Tällä kertaa yhdyskuntalautakunnassa puhutti eniten Hiedanrannan alueen rakentaminen. Alueen ensimmäinen asuinkortteli alkaa vähitellen hahmottua. Myös Opiskelijankadun remontti etenee. Joitakin hankkeita taas joudutaan lykkäämään, kun Ukrainan sota nostaa kustannuksia. Katujen puhtaanapitokin kirvoitti keskustelua.
Pilaako parkkitalo maisemat?
Hiedanrannan ensimmäisen uusi kortteli tulee ratikkalinjan varteen vanhan tehdasalueen viereen Niemenrannan puolelle. Valmista pitäisi olla vuonna 2024. Siihen tulee asuntoja 1 100-1 200 asukkaalle. Alustavan suunnitelman mukaan talot ovat enimmäkseen viisikerroksia, mutta joukossa on myös muutama kuusikerroksinen ja ehkä jopa yksi yhdeksänkerroksinen.
Suunnitelma näyttää urbaanilta mutta vehreältä. Ainakin tässä vaiheessa näyttää vielä siltä, että tulossa ei ole harmaata betonilaatikkokeskittymää. Julkisivuihin luvataan värejä ja materiaaleiksi tiiltä, rappausta ja puuta. Toivottavasti lupaus toteutuu. Viitesuunnitelma on vielä niin viitteellinen, että rakennusten muodosta ei saa käsitystä.
Vähän kysymyksiä herättää tuntuu pysäköintiratkaisu. Korttelin parkkipaikat aiotaan keskittää massiiviseen viisikerroksiseen pysäköintitaloon. Riskinä on, että massiivinen laatikko hallitsee näkymiä koko korttelin toisella laidalla, vaikka eteen on kaavailtu puistoaluetta. Parkkitalot harvoin ovat kovin esteettisiä, joten toivoisi, että tämä ratkaisu mietitään tarkoin.
Hiedanranta on lupaava uusi alue, joka yhdessä uuden ratikkalinjan kohentaa läntistä Tamperetta. Ongelmallista tosin on se, että Hiedanrannan toteutumista yritetään liittää isoihin autoiluhankkeisiin, kuten Vaitinaron eritasoliittymään, jonka tarve ilmastonäkökulmasta on vähintäänkin kyseenalainen ja joka maksaisi yli 70 miljoonaa euroa.
Matkakeskus surkastuu?
Myös rautatieaseman seudun uudistamista sivuttiin. Suunnitelmat ovat alkutekijöissään, mutta nyt näyttää siltä, että paljon puhuttu matkakeskus eli rautatieaseman ja linja-autoaseman yhdistäminen jää torsoksi. Matkakeskus näyttää typistyvän muutamaksi linja-autolaituriksi nykyisellä Pakkahuoneenaukiolla.
Melkein fiksummalta tuntuisi siirtää linja-autoasema maan alle Helsingin Kampin linja-autoterminaalin tavoin. Maanalainen linja-autoasema voitaisiin tehdä Hämpin parkin laajennuksen yhteyteen. Sinne laitureitakin mahtuisi enemmän. Etelästä tulevat Bussit pääsisivät parkkiluolaan Viinikankadun sisäänajon kautta.
Opiskelijankatu saa uuden ilmeen
Hervannassa Opiskelijankatu komistuu, kun pitkään suunniteltu uudistus toteutuu. Jalankulku ja pyöräily erotetaan selvästi omille väylilleen, ja pyörätiet tulevat kadun molemmille puolille. Se on hyvä, että Opiskelijankatu on pyöräilyn pääreitti. Myös suojateitä parannetaan. Kadunvarsipuita ja muuta vihreää tulee lisää, mikä on tietysti hienoa. Muutama parkkipaikka kadun varrelta katoaa, mutta tutkimusten mukaan jäljelle jäävä määrä vastaa tarvetta hyvin.
Kaikkialla suunnitellut katuremontit eivät etene aiotulla tavalla. Ukrainan sodan seurauksena muun muassa polttoaineiden ja materiaalien hinnat ovat nousseet niin paljon, että kaikki tälle vuodelle suunnitellut hankkeet eivät mahdu budjettiin. Kustannukset ovat nousseet 10-20 prosenttia. Näyttää siltä, että reilun kolmen miljoonan euron edestä katujen uusimisurakoita joudutaan lykkäämään ensi vuoteen.
Katujen puhtaanapidon osalta luvattiin, että hiekoitushiekka saadaan siivottua pois pölyämästä keskustasta ensi viikon loppuun mennessä.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.
III
Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.