Näkökulma, Tampere

SINIKKA TORKKOLA

30.5.2024 klo 11:30

Monikieliset kaupunkilaiset turvaavat Tampereenkin tulevaisuutta

Koulurakennus
Tampereen Ahvenisjärven koululaisista yli 40 prosentilla äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi. He opiskelevat suomea ja kirjallisuutta toisena kielenä. Sinikka Torkkola kirjoittaa tarpeesta kehittää tätä S2-opetusta, jotta monikieliset tamperelaiset saavat riittävät kielelliset taidot. (Kuva: Cai Melakoski)
Sinikka Torkkola

Tampereella puhutaan ainakin 160 eri kieltä. Yleisimmät kielet suomen ja ruotsin lisäksi ovat arabia, englanti, espanja, farsi, kiina, kurdi, somali, venäjä ja viro. Yhä useamman tamperelaisen lapsen ja nuoren äidinkieli on muu kuin suomi ja ruotsi. Se on rikkaus, josta Tampereen ja muunkin Suomen tulisi ottaa lujasti kiinni. Yhä englannistumammassa maailmassa muiden kielten kuin englannin osaaminen on merkittävä etu. Toisin kuin usein kuvittelemme englannin osaaminen ei maailmalla riitä. Maailman yleisimmällä kielellä, heikosti osatulla englannilla on vaikea rakentaa syvällistä kulttuurista, poliittista ja taloudellista yhteistyötä. Kielitaitohan ei ole vain toisenlaisia sanoja peräkkäin vaan kulttuurista ymmärrystä koko elämän piiristä. Saksalaisen filosofin Martin Heideggerin sanoin: kieli on olemisen koti.

Tampereen maahanmuuttajataustaiset, erityisesti monikieliset lapset ja nuoret ovat voimavara, jota ei saa hukata. Oikeus oppia on tietysti jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus, jonka toteutumisesta kaupungin on huolehdittava. Mutta oppimisoikeuksien ja -mahdollisuuksien varmistaminen kaikille koulukkaille, ja erityisesti maahanmuuttajataustaisille, on yhteiskunnalle mahdollisuus, jota ei saa jättää käyttämättä. Monikielisten, maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten erityisiin oppimistarpeisiin vastaaminen on tulevaisuuden rakentamista. Vienninkin edistäminen sujuu huomattavasti sutjakkaammin sujuvalla kohdemaan kielellä kuin ontuvalla englannilla.

Äidinkielen osaaminen on kaiken kielitaidon perusta. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin selvitykset osoittavat lasten ja nuorten lukutaidon heikentyneen. Maahanmuuttajataustaisten, suomea toisena kielenä opiskelevien koululaisten, eli S2-oppilaiden lukutaidon kehitys on ollut keskiverto heikompaa. Tampereen tarkastuslautakunta onkin kirjannut vuoden 2023 raporttiinsa pitävänsä tärkeänä, että perusopetuksessa selvitetään S2-­opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen toimivuutta ja puutteita. Tampereella perusopetuksen viime vuoden vuosisuunnitelman toimenpiteissä on ollut  S2-­opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen toimivuuden arviointi ja kehittäminen. Tämä, tulossa oleva arviointi antanee pohjaa sille välttämättömälle kehitystyölle, jota tarvitaan turvaamaan maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten oikeus oppia niin omaa äidinkieltä kuin suomeakin. 

Kielitaito on kaiken osaamisen ja osallistumisen välttämätön edellytys. Tampereella eikä Suomella ole varaa hukata maahanmuuttajataustaisten ihmisten osaamista. Ilman maahanmuuttajataustaisten ihmisten täysivaltaista osallistumista yhteiskuntaan tulevaisuus on karu.

 Kirjoittaja on vasemmistoliiton tamperelainen varavaltuutettu, kaupunginhallituksen varajäsen ja konsernijaoston jäsen.

III

Valtuustokolumneissa vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän jäsenet kommentoivat kuntapolitiikkaa ja ajankohtaisia poliittisia aiheita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *