Artikkeli: Kolumnit 2013–2018

15.8.2016 klo 07:23

Ratapihankadun mutka säästäisi miljoonat

Sinikka Torkkola kevät 2014, kuvaajaa ei merkitäSINIKKA TORKKOLA
Tampereen kaupunginvaltuuston päätös siirtää vanha tavara-asema oli kompromissi, joka mahdollisti tavara-aseman säilyttämisen. Tuolloin päätöstä tehtäessä siirron hinnaksi arvioitiin 1,6 miljoonaa euroa. Nyt kustannukset ovat kaksinkertaistuneet ja hinta-arvio on 3,2 miljoonaa euroa. Kaupunginhallitus käsittelee tänään kokouksessaan vanhan tavara-aseman siirron tavoitehinnan nostamista 3,2 miljoonaan euroon.

Monet kaupunkilaiset ihmettelevät ja syyttävät tavara-aseman säilyttämistä ajanutta kansanliikettä kaupungin rahojen tuhlaamisesta. Syytös on kuitenkin väärä. Aseman säilyttämisen puolesta toiminut kansanliike esitti Ratapihankadun linjauksen muuttamista niin, että katu olisi kulkenut tavara-aseman ja rautatieläisten talon, Morkun, välistä. Siirtosuunnitelma syntyi, koska Ratapihankadun linjausta ei haluttu muuttaa. Kansanliikkeen esittämää linjausta vastustettiin, koska tiehen olisi pitänyt tehdä mutka eikä uusi linjaus olisi mahdollistanut autoliikennettä Vellamonkadulta Ratapihankadulle.

Vanha tavara-asema on kiistatta kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti merkittävä rakennus. Se on myös yksi harvoja yli satavuotiaita rakennuksia Tampereella. Tavara-asema on kiinteä osa paikallista historiaa, jota ei tule tuhota suoran tien vaateen vuoksi. Autoissa, myös Tampereella kurvailevissa, on kääntyvät etupyörät. Autojen kulku Vellamonkadulta Ratapihankadulle ei myöskään ole välttämätöntä. Muitakin reittejä on. Nyt kun Morkku on päätetty purkaa tielinjauksen sovittaminen yhteen tavara-aseman kanssa on entistä mahdollisempi.

Tavara-asema on siis mahdollista säilyttää nykyisellä paikallaan, jos vain tahtoa on. Selvitykset ovat myös osoittaneet, että tulevaisuudessa rakennukselle on paljon taloudellisestikin kannattavaa käyttöä.

Tapaus tavara-asema ei ole ainutlaatuinen Tampereen kaupungin historiassa. Vanhojen arvokkaiden rakennusten purku on ollut Tampereen tapa. Tuo tapa selittänee, miksi Ratapihankadun linjausta tehtäessä ei ole otettu huomioon kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja ympäristöjä. Vanha tavara-asema ja Morkun pihapiiri muodostivat kokonaisuuden, joka olisi pitänyt säilyttää. Onneksi kaupunkilaiset eivät vain odota puskutraktoreita vaan ryhtyvät toimiin. Ilman aktiivisia kansalaisia meillä ei olisi Kauppahallin virastotaloa eikä Tallipihaa.

 

Kirjoittaja on Tampereen vanha tavara-asema -liikkeen aktiivi ja vasemmistoliiton varavaltuutettu.

 

Vanha tavara-asema radan puolelta kuva Cai Melakoski 600 x 400
Vanha tavara-asema kuvattuna rautatieaseman puolelta. Kuva: Cai Melakoski

 

 

 

 

Aiheesta Lisää Vasen Kaistalla

Suunnitelma: tavara-asema Morkun paikalle (3.12.2013)
8588 vaatii tavara-aseman säilyttämistä (11.11.2013)

 

Aiheesta muualla verkossa

Tampereen Kaupunginhallituksen esityslistaan
Vanha tavara-asema -blogi
Kauppahallin virastotalon suojelukiista Wikipediassa
Tallipihan katolle kannettiin kuuma pikeä (Utain 22.1.2014)

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *