Artikkeli: Tampere

26.4.2023 klo 09:16

Vasemmiston valtuutetut iloitsevat ratikkapäätöksestä

Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontuu loppukautensa Tampere-talossa virastotalon remontin vuoksi. Valtuutetut Minna Minkkinen, Milka Hanhela, Noora Tapio ja Ulla-Leena Alppi suuntaamassa kohti kokousta. (Kuva: Minna Minkkinen)

 

Harvoin olemme valtuustossa näin hyvän päätöksen äärellä. Raitiotieliikenteen laajentaminen on hyvä asia liikkumisen kannalta ja myös järkevää, kestävää kaupunkikehitystä.

Nämä vasemmistoliiton valtuutetun Ulla-Leena Alpin sanat tiivistivät Tampereen kaupunginvaltuuston päätöksen aloittaa valmistelut raitiotien laajentamisesta kohti Linnainmaata ja Pirkkalaa.

Noora Tapio puolestaan totesi puheessaan, miten ratikka on osoittanut tarpeellisuutensa, myös monelle sitä alun alkaen vastustaneelle.  

Päätöksen jälkeen tässä kaupungissa on opittu, että raitiotie todella piti lupauksensa: tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on aivan erinomaisella tasolla, Tampereella joukkoliikenne on toipunut pandemiasta verrokkikaupunkeihin verrattuna vauhdikkaasti ja kaupunkikehitys ratikan varrella on ollut jopa ripeämpää kuin tuolloin vuosia sitten osattiin ennakoida.

Ulla-Leena Alppi muistutti puheessaan myös kaupunkilaisilta saadusta palautteesta. Ratikka ei voi palvella kaikkialla kaupungissa ja siksi myös bussiliikenteen tulee olla saavutettavaa ja sujuvaa.

Minna Minkkinen puolestaan kiinnitti huomiota raitiotiepysäkkien nimiin. Nykysuunnitelmissa Hatanpää ja Hatanpään puisto sekä Härmälä- ja Härmälänranta-pysäkkien nimet muistuttavat niin paljon toisiaan, että se saattaa erehdyttää matkustajan jäämään pois väärällä pysäkillä.

Kuten ratikkapäätöksiin kuuluu, päätös raitiotien Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelman hyväksymisestä kirvoitti paljon puhetta. Keskustelun päätteeksi valtuusto päätti äänin 60–6 hyväksyä hankesuunnitelman raitiotien etenemisestä.

Sähköpotkulautojen suitsimiseen tarvitaan eduskunnan päätöksiä

Valtuusto käsitteli myös Minna Minkkisen ja 16 muun valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen vuokrattavien sähköpotkulautojen aiheuttamien haittojen vähentämisestä.  Vastauksessa aloitteeseen todetaan tarve sähköpotkulautailun säätelyyn. Kaupunki on sopinut sähköpotkulautayritysten kanssa toiminnan säännöistä. Kaupungin mahdollisuudet rajoittaa sähköpotkulautailua ovat kuitenkin heikot, sillä nykyinen lainsäädäntö ei anna kaupungeille oikeutta rajoittaa sähköpotkulautayhtiöiden toimintaa. Siksi kaikkein kovimpia keinoja, kuten aloitteessa esitettyjä yökäyttökieltoa sekä potkulautojen määrän rajoittamista, on käytännössä vaikea saattaa Tampereella voimaan.

Minna Minkkinen totesi puheenvuorossaan, että tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä liikenne- ja viestintävirastossa on valmisteltu lukuisia toimenpide-ehdotuksia keskusta-alueiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kuten pysäköinnin kieltäminen muualla kuin pysäköintialueilla sekä liikennesääntöjen ja 0.5 promillerajan ulottaminen potkulautailuun.  

 

Uutista päivitetty kello 12.32. Poistettu kohta Mikko Aaltosen jättämästä valtuustoaloitteesta sosiaalisesta ruokakaupasta. Aloitetta ei jätetty kyseisessä valtuuston kokouksessa.

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *