New Wave Medialle, joka on osa Orbánin mediaimperiumia, ja nykyään se on yksi rasistisimmista ja maahanmuuttovastaisimmista uutisportaaleista.

Vuotta myöhemmin sama mediayhtiö osti ja lakkautti vuonna 1956 perustetun päivälehden Népszabadságin. Vuonna 2020 myös johtava uutisportaali Index myytiin Orbánin imperiumille. Nämä ovat joitakin esimerkkejä siitä, kuinka Orbánin hallinto on tehnyt vaikutusvaltaisten tiedotusvälineiden toiminnasta mahdotonta kuluneena vuosikymmenenä.

Linja jatkui tänä vuonna, kun Unkarin johtava itsenäinen radioasema Klubrádió lakkautettiin sen jälkeen, kun Unkarin medianeuvosto päätti, ettei sen toimilupaa uusita.

Hallitusta suosivien tiedotusvälineiden osuuden kasvattaminen on johtanut disinformaation määrän räjähdysmäiseen kasvuun. Vuonna 2017 Budapestin tuomioistuin vaati oikaisua 53 tapauksessa hallitusta suosivien tiedotusvälineiden osalta (888.hu, yleisradiotoiminta, ilmaisjakelulehti Lokál, päivälehti Magyar Idők, Origo, pestisracok.hu, tabloid-lehti Ripost ja televisiokanava TV2.) Määrä oli paljon suurempi kuin aikaisempina vuosina. Oikaisuvaatimukset riippumattomia tiedotusvälineitä vastaan ​​olivat myös korkeita, mutta Budapestin tuomioistuimen tuomion mukaan vain kuusi oli lopullisia.

Kymmenien miljoonien Soros-vastainen kampanja

Orbánin ja Fidesz-puolueen ollessa vielä oppositiossa Orbán kritisoi silloista hallitusta liian rahan käyttämisestä viestintäkampanjoihin. Orbán lupasi, että valtaan päästyään hän leikkaa viestintäkampanjoiden budjettia.

Hän ei pitänyt lupaustaan. Vuosina 2010–2018 Unkarin hallitus käytti 216 miljoonaa euroa propagandakampanjoihin kuten ”Unkari suoriutuu paremmin” (Magyarország jobban teljesít) vuonna 2013, ”Ahkera tavallinen mies” (Keményen dolgozó kisember) vuonna 2015, “Viesti Brysseliin” (Üzenjük Brüsszelnek) vuonna 2016, ”Stop Bryssel” (Állítsuk meg Brüsszelt) vuonna 2017, ja lopulta ”Stop Soros” vuonna 2018. Viimeinen Sorosin vastainen kampanja maksoi veronmaksajille yli 40 miljoonaa euroa.

Tämä kaikki on kestänyt nyt vuosikymmenen verran ja johtanut Unkarin lehdistönvapauden romahtamiseen. Hallituksen kontrolloima lehdistö ei nosta esiin yhteiskunnan pahimpia ongelmia, kuten köyhtymistä, syrjäytymistä, luokkaeroja ja niin edelleen.

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.