Raideliikenteen kehittäminen on pitkään ollut vasemmiston ja vihreiden sydämenasia. Pääradasta eli Helsingin ja Tampereen välisestä Suomiradasta on nyt tarjolla kaksi vaihtoehtoa: nykyisen radan oikominen ja laajentaminen neliraiteiseksi sekä suurnopeusradat yksi ja kaksi. Kokonaan uusi suurnopeusrata on taloudellisesti ja ekologisesti järjetöntä rahan haaskausta.
Suomen valtion 51-prosenttisesti omistama Suomirata oy julkisti syyskuun lopulla vaihtoehtonsa Helsingin ja Tampereen välisen pääradan kehittämisestä. Yhtiö suosittaa kokonaan uutta suurnopeusrataa ensisijaisena ratkaisuna, ja päätös pitäisi tehdä nopeasti.
Raideliikenne on julkista perusinfraa, jonka kehittämisen pitäisi perustua taloudellisesti ja ekologisesti yhteiskunnan kokonaisetuun. Suomiradan vaihtoehdoista suurnopeusradan linjauksista kumpikaan ei ole joukkoliikenteen kehittämistä, vaan veronmaksajien varoin kustannettu tilausjuna Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jotta muutamat jupit läppäreineen pääsevät sinne 20 minuuttia nopeammin kuin päärataa pitkin. Tästä pitäisi maksaa kuusi miljardia euroa, eikä tämä edes riitä. Nobel-palkitun tutkijan Daniel Kahnemanin mukaan ratahankkeissa kustannukset ylittyvät keskimäärin 45 prosenttia. Loppulasku olisi yhdeksän miljardia euroa.
Matkustajia suurnopeusradalla olisi 17000 päivässä eli erittäin vähän, alle 10 prosenttia Helsingin aseman päivittäisistä käyttäjämäärästä. Suurnopeusjuna hyödyttäisi vain Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä. Rata raivattaisiin metsiin, tunneleihin ja pelloille. Tunneleita jouduttaisiin kaivamaan lähes 50 kilometriä ja siltoja kuusi kilometriä. Nämä olisivat maakuntakaavojen vastaisia. Valtava valitussuma hallinto-oikeuksiin olisi taattu, joten aikaa kuluisi vuosia ja vuosikymmeniä.
Nykyisen pääradan oikominen ja muuttaminen neliraiteiseksi maksaisi neljä miljardia euroa. Sekin on iso työ, mutta tuntuvasti edullisempaa ja ympäristöystävällisempää sekä palvelisi huomattavasti suurempaa matkustajamäärää.
Vasemmistossa ja vihreissä pitäisi nyt toimia, jotta suurnopeusradan järjettömät linjausvaihtoehdot yksi ja kaksi ammutaan alas.
Suomen raideliikenteen pullonkaula on Parkanon radan osuus Lielahti-Pohjois-Louko. Tämä raideosuus pitäisi kiireellisesti laajentaa kaksoisraiteiseksi. Nykyinen yksi raide hidastaa junien kulkua myös Tampereen ja Helsingin välillä, kun junat joutuvat odottamaan pohjoisen suuntaa.
Kirjoittaja on kangasalalainen kaupunginvaltuutettu.