Artikkeli: Uutiset 2013–2018

31.3.2014 klo 22:29

Tampereen alle jättitunneli

Tampereen keskustan alittavan tunnelin kaava ilmestyi tänään kaupungin sivuille. Viinikan tunneliksi ristitystä hankkeesta ei ole kansanäänestys- tai valitusoikeutta.
Tampereen keskustan alittavan tunnelin kaava ilmestyi tänään kaupungin sivuille. Viinikan tunneliksi ristitystä hankkeesta ei ole kansanäänestys- tai valitusoikeutta.

Teksti ja kuvat: VASEN KAISTA

Tampereen tunnelihanke saa yllättävää jatkoa. Kaupungin alle suunnitellaan nyt uutta alikulkua liikenteelle keskustan halki. Tunneliväylä on kaavoitettu vähin äänin niin, että väylä alkaa heti Viinikan liikenneympyrän jälkeen ja jatkuu aina Särkänniemeen asti.
− Uuden väylän avulla liikenne pääsee helposti kulkemaan suoraan jo rakenteilla olevan Rantaväylän tunnelin alkuun, Tampereen kaupungin suunnittelumestari Kimmo Kivi maalaa.

Kiven mukaan tunneli on luontevaa jatkoa jo aloitetulle Rantaväylän tunnelille. Rahat maanalaista hanketta varten löydetään samalla tavoin kuin ennenkin.
– Lapsilta ja vanhuksilta, Kivi summaa.

Kaupungin alaisia huoltotunneleita käytetään hyväksi myös Viinikan tunnelin räjäytystöissä. Valmis tunneli saa neljä kaistaa ja hyvät nopeudet liikenteelle.
Kaupungin alaisia huoltotunneleita käytetään hyväksi myös Viinikan tunnelin räjäytystöissä. Valmis tunneli saa neljä kaistaa ja hyvät nopeudet liikenteelle.

Nimettömän lähteen mukaan tunnelia on kaavailtu rinta rinnan Rantatien suunnitelmien kanssa. Liikenne sukeltaa maan alle Viinikasta jaliittyy Rantatien tunneliin Särkänniemessä. Maan alle louhitaan yli kolmen kilometrin pituinen maantieväylä. Kun Hämeenkatu päätettiin muuttaa osittain autottomaksi, autoilijoille oli annettava kepin sijaan myös porkkanaa.
– Kyllähän se tiedetään, ketkä niitä veromarkkoja maksavat, lähde kertoo hallituksen linjanneen.

Kaupunginhallitus äänesti tunneliasiasta lähteen mukaan jo aiemmin vuoden alussa suljettujen ovien takana. Nyt Vasen Kaistan saamien tietojen mukaan suunnitelmat ovat rakentamisen aloittamista vaille valmiit. Maanalaisen louhimisen ympäristövaikutusten mittaukset tosin ovat vielä kesken.
– Mutta keskenhän ne olivat edellisenkin tunnelin kohdalla, kaupungin suunnittelumestari Kivi naurahtaa.

Tulevan tunnelin hinnaksi on laskettu 220 miljoonaa euroa. Valtio ei ole luvannut apuja ylimääräisen tunnelin rahoitukseen.
– Summasta kerrotaan sitten tiedotusvälineille ja kaupunkilaisille lisää, kunhan budjetti ensin on räjähtänyt käsiin. Odottakaa ihan rauhassa, nimettömänä pysyttelevä hallituksen edustaja lupaa.

Tunnelin räjäytystyöt alkanevat Viinikan omakotialueen lähellä jo ensi kesänä, jos aikataulut tällä kertaa täsmäävät. Vasen Kaista seuraa tilannetta.

 

 

Kommentteja: 1

  1. Näin meitä tamperelaisia jymäytellään. Äkkiä pois koko kaupungin hullutuksia maksamasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *