Näkökulma

JOHANNES TOLONEN

15.6.2023 klo 13:49

Tampere – maailman ensimmäinen metaversumikaupunki?

Johannes Tolonen syysmaisemissa.
Varavaltuutettu Johannes Tolonen pohdiskelee metaversumeja sekä Tampereen asemaa metaversumin kehittämisessä Tampere Smart City -messujen innoittamana. (Kuva: Jere Häkkinen)
Johannes Tolonen

Viime viikolla Tampereen asemaa metaversumin kehittämisen kärkikaupunkina käsiteltiin sekä Smart City- messuilla että Tampereen tietohallinnon puolivuosittaiskatsauksessa. Tilanne on, että Tampere on maailman kärkipaikoilla oman metaversuminsa kehittämisen valmiuksien ja kyvykkyyksien suhteen ja kansainväliset toimijat ja toiminta-alustat hakeutuvat Tampereen kumppaniksi aiheen tiimoilta. Käytännössä tilanne näkyy kaupungin kuntakehittämisessä esimerkiksi niin, että tieto- ja informaatiotekniikan kehittämisessä huomioidaan jo nyt tulevaisuuden tarpeita. Katse on tiukasti tulevaisuudessa, josta kukaan ei kuitenkaan vielä tiedä varmaksi mitään, ja jonka pelisäännöt, säätelyn mallit ja oikeuksien hallinta ovat vielä määrittämättä.

Mikä ihmeen metaversumi?

Metaversumi on käsite, joka viittaa virtuaaliseen maailmaan, jossa ihmiset voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa ja digitaalisten elementtien kanssa reaaliajassa. Metaversumissa käyttäjät voivat luoda, jakaa ja kokea sisältöä sekä osallistua erilaisiin toimintoihin virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja muiden teknologioiden avulla. 

Metaversumi mahdollistaa ihmisten yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen riippumatta fyysisestä sijainnista. Sen kautta voidaan tuoda yhteen ihmisiä eri puolilta maailmaa ja tarjota uusia tapoja sosiaaliseen kanssakäymiseen, opiskeluun ja työskentelyyn. Virtuaalinen toimintaympäristö tarjoaa rajattomia mahdollisuuksia luoda ja jakaa sisältöä. Käyttäjät voivat suunnitella ja muokata virtuaalista ympäristöä, luoda digitaalisia esineitä, toteuttaa projekteja ja jopa käydä kauppaa virtuaalitaloudessa. Tämä avaa uusia luovuuden ilmentymisen tapoja ja mahdollistaa erilaisten taitojen kehittämisen.

Hyvä käytännön esimerkki seuraavan sukupolven virtuaalisesta maailmasta on digitaaliset kaksoset. Tällä tarkoitetaan tilannetta, jossa fyysisen maailman esineellä, ihmisellä tai vaikkapa tilalla, kuten kaupungilla, on digitaalisessa maailmassa mallinnettu kaksonen. Metsäkoneen digitaalisella kaksosella voidaan opetella käyttämään, tai varsinaisesti ohjata, fyysisessä metsässä operoivaa masiinaa. Ihmisen digitaalinen kaksonen saa automaattisesti asioida palveluissa, joihin fyysisen maailman sosiaaliturvatunnuksella tunnistettu ihminen on oikeutettu. Ihmisen digitaalinen kaksonen voi myös seikkailla mallinnetuissa virtuaalikaupungeissa ja tavata niissä muiden ihmisten digikaksosia. Reaaliajassa toimiva tulkkaus kielelle kuin kielelle mahdollistaa ihmissuhteiden luomisen maapallon minne puolelle tahansa.

Kuka määrää kehityksen suunnan?

Metaversumien mahdollisuudet ulottuvat pitkälle nykyihmisen käsityksen tuolle puolen. Silti, ja juuri siksi, niiden kehittymistä ja tulevaa käyttöä pitää pystyä kontrolloimaan. Nykykäsityksen perusteella kehittämisen kärjiksi on kolme vaihtoehtoa: demokraattiset hallinnot, kapitalistiset yhtiöt ja diktatuuriset hallinnot. Koska kyse on ilmiselvästi ilmiöstä, joka vaikuttaa miljardien ihmisten elämiin, toivon ihmisille jäävän mahdollisimman paljon vaikutusmahdollisuuksia. 

Kehitys kohti fyysisen ja virtuaalisen maailmojen yhteensulautumisesta on jo käynnissä. Kannustan päättäjiä ja kansalaisia tutustumaan aiheeseen, ottamaan selvää metaversumin mahdollisuuksista ja uhista. Ymmärryksen ja aktiivisen toiminnan avulla voimme varmistaa sen, että kontrolli elämistämme ei pääse valumaan zuckerbergien, muskien ja kiinan hallitsijoiden käsiin.

Kirjoittaja on varavaltuutettu Tampereen kaupunginvaltuustossa.

III

Valtuustokolumneissa vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän jäsenet kommentoivat kuntapolitiikkaa ja ajankohtaisia poliittisia aiheita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *