Teksti: JOUNI SIREN, kuva: ULLA ROHUNEN
– Helpompi on Björn Wahlroosin mennä Otto-automaatin luukusta pankkisalin puolelle kuin Suomen rikkaiden päästä taivasten valtakuntaan. Näin ajanmukaisti Jeesuksen sanoja pastori Kai Sadinmaa kapitalismikriittisessä raamattuillassa Tampereen Aleksanterin kirkossa viime perjantaina.
Sadinmaa löysi paljon muutakin yhteistä Jeesuksen ajan Israelin ja nyky-Suomen välillä. Israelissa uskonnollinen, valtiollinen ja taloudellinen valta olivat yhtä. Uskonnosta oli tehty köyhien riistämisen välikappale. Nykyään samanlainen valtakeskittymä on finanssikapitalismi, joka kasaa omaisuutta pienelle joukolle ja jonka otteessa on koko yhteiskunta.
Jeesus tuomitsi rahan vallan ja sitä tukevan valtiokoneiston. Näin pitäisi Sadinmaan mukaan ymmärtää Jeesuksen sanat ”antakaa keisarille, mikä keisarille kuuluu”. Jeesuksen mukaan keisarille ei kuulunut mitään.
Tarina leskestä, joka antoi vähästään kolehtiin, taas on vääristetty hurskaan köyhän ylistykseksi. Lesken ropokin päätyi rikkaiden taskuun.
— Oikeasti kyse oli rikkauksia kahmivan papiston arvostelusta.
Korko on varastamista
Nykyajan leski ropoineen on varmaankin velalla sidottu työtä tekevä enemmistö. Talouskriittisistä blogeistaan tunnettu tamperelainen Antti Ronkainen muistutti omassa puheenvuorossaan, että alun perin korko ja koronkiskonta ovat tarkoittaneet samaa kuin varastaminen. Kaikki ihmiskunnan työ ei riitä maksamaan niitä voittoja, jotka pankit ja sijoittajat ulosmittaavat korkoina.
— 13 suurinta pankkia ja 161 ihmistä, joista suurin osa on valkoisia miehiä, hallitsevat velkojen kautta suurinta osaa maailman taloudesta.
Raamattu tuomitsee moisen menon jo Vanhasta testamentissa. Ronkainen siteerasi 3. Mooseksen kirjan jaetta, jossa Herra määrää israelilaiset joka 50. vuosi antamaan kaikki velat anteeksi.
— Tällainen velkajärjestely romahduttaisi nykyisen maailmanjärjestelmän.
Velkaa hyvinvoinnin rakentajille
Tilaisuuden kolmas puhuja oli tamperelainen kansanedustaja Anna Kontula. Hän muistutti toisenlaisesta velasta.
— Jokainen meistä on niin paljon velkaa hyvinvointivaltion rakentaneille edellisille sukupolville, ettemme koskaan pysty maksamaan sitä takaisin.
Eikä meidän pidäkään. ”Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi myös antakaa”, Kontula siteerasi Jeesusta. Kun ihminen saa enemmän kuin on ansainnut — esimerkiksi perustulona — hän kantaa vastuuta, jakaa hyvää ympärilleen ja seuraaville sukupolville. Oikeiston politiikkaa on antaa köyhimmille mahdollisimman vähän ja vaatia siitäkin vastinetta ihan kiusallaan, vaikka hyvin harvan ihmisen asema maailmassa on täysin hänen omaa ansiotaan — tai syytään.
Pelokas kapitalismi
Illan otsikko oli Jumalan valtakunta. Nyt! Tilaisuudessa pohdittiin, mitä kapitalismi on ja mitä Raamattu siitä sanoo. Yleisön edustaja määritteli kapitalismin ahneudeksi ja peloksi, että joku vie ahneudella kerätyt rikkaudet. Vantaan Rekolan seurakunnassa pappina työskentelevä Kai Sadinmaa määritteli Jumalan valtakunnan paikaksi, jossa ihmisellä ruokaa, asunto ja yhteys muihin ihmisiin.
Kun kirkossa oltiin, avainsanoja olivat usko ja anteeksianto mutta myös yhteistoiminta ja tieto. Antti Ronkainen siteerasi teollisuuskapitalisti Henry Fordia.
— Jos ihmiset tietäisivät, miten pankki- ja rahajärjestelmä toimii, vallankumous alkaisi ennen huomisaamua.
Ensimmäinen kapitalismikriittinen raamattuilta pidettiin Helsingissä Kallion kirkossa 25.9.2013. Se on nähtävissä myös verkossa (http://www.youtube.com/channel/UCZklqr3POgbYvxochuB6gfA/videos). Tilaisuuksia on tarkoitus järjestää myös muilla paikkakunnilla.