Tampereen kaupunginvaltuustossa oltiin maanantai-iltana poikkeuksellisen yksimielisiä kaupungin osallistumisesta Suomirata-hankeyhtiöön, joka perustettaisiin tulevan Helsingin ja Tampereen välisen ratakäytävän kehittämiseksi. Rahoituksesta käytiin kuitenkin pitkä keskustelu.
Päärata on kokonaisuudessaan merkittävä hanke niin liikkumisen helppouden kuin ilmastonmuutoksen hillitsemisenkin kannalta. Päärataan kuuluva nopeampi junayhteys Helsingin ja Tampereen välillä hyödyttäisi näiden kaupunkien ohella muuta Pirkanmaata ja koko Suomea. Hankeyhtiöiden rahoitusmalli tulee kuitenkin valmistella huolella, jottei seurauksena olisi pahimmillaan velkainen ja huonokuntoinen päärata.
Suuri mutta riittämätön laina
Kaupunginvaltuutettu Noora Tapio (vas.) huomautti kokouksessa, että vaikka hankeyhtiön perustaminen sinänsä voidaan tässä yhteydessä hyväksyä, sen keräämään rahoitukseen liittyy tällä hetkellä huolestuttavia piirteitä.
Asiantuntijalaskelmien mukaan yhtiö on ottamassa miljardien lainan, josta ei olla maksamassa pois mitään ainakaan ennen vuotta 2070. Lisäksi asiantuntijat katsovat, että hankkeen EU-rahoitus on arvioitu reilusti yläkanttiin, ja ettei radan parannusinvestointeihin ole varattu riittävästi rahoitusta. Asia kävi ilmi helmikuun alussa pidetyssä valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa, jossa liikenneministeri Anne Berner esitteli suunnitelmat hankeyhtiön kassavirrasta ja pitkän aikavälin kehityksestä.
Nopeakaan yhteys ei saa ollaan liian kallis
Valtuusto päätti kokouksessaan, että Tampereen kaupunki lähtee osakkaaksi perustettavaan hankeyhtiöön, mikäli suunniteltujen osakkaiden välille solmitaan tavoitteiden mukaiset sopimukset. Osakkeita suuruus on enintään neljä miljoonaa euroa. Lisäksi hyväksyttiin yksimielisesti ponsi, jonka mukaan valtuusto haluaa Tampereen ja Helsingin välisen nopean ratayhteyden toteuttamista mahdollisimman pikaisesti, mikä vaatii koko yhteyden samanaikaista suunnittelua ja rakentamista.
Myös tulevan nopean junayhteyden matkustajahinnat puhuttivat valtuutettuja. Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen muistutti, ettei tunnin juna saa muodostua luksustuotteeksi. Yhteyden tulee palvella riittävän edullisesti muun muassa työmatkalaisia, joita kulkee Tampereen ja Helsingin välillä runsaasti.