OSMO PÖPPÖNEN
“Rantatunnelin lisätöitä ovat aiheuttaneet muun muassa pilaantuneiden maiden suuri määrä, louheen kuljettaminen ennakoitua kauemmaksi ja Ratapihankadun pään rakentaminen kerralla kuntoon.”
Miten voi tulla ”yllätyksenä” saastuneen maan määrä tai louheen kuljetusmatka? Onko maaperätutkimukset tehty hutiloiden? Eikö siis louheen määrää ja sijoituspaikkoja ollutkaan selvitetty? Mitä ihmettä tarkoittaa “kerralla kuntoon”? Ratapihankadun järjestelyt kuuluvat oleellisesti tunnelihankkeeseen, joten ei se voi olla erillinen kokonaiskustannuksista irrotettavissa oleva menoerä. Järjen (ja teku-koulutukseni) mukaan hintalappua ei voi kovin väärin laskea, kun hankkeen selvitystyö on hyvin tehty.
Valehdeltiinko hinta ”vain” 10 miljoonaa euroa pienemmäksi? Ovatko asiaa hoitaneet olleet tehtäviensä tasolla? Kun omat taidot ei riitä, niin silloin on maksettava osaaville. Ei kavereille.
Moni kysymys kaipaa vastausta. Niin tai näin asiasta on tehtävä perinpohjainen selvitys ulkopuolisen tahon (Valtiontalouden tarkastusvirasto?) toimesta.
Nämä vedätykset ovat valitettavasti vakioita melkein kaikissa julkisissa hankkeissa (Espoon metro, Apotti jne). Suomessa on lukuisia esimerkkejä yhteisen rahan vastuuttomasta käytöstä. Tätä on Suomalainen korruptio.
Rantatunnelista muualla verkossa:
Liikennevirasto: Vt 12 Tampereen rantaväylä
Rantatunnelista aiemmin Vasen Kaistassa:
Onkiniemen kulttuuritehtaan tulevaisuus yhä avoin
*