Ensimmäinen yhdyskuntalautakunnan kokous kesätauon jälkeen keskittyi pyöräilyyn. Lisäksi puhuttiin Hiedanrannasta. Sillä suunnalla näyttää hyvältä! Sen sijaan Satamakadun pyöräväylät herättävät kysymyksiä.
Aloitetaan kuitenkin iloisista uutisista eli Hiedanrannasta. Kokouksessa hyväksyttiin eteenpäin vietäväksi Hiedanrannan viiden ensimmäisen asuinkorttelin asemakaava. Vanhan tehdasalueen naapuriin on luvassa enimmäkseen 5–7-kerroksisia tiilisiä, rapattuja tai puujulkisivuisia rakennuksia. Jos suunnitelmat toteutuvat havainnekuvien mukaan, alueesta näyttäisi tulevan varsin onnistunutta tyylikkään rouheata kaupunkia. Pihoilla ja kadunvarsilla on myös puita ja muuta vihreää ilahduttavan paljon.
Julkisivumateriaalit ja kasvillisuus ovat asemakaavassa määräyksinä, joten rakennuttaja ei voi laistaa niistä ainakaan ilman erillistä lupaa. Kaavassa määrätään myös, että viereisten talojen julkisivut pitää tehdä eri materiaalista. Näin saadaan hyvää vaihtelua katukuvaan. Luvassa on myös pulpetti- ja harjakattoja, mikä on virkistävä poikkeus viime vuosikymmenien lättäkattoperinteeseen.
Parkkipaikat on keskitetty pysäköintitaloon, joka on kieltämättä aika massiivinen. Onneksi se on määrätty maisemoitavaksi puilla ja köynnöksillä. Ratkaisu on sikälikin hyvä, että kun pihojen alle kaiveta parkkiluolia, pihoilla mahtuu kasvamaan oikeita puita.
Ilahduttavaa on sekin, että tontinluovutussopimuksissa on määrätty, että alueelle pitää tulla myös perheille sopivia asuntoja. Yksiöiden ja miniatyyrikaksioiden kysyntä taitaa olla Tampereella muutenkin aika hyvin tyydytetty. Näihin viiteen kortteliin on tulossa 1 200 asukasta. Koko Hiedanranta on suunniteltu 25 000 asukkaan kaupunginosaksi.
Pyörille tilaa autoilta – ei puilta
Sitten pyöräilyä. Kokouksessa hyväksyttiin suunnitelma Satamakadun kunnostamiseksi Mariankadun ja Hämeenpuiston väliseltä osuudelta. Taustalla on liikenneturvallisuus. Kadulla on tapahtunut suhteellisen paljon onnettomuuksia, joiden yksi syy on se, että liikennejärjestelyt kadulla ovat paikoin sekavat.
Yleissuunnitelma on pääosin hyvä. Kokouksessa suunnitelmaan lisättiin ponsi, jonka mukaan kadun molemmille puolille tehtäisiin kaksisuuntaiset pyörätiet. Se on hyvä idea. Yksisuuntaisen pyörätien ajatus tuntuu olevan hankala mieltää. Esimerkiksi Hämeenkadulla pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta niillä poljetaan silti enimmäkseen molempiin suuntiin.
Satamakatu on puistokatu, ja sen pitää säilyä sellaisena. Sen kunnostaminen ei saa tarkoittaa sitä, että kadunvarsipuita kaadetaan pyöräväylän tieltä. Lisätila on löydettävä ajoradan puolelta. Ainakin Pyynikin koulun kohdalla Hämeenpuiston päässä jalkakäytävä on niin kapea, että siihen ei saa mahdutettua pyörätietä.
Poljetaanko Ranta-Tampellassa liian kovaa?
Myös Ranta-Tampellan pyöräily puhutti pitkään. Ranta-Tampellan rantareitti on osoittautunut hyvin suosituksi ajanviettopaikaksi. Siellähän on muun muassa kahvila ja uimalaituri. Viranhaltijoiden mukaan siellä poljetaan jo vähän liiankin vauhdikkaasti. Ratkaisuksi esitettiin kovimmalla kiireellä polkevien ohjaamista rannan sijaan Ranta-Tampellan katua asuinkorttelin läpi. Rannassakin saisi edelleen pyöräillä, mutta vauhtia rajoitettaisiin.
Epäselväksi jäi, miten pyöräilijöiden vauhtia hidastettaisiin. Osa lautakunnan jäsenistä torjui ajatukset esimerkiksi hidastetöyssyistä. Kuulen mielelläni ajatuksia siitä, mitä rantareitillä pitäisi tehdä.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.
III
Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.