Teksti: SINIKKA TORKKOLA
Kartalla matka Pispalan valtatieltä Pispalanharjulle ei ole pitkä. Käytännössä päivittäinen kipuaminen kymmeniä metrejä ylös harjunrinnettä lastenrattaiden ja kauppakassien kanssa on kesäkeleilläkin hankalaa. Talven liukkailla harjulle nousu on monelle täysin mahdotonta. Bussin numero 15 lakkauttaminen on ajanut monen pispalalaisen mottiin. Arki ilman omaa autoa on tullut hyvin hankalaksi, jopa mahdottomaksi. Tämä tuli selväksi lukuisissa puheenvuoroissa Pispalan koululla keskiviikkona pidetyssä keskustelutilaisuudessa.
Pispalanharjulle liikennöivän linjan 15 lakkautuspäätös tehtiin Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnassa viime talvena. Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan mukaan päätöksen taustalla oli tarve vähentää liikennelaitoksen tarvitsemaa tukea kaupungilta. Linjan 15 lakkautus säästää 200 000 euroa. Periviita perustelee bussiyhteyden lopettamista vähäisellä matkustajamäärällä ja korvaavien yhteyksien läheisyydellä.
Korvaavat yhteydet harjulle eivät toimi
Salillinen pispalalaisia on perusteluista vahvasti eri mieltä. Käytännössä korvaavat yhteydet eivät toimi. Nousu Pispalan valtatieltä on monelle matkustajalle liian jyrkkä. Vanhuksille ja vammaisille ihmisille kohdennetut palveluliikenteen bussit ajavat harvoin eivätkä ne palvele lastenrattaiden tai kauppakassien kanssa kulkevia ei-liikuntarajoitteisia matkustajia. Korvaavat yhteydet eivät myöskään palvele Pispalan koulun oppilaita, jotka ovat käyttäneet bussia muun muassa liikuntatunneilla luistinradalle siirtymisessä. Toimivaksi yhteydeksi ei myöskään voi kutsua linjan 31 ajamista Pispalanharjun alkuun, sillä linja kulkee 75 minuutin välein. Linja 31 myös kulkee Pirkankadun kautta eikä palvele Palomäen- eikä Satamakadun asukkaita, kuten linja 15.
Salillinen pispalalaisia on päättäväisiä: linja 15 on saatava takaisin. Ilman perille Pispalan sydämeen kulkevaa bussia kaupunginosan palvelut kuihtuvat. Pispalan koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja ja kaupunkitutkija Jenni Partanen perääkin bussilinjan lakkautuksen vaikutusten arviointia. Miten perinteikkään linjan lopettaminen vaikuttaa turismiin ja alueen yrityksiin? Onko lakkautuspäätös linjassa yksityisautoilun vähentämisen ja hiilineutraalisuus tavoitteen kanssa?
Perustetaan Lauri Viita -reitti
Keskustelussa esitettiin useita mahdollisuuksia palauttaa joukkoliikenneyhteys Pispalan koululle asti. Ison bussin sijaan liikennöintiä voisi jatkaa pikkubussilla. Linjasta 15 voisi kehittää myös Lauri Viita -reitin, joka palvelisi matkailijoita.
Tampereen kulttuuriyhdistyksen puheenjohtajana toiminut Katja Villemontex on ehdottanut linjan 15 palauttamista Lauri Viita -reittinä, joka piristäisi matkailua ja nostaisi Pispalaa esille. Hän kertoi myös käyneensä esittelemässä ideaansa apulaispormestari Aleksi Jäntille (kok.), joka lupasikin viedä asiaa eteenpäin. Toistaiseksi asia ei ole Jäntin Villemontex’lle antamista lupauksista huolimatta edennyt.
Poliitikot lupailevat linjan palauttamista
Keskustelutilaisuuteen osallistui myös joukko kaupunginvaltuutettuja ja lautakunnan jäseniä. Paneelissa kommentoivat valtuutetut Aila Dündar-Järvinen (sd.), Petri Siuro (vihr.), Aarne Raevaara (vata.), Sinikka Torkkola (vas.) ja Veikko Vallin (ps.) sekä joukkoliikennelautakunnan ylöjärveläinen varajäsen Aki Leppänen. Yleisön joukosta kommentoimassa olivat myös valtuutettu Jaakko Stenhäll (vihr.) sekä varavaltuutetut Matti Järvinen (kesk.) ja Atte Tahvola.
Yleisön suoraan kysymykseen, kannattavatko paikalla olevat poliitikot linjan 15 palauttamista, vastasivat kaikki kannattavansa. Valtuutettu ja vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll ei ollut enää paikalla kymykseen vastaamassa. Valtuutettujen päätettäväksi linjan 15 tulevaisuus tulee, kun kaupunginvaltuusto käsittelee Aila Dündar-Järvisen valtuustoaloitetta linjan 15 säilyttämisestä. Jotta aloite toteutuisi, se edellyttää lisärahaa kaupungin ensi vuoden talousarvioon. Dündar-Järvinen arvioikin, että aloite käsitellään talousarviosta päättämisen yhteydessä marraskuussa.
Pispalan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Katja Wallenius vaikutti keskustelutilaisuuden antiin tyytyväiseltä. Toivoa linjan palauttamiseksi on, jos vain poliitikot pitävät sanansa.
Jutun kirjoittaja osallistui tilaisuuteen kaksoisroolissa: Vasemman Kaistan toimittajana ja vasemmistoliiton valtuutettuna.
Maininta, ettei Jaakko Stenhäll ollut vastaamassa kysymykseen bussiyhteyden palauttamisesta, on lisätty juttuun 13.9.2018 klo 14.23.
Korjaus 13.9. 17:27: joukkoliikennelautakunnan kokous ei ollut tapahtuman kanssa samanaikaisesti, vaan 13.9.
*
Kiitos hyvin kirjoitetusta jutusta. Yksi korjaus: käsitykseni mukaan Joukkoliikennelautakunnan kokous on vasta tänään, torstaina 13.9 – ei siis päällekkäin asukasillan kanssa. Aleksi Jäntti ilmoitti kuulemma paikalla olonsa esteeksi juuri päättyneet kertausharjoitukset. Paikalla oli yksi asiasta vilpittömästi kiinnostunut Jolilan jäsen, hänkin Ylöjärveltä. Aila Dundar-Järvinen (paikalla) osallistuu myös Jolilan kokouksiin kaupunginhallituksen jäsenenä.