Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi Hiedanrannan pohjoiskortteleiden asemakaavan. Hiedanrannan asemakaavan parkkipaikat puhuttivat valtuustoa. Kaavassa on koteja noin 1200 ihmiselle ja parkkipaikkoja erilliseen pysäköintihalliin puolestaan alle 500 autolle. Monet valtuutetut osoittivat puheenvuoroissaan huolta pysäköintimahdollisuuksista. Vasemmistoliiton valtuutetuilta tuli kuitenkin positiivista palautetta asemakaavasta.
– On toki totta, että nyt moni tarvitsee autoa arjessaan, mutta koska se on poliittisten päätösten tulosta, toisinkin voidaan päättää. Harrastusten ei ole pakko olla kaupungin laitamilla, kauppa-asioita ei ole pakko hoitaa automarketeissa, eikä päiväkotien ja muiden julkisten palveluiden ole pakko sijaita kaukana. Hiedanrantaan rakennetaan kaupunkia, jossa autoton elämä on mahdollista yhä useammalle. Sitä kovasti edesauttaa tiiveys, ja se tiiveys ei olisi mahdollista, jos aluetta rakennettaisiin perinteiseen tapaan autoilun ehdoilla, valtuustoryhmän puheenjohtaja Mitja Tapio kommentoi päätöstä ja sen ympärillä pyörinyttä keskustelua Instagram-julkaisussaan.
– Puheet autottomasta Hiedanrannasta ovat vähintäänkin kummallisia. Alueen ensimmäisiin kortteleihin on tulossa noin 1 100 asukasta ja heille noin 460 parkkipaikkaa pysäköintitaloon. Sitä paitsi alueen rakentamisen lähtökohtana on ratikkalinja, joka kulkee aivan vierestä, varavaltuutettu Jouni Sirén ihmetteli.
Yhdyskuntalautakunnassa istuva Sirén iloitsi asemakaavasta ja kehui suunnitelmien arkkitehtuurin laatua ja alueen estetiikkaa.
Valtuutettu Mikko Aaltonen oli myös tyytyväinen asemakaavaan sekä alueen hyviin liikenneyhteyksiin ratikkareitin varrella.
– Tällä kaavalla toteutetaan sitä tiivistä kaupunkimaista ympäristöä, jota Hiedanrantaan on alun perin suunniteltukin. Sitä ei ole vesitetty parkkikentillä niin kuin joskus on käynyt. Tampereella kotitalouksista 34 prosenttia on autottomia, joten kyllä tällekin autottomalle alueelle asujia löytyy, Aaltonen otti kantaa.
Tavoitteena on, että alueen rakentaminen alkaisi kesällä.