Merkintöjä, Näkökulma, Pirkanmaa

SINIKKA TORKKOLA 

27.10.2025 klo 14:49

Asiakkaat kehittämään Pirhan palveluita

Kuva Taysin rakennutyömaalta, jossa nostokurki.
Millaista tulevaisuuden sairaalaa tai sosiaali- ja terveysasemaa rakennetaan? Asiantuntijoiden ja poliitikkojen ohella siihen vaikuttavat kansalaiset ja heidän antamansa palaute. Kuvassa rakenteilla on Tampereen yliopistollisen sairaalan etupiha vuonna 2017. (Kuva: Sinikka Torkkola)

Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali-​ ja potilasasiavastaavat raportoivat vuosittain asiakkaiden oikeuksien ja palveluiden toteutumisesta. Asiakkuus- ja laatujaosto käsitteli lokakuun kokouksessaan havaittujen epäkohtien korjaamista. Monia epäkohtia on pystytty ainakin osin korjaamaan. Erityistä huomiota tarvitaan edelleen hoidon jatkuvuudessa, hoitoon pääsyyn määräajassa, työikäisten sosiaalipalvelujen saatavuudessa sekä maksuvapautuksesta tiedottamisesta.

Maksuvapautuksesta on syytä tiedottaa tiheästi, jotta pienituloiset ihmiset eivät jätä sosiaali- ja terveyspalveluita käyttämättä rahan puutteen vuoksi. Jaosto päättikin seurata maksuvapautuksista tiedottamista tiiviisti. Maksuvapautuksen perusteet ovatkin lokakuun aluevaltuuston päätöslistalla.

Jaosto vahvisti myös erityisryhmien, kuten vammaisten ja ikäihmisten asumisen varallisuusrajat. Pirhan erityisryhmien asunnoista on noin puolet on saanut tukea valtion tukemalta asumisen keskukselta, Varkelta, joissa asunnontarvitsijan varallisuus vaikuttaa asunnon saamiseen. Aiemmin, ennen Varkea valtion tuen myönsi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus, Ara. Viranhaltijan päätöksellä rajoista voidaan myös perustellusti poiketa. Käytännössä varallisuusrajojen vuoksi ei kukaan ole jäänyt asunnotta.

Kyselyihin vastanneita yli satatuhatta

Jaosto jatkoi perehtymistään toimialueeseensa ja sai selvityksen siitä, miten Pirhassa seurataan asiakkaiden kokemuksia. Asiakkaiden osallistumisen mahdollistamista ja kokemusten huomioon ottamista palveluiden kehittämisessä edellyttää myös hyvinvointialuelaki.

Asiakaspalautetta kerätään kyselyillä, joissa asiakkaalta kysytään, kuinka todennäköisesti asteikolla 1–10 hän suosittelisit palvelua läheiselleen, jos hänen tilanteensa olisi samankaltainen. Suosittelua voi vastauksessa myös perustella. Tämä NPS-kysely on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, THL:n  valtakunnallinen kysymys, jossa suosittelun lisäksi kysytään mielipidettä kahteen satunnaisesti valittuun väittämään kymmenestä. Vuonna 2024 yli 134 000 Pirhan palveluiden käyttäkää vastasi suosittelukyselyyn. Heistä 75 prosenttia suositteli Pirhaa.

Kiitoksia, moitteita ja kehittämisehdotuksia

Suoraa palautetta kerätään Pirhan verkkosivujen kautta ja palautekorteilla. Kirjoitettua suoraa palautetta tuleekin runsaasti. Vuonna 2024 kirjallisia palautteita oli lähes 10 000, joissa oli 3 249 kiitosta, 5 280 moitetta ja 1 935 kehitysideaa.

Asiakkaat kiittävät sekä moittivat vuorovaikutusta ja palvelun sujuvuutta. Kiitos kerästi asiantuntemus ja moitteita palvelun saatavuus. Kehittämisehdotuksia tehtiin sähköisestä asioinnista, tiedonkulusta, ohjeistuksesta ja toimintatavoista. Kirjallisen palautteen läpikäyminen on työlästä. Tulevaisuudessa tekoäly voikin sujuvoittaa palautteen käsittelyä.

Asukkaat mukaan parantamaan palveluja

Asukkaiden osallistumisen mahdollistamisessa käytetään useita erilaisia tapoja, kuten asukkaiden aloitteita, vaikuttamistoimielinten eli vammais- ja vanhusneuvoston kuulemista, kokemusasiantuntijoita sekä asiakasraateja ja asukaspaneeleja.

Mahdollisuuksia kuulla asiakkaita ei Pirhasta puutu. Toinen asia on, tuntevatko asiakkaat tulleensa kuulluiksi. Asiakkaiden mukaan ottaminen terveyden- ja sosiaalihuollon kehittämiseen ei ole yleisesti vakiintunut käytäntö. Perinteisesti ainakin terveydenhuollon asiakkaan, potilaan on ennemminkin odotettu seuraavan sivusta eikä ainakaan kyseenalaistavan toimintapoja. Perinteet ovat kuitenkin väistymässä, sen osoittaa muun muassa Pirhan tahto perehdyttää koko henkilökuntaa asiakaslähtöisiin toimintatapoihin.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton aluevaltuutettu ja  asiakkuus- ja laatujaoston puheenjohtaja.

 

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

Tykkää ja jaa artikkelia verkossa
Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *