Toimittaja: CAI MELAKOSKI
‒ Vasemmistoliiton ryhmä katsoo, että raideliikenteen ja muun joukkoliikenteen kehittäminen on oleellisen tärkeää, jotta Pirkanmaa voi edetä kohti hiilineutraaliutta. Liikennemäärien lisääntyessä tarvitsemme hyvin toimivaa joukkoliikennettä, jotta yhä useampi pirkanmaalainen voi jättää autonsa kotiin, sanoi Pirkanmaan maakuntavaltuuston vasemmistoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen maakuntavaltuuston kokouksessa viime maanantaina.
‒ Pirkanmaa on kuitenkin niin laaja alue, että harvaan asutummissa osissa liikenne tulee joka tapauksessa perustumaan yksityisautoiluun. Sen vuoksi tiheämmin asutuilla seuduilla joukkoliikenteen tulee olla hyvin tehokasta, jotta liikenteestä johtuvia päästöjä saadaan laskettua, Aaltonen totesi.
Pirkanmaan maakuntavaltuusto kokoontui eilen käsittelemään Pirkanmaan liiton talousarviota ja toimintasuunnitelmaa vuosille 2019–2021. Pääradan kehittäminen, sote-uudistus ja ennen kaikkea maakunta-uudistus vaativat maakuntaliitolta jatkuvaa suunnittelua ja neuvonpitoa yhteistyökumppanien kanssa.
Maakuntauudistus on epädemokraattinen ja kallis
‒ Maakuntauudistuksessa on edelleen suuria ongelmia. Uudistus on epädemokraattinen ja taloudellisilta vaikutuksiltaan arvaamaton. Uusilla maakunnilla ei tule olemaan verotusoikeutta vaan rahoitus tulee suoraan valtiolta, kritikoi Mikko Aaltonen uudistuskaavailuja.
‒ Jos ei päätä taloudesta, niin ei päätä mistään. Tosiasiassa maakunnat ja maakuntavaltuustot tulevat olemaan osa valtionhallintoa, joka toteuttaa valtion käskyjä ilman todellista vaikutusmahdollisuutta maakunnan asioihin.
‒ Maakuntauudistusta ollaan myös toteuttamassa tavalla, joka johtaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten voimakkaaseen nousuun. Maakunnilla ja maakuntavaltuustoilla ei ole keinoja estää kustannusten nousua, Aaltonen jatkoi.
Mikko Aaltonen antoi kuitenkin tunnustusta maakuntauudistuksen eteen Pirkanmaalla tehdystä työstä. Kuntien välillä on tehty aiempaa syvempää yhteistyötä uudistuksen valmistelussa. Nykyisen maakuntauudistusesitysen kaatuminen olisi Aaltosen mielestä paras ratkaisu. Jos niin kävisi, voitaisiin kuitenkin nyt tehtyä hyvää työtä käyttää tulevaisuudessa hyväksi.
Aiheesta aiemmin Vasen Kaista -verkkolehdessä:
Resiinarallista luotijunaan (19.9.2018)
Pirkanmaa sai uuden maakuntaohjelman (4.12.2017)
Paikallisjunayhteyksiä ei saa lakkauttaa (9.10.2015)
*