VK
Pirkanmaan maakuntahallitus sai maanantaina pitämässään kokouksessa infopaketin pääradan kehittämisestä Helsingin ja Tampereen välillä. Tavoitteena on matka-ajan lyhentäminen yhteen tuntiin, mikä edellyttää junalta 250 km/h nopeutta. Tämä taas edellyttää muun muassa lisäraiteita.
Hankkeella tulisi olemaan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Ratahanke Suomen kasvukäytävällä tarkoittaisi merkittäviä työllisyysvaikutuksia ja talouskasvua. Maakuntahallituksessa onkin tämän vuoksi intoa saada hanke käyntiin mahdollisimman pian. Myös vasemmistoliiton tuoreessa tulevaisuusohjelmassa pidetään raideliikenteen kehittämistä tärkeänä asiana.
Ylöjärvelle henkilöliikenneasema
Pääradan investoinnit ovat mittavia ja vaativat ensi vaiheessa tarkkaa suunnittelua. Pääradan varren kuntien talouskasvu on merkityksellinen koko Suomen talouden kannalta, joka puoltaa hankkeen nopeaa liikkeelle saattamista. Investoinnit ovat tärkeitä koko Suomelle.
Ratahankkeet koskettavat myös ylöjärveläisiä. Suunnittelussa pitäisi lähteä siitä, että henkilöjunaliikenne olisi mahdollista myös Ylöjärven kirkonseudun rautatieasemalta. Toteutuakseen henkilöliikenne Ylöjärveltä vaatii lisäraiteen rakentamista.
– En silti sulje pois myöskään katuratikkaa tulevaisuuden joukkoliikenteen kulkumuotona ylöjärveläisille. Joka tapauksessa on selvää, että seuraavat kymmenen vuotta olemme bussiliikenteen varassa. Bussiliikenteen ongelmana on se, ettei busseja enää nykyiselläänkään tahdo mahtua Tampereen katuverkon pysäkeille. Onneksi katuratikka tulee helpottamaan juuri tätä ongelmaa, toteaa Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen Rauno Kesseli (vas.).
Lisää aiheesta Vasemmassa Kaistassa
Pirkanmaa sai uuden maakuntaohjelman (4.12.2017)
*