VK
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vasemmistoliittolaisten jäsenten ja varajäsenten mielestä lautakunnan tulisi ottaa kiitollisena vastaan yli 40 Tampereen seudun joukkoliikenteen linja-autonkuljettajan kirjoitus joukkoliikenteen ongelmista. Kuljettajien kannanotto julkaistiin viime perjantaina Aamulehdessä. Joukkoliikennelautakunnan vasemmistoliittolaiset jäsenet Elina Halttunen-Riikonen ja Terhi Haukka sekä varajäsenet Aki Leppänen ja Marja-Riitta ”Maikku” Martti ottivat asiaan yhteisesti kantaa heti viikonloppuna. Julkaisemme heidän kannanottonsa alla.
Nysse-kuljettajien esiin nostamiin ongelmiin on puututtava
Iso joukko nysse-kuljettajia kritisoi Tampereen seudun joukkoliikenteen toimintaa perjantaisessa Aamulehdessä (18.8.). Kiitoksia teille siitä, että tuotte epäkohdat esiin. Joukkoliikennelautakunnan uusina jäseninä luimme kirjoitusta järkyttyneinä. Vaikka olimme jossain määrin tietoisia esimerkiksi tietoteknisistä ongelmista, yllätti kirjoituksessa kuvattujen ongelmien laajuus. Epäkohtia ja korjattavaa on selvästi paljon, eikä niitä kaikkia voi ottaa esiin tässä. Nostamme esiin kaksi asiaa.
Ensinnäkin: Bussikuljettajat toivat esiin, kuinka kaikki ongelmat teknisistä vioista huonoon tiedottamiseen ja näistä seuranneisiin asiakkaiden suuttumukseen kaatuvat yksittäisten työntekijöiden niskaan. Tämä ei ole oikein. Mielipidekirjoitus herätti meissä huolta kuljettajien työhyvinvoinnista, joka vaikuttaa olevan uhattuna jos työpäivästä kuluu paljon erilaisten tietoteknisten ongelmien kanssa taisteluun.
Toiseksi: Kuljettajat kysyivät, hyväksyvätkö lautakunnan jäsenet Joukkoliikenteen toiminnan kritiikin vaientamisessa. Omalta osaltamme vastaamme, että emme hyväksy minkäänlaista kritiikin vaientamista. Tilanteeseen on saatava muutosta.
Kuljettajilla on ensikäden tietoa siitä, mikä Tampereen seudun joukkoliikenteessä toimii ja mikä ei ja minkä pitäisi muuttua. Lupaamme tehdä parhaamme ettei sitä hiljennetä vaan otetaan kiitollisena vastaan.
Elina Halttunen-Riikonen, Tampere
Joukkoliikennelautakunnan jäsen (Vasemmistoliitto)
Terhi Haukka, Ylöjärvi
Joukkoliikennelautakunnan jäsen (Vasemmistoliitto)
Aki Leppänen, Ylöjärvi
Joukkoliikelautakunnan varajäsen (Vasemmistoliitto)
Marja-Riitta ”Maikku” Martti, Tampere
Joukkoliikennelautakunnan varajäsen (Vasemmistoliitto)
|||
Linja-autonkuljettajien kirjoitus (Aamulehti 18,8,2017)
*
Tarkisin asian taannoin webistä: tuolloinen liikennelaitos ilmoitti vuonna 2011 ottavansa käyttöön reaaliaikaisen liikenteenseurantajärjestelmän. Ilmoitti myös, että ”loppuihin busseihin laitteisto asennetaan syksyn 2011 aikana”.
Nyt, vuonna 2017, järjestelmä toimii oman kokemukseni mukaan noin 70-75-prosenttisesti.
Aikataulut ovat nykyään ”helposti ulkoa muistettavissa”. Joillain linjoilla bussit eivät ehdi lähtöpaikoilleen aikataulun edellyttäessä lähtöä. Toisilla linjoilla bussi saapuu lähtöpaikalleen juuri edellisen bussin lähdettyä odottelemaan omaa lähtöään puoleksi tunniksi.
Ulkoa muistettava aikataulu ei ole asiakkaalle kaksinenkaan arvo. Sataprosenttinen aikataulupito on. Ja liikennöitsijälle itselleen maksimoidun kapasiteetin käyttöasteen luulisin, ja touhun maksamana toivoisin, olevan.
2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen olin pääosin yksityisautoilija. Oli järkytys huomata, miten palvelutaso sinä aikana romahti. Ennen vuotta 2003 muistan yhden ainoan kerran, kuinka bussivuoroa ei ajettu, kun pakkasta oli yli kolmenkymmenen. Viimeisen kahden vuoden aikana olen useasti tilannut itselleni bussipysäkille taksin, kun bussia ei näy silmällä eikä liikenteenseurantajärjestelmällä.
Kaupunkiliikenteen web-sivuston asiakaspalautteeseen ei vastata, tietenkään.
Nähdäkseni Tampereen kaupunkiliikennettä vaivaa perustavanlaatuinen piittaamattomuus. Se ei voi uida läpi organisaation mitenkään muuten kuin ylimmästä johdosta lähtevänä. Suurimmasta osasta nykyisiä kuljettajia minulla ei ole pahaa sanottavaa, mutta johtaminen nyt pettää.
Näin kirjoitti emeritus-laatupäällikkö.