Tampereella ei varaa kasvattaa koulujen luokkakokoja

Porttikivi_(Pyryn_pikkujoulu-227x462)ILKKA PORTTIKIVI
Tampereen talous on tiukoilla, eikä vähiten valtionosuuksien leikkausten myötä. Tuki luokkakokojen pienentämiseksi menetettiin valtion nykyisen hallituksen säästöjen nimissä. Luottamustehtävässäni olen saanut yhteydenottoja siitä, että useassa tamperelaisessa koulussa suunnitellaan pakon edessä esimerkiksi 1.–3.-luokkien yhdistämistä kahdeksi isommaksi luokaksi. Kouluissa on myös muita kahden eri vuosiluokan yhdistämissuunnitelmia.

Suunta on mielestäni väärä! Säästöjä ei missään nimessä voi eikä saa tehdä lasten tulevaisuuden kustannuksella. Luokkia yhdistämällä ei ainoastaan menetetä arvokasta lasten ryhmäytymistä, vaan se lisää rauhattomuutta, josta kärsivät niin oppilaat kuin opettajatkin.

Opetuksen taso väistämättä heikkenee, ja suurimmat kärsijät ovat ne lapset, joilla jo nyt on vaikeuksia koulunkäynnissä.

Tampereella olisi mahdollisuus satsata laadukkaaseen perusopetukseen, mutta sitä ei saa tehdä muualta kiristämällä. Esimerkiksi vanhustenhuollon puolella ei ole varaa kiristää, vaikka sillä saataisiinkin luokkakokoja pienennettyä. Kuitenkin Tampereella hukataan tuo mahdollisuus ja tehdään vuosi toisensa jälkeen liian pieniä talousarvioita, jotka eivät vastaa kuluja.talousarvioita.

 Tampereen kunnallisveroprosentti on tällä hetkellä 19,75. Pirkanmaalla se on muutaman muun kunnan kanssa pienin veroprosentti. Mielipidemittauksissa kansa toistuvasti ilmaisee tukensa veron korotuksille palveluiden heikennysten sijaan. Mielestäni korotukselle olisi viimeistään nyt hyvät perustelut.

Lasku ”säästöistä” tulee vuosien mittaan kertaantumaan pahoinvointina, joka olisi voitu välttää vastuullisella päätöksenteolla. Vetoan Tampereen päättäjiin yli puoluerajojen, että tekisimme päätöksiä, joista kaikki kaupunkilaiset voivat tulevaisuudessakin olla ylpeitä.

Kirjoittaja on tamperelainen vasemmistoliiton varavaltuutettu ja lasten ja nuorten palveluiden lautakunnan jäsen

 

III

Ilkka Porttikiven kuva: Pyry Urhonen

*

Leave a Reply