Artikkeli: Kolumnit 2013–2018

13.4.2016 klo 15:36

Kuka vastaa hoidon laadusta?

Avoin kirje Akaan päättäjille

Sinikka Torkkola kevät 2014, kuvaajaa ei merkitäSINIKKA TORKKOLA   
Olen viitisen vuotta seurannut Akaan terveydenhuollon toimintaa. Äidilläni on ollut erinomainen omalääkäri ja monta hyvää hoitajaa.  Valitettavasti muutama hyvä työntekijä ei pelasta tilannetta silloin, kun hoitoketju katkeilee ja hoitokulttuuri ei tue hyvän hoidon käytäntöjä.  Olen joutunut huomaamaan, että Akaan terveyspalvelut eivät toimi ja hoidon taso on usein heikkoa.

Lääkärille pääsyä joutuu jonottamaan päiviä myös silloin, kun kyse on välitöntä hoitoa vaativasta sairaudesta. Hoitajien tekemä hoidon tarpeen arviointi ei toimi ja kiireellistä hoitoa vaativa potilas voi jäädä hoidotta. Näin tapahtui äidilleni viimeksi huhtikuun alussa. Hän meni hoitajan vastaanotolle kello kymmenen jälkeen. Vastaanotto oli suljettu, vaikka lehdessä oli juuri kerrottu hoitajan ottavan vastaan potilaita yhdeksästä yhteentoista. Ihmettelyyn, miksi näin, hoitaja vastasi: ”Voimme sulkea vastaanoton koska tahdomme.”  Hoidon tarve jäi arvioimatta ja hoito saamatta. Tauti paheni ja vaati sittemmin sairaalahoitoa.

Äitini kokemukset kertovat, ettei Akaan terveydenhuolto pysty tarjoamaan kuntalaisille heidän tarvitsemaansa hoitoa. Näyttää siltä, että akaalaiset eivät saa lain edellyttämään kiireellistä hoitoa, kun sitä tarvitsevat.

Toijalan terveyskeskuksen vuodeosaston ulkoiset puitteet ovat heikot. Ymmärrän kyllä, että remonttia vaativat tilat eivät vastaa nykyhoidon vaateita. Sotkuisuus ja likaisuus eivät kuitenkaan selity tilojen puutteilla.

Puutteelliset tilat ja voimavarojen vähäisyys eivät ole syy epäasialliselle kohtelulle eikä huonolle hoidolle. Sairaanhoitajan koulutuksen saaneena olen osastolla vieraillessani havainnut monia pieniä asioita, jotka kertovat hoitokulttuurin heikosta tasosta. Hoidon puutteet ovat tulleet esimerkiksi esille siinä, että vessa-apua pyytävää potilasta on kehotettu tekemään tarpeensa vaippoihin, potilas on saanut toisen potilaan lääkkeet, kipulääkettä ei ole annettu määräyksen mukaan eikä potilas ole saanut hänelle määrättyä kuntoutusta.  Monet hoitajat tekevät toki parhaansa, mutta hoitajista osa on sellaisia, etteivät potilaat epäystävällisen kohtelun vuoksi uskalla heiltä pyytää minkäänlaista apua.

Kysynkin Akaan kaupungin päättäjiltä, tuntevatko he Akaan terveydenhuollon tilannetta riittävästi. Miten he päättäjinä kantavat vastuunsa  terveydenhuollon ilmeisistä puutteista?

 

Kirjoitus on julkaistu myös  Akaan Seudun yleisönosastossa 13.4.2016

 

III

Etusivun kuvassa on Akaan Viialan vanhainkoti, jonka tiloissa on toiminut myös vanhusten päiväkeskus Päivikki.  Viialaisia on keskusteluttanut viimesyksyinen päätös lakkauttaa Päivikin toiminta. Kuva: Sinikka Torkkola

Viialan vanhainkoti marraskuu 2015 kuva Sinikka Torkkola (1)

*

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *