Artikkeli: Kolumnit 2013–2018

7.3.2014 klo 11:51

Ulkomaalaisia työntekijöitä käytetään hyväksi paikallisliikenteessä

TIMO RAUTANENTimo Rautanen kuva Pertti Salo
Satuin ystävällisten tahojen avustamana saamaan Länsi- ja Sisä Suomen AVI:n työsuojelun tarkastuskertomuksen 13/5197 päivättynä 11.12.2013, koskien Onnibus Oy:tä ja Tampereen paikallisliikennettä, sekä ulkomaalaisia työntekijöitä, joita yrityksellä on muutama.
Onnibushan voitti viime kevään Tampereen kaupunkiliikenteen kilpailutuksessa linjan 25 liikenteen viideksi vuodeksi huomattavasti muita tarjoajia halvemmalla hinnalla.
Tässä Avin tarkastusraportissa kyllä sitten selviää, mistä yritys on ajatellut voittomarginaalinsa ottaa; Eli tietenkin työntekijän selkänahasta.

Tarkastusraportissa AVI ensimmäisenä puuttuu siihen, että työnantajalla ei ollut esittää työpaikalla säilytettäviä tietoja ulkomaalaisten työntekijöiden työnteko-oikeuden perusteista, eli suomeksi sanottuna EU:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden työluvista. Retoriikkana mainitakseni, kyllä kotimaisiakin työttömiä kuljettajia olisi ollut käsittääkseni tarjolla.

Toiseksi puututaan raportissa pitämättömään työaikakirjanpitoon, joka on varsinkin kuljetusalalla lakisääteinen työnantajan velvollisuus.

Kolmantena ja törkeimpänä kohtana tarkastuksessa on tullut esiin ulkomaalaisten kuljettajien palkkaus. Heille on maksettu yleisitovaa työehtosopimusta alempaa palkkaa, sekä jätetty ylityökorvaukset ylityötunneista kokonaan maksamatta.

Tarkastusraportin perusteella Onnibus Oy on asettanut työntekijät eri asemaan kansallisuuden sekä etnisen alkuperän suhteen; Eli suomeksi sanottuna syrjinyt suomen kieltä heikommin taitavia sekä omista työsuhteisiin kuuluvista palkkaus ym. etuisuuksista tietämättömiä ulkomaalaisia työntekijöitä.

Sinänsähän tämä Onnibus-ongelma on ainakin Tampereen paikallisliikenteessä kohta ohitettu, Koiviston Auto -konsernin ostettua Onnibussin lähiliikenteet Tampereella ja Jyväskylässä, mutta mikä on tilaajan, eli tässä tapauksessa Tampereen JOLI:n valvonta ja muukin vastuu, ettei tällaista pääsisi käymään ? Ja miten tulevissa kilpailuissa voitaisiin varmistua, ettei liikennekokonaisuutta luovuteta työehtoja polkeville yrityksille? Sekä jatkaako em. yritys kaukoliikenteessään samanlaista työnantajapolitiikkaa ?

Miettikää ihmiset; Ei se kuluttajalle halpa useinkaan ole pitkässä juoksussa työntekijäpuolelle paras ratkaisu. Kuljetusalalla varsinkin, jossa on varsin kiinteät kulut kalustosta ja polttoaineista, ainoa kohde mistä voidaan säästää ja siten ryhtyä hintakilpailuun on henkilöstön palkat.

Kirjoittaja on Kangasalan Vasemmistoliiton puheenjohtaja

Kommentteja: 3

  1. Onhan se toimittajalta täysin anteeksiantamatonta, kun levittelee virallisessa ja julkisessa työsuojelutarkastuksessa esiin tulleita varsin huomattaviakin puutteita. Jos pohjimmiltaan 1930-luvulla perustettua yritystä voidaan pitää aloittelevaksi, niin olkoon niin. Mutta kyllä on työehtosopimusten ja alaan liittyvien lakien tuntemus ilmeisesti alusta lähtien ollut varsin heikolla pohjalla, kun ei niitä vieläkään tunneta ja noudateta tai sitten ei haluta noudattaa. Juu ja varmasti Pirkanmaalta löytyy vielä heikommin TES:a ja lakeja noudattavia yrityksiä; Esim Ylöjärvelta A.V…

  2. Nyt on kyllä toimittajalla anteeksi pyynnön paikka ja julkisesti. Väärää tietoa ei saa levittää ja vielä tarkoituksen mukaisesti. 2 centin virhe on käynyt yhden kerran ja korjatukin. Toivottavasti toimittaja tajuaa erota.

  3. Timo Rautanenhan on oikea tutkiva journalisti. Kannattaisi varmasti lukea kaikki aiheeseen liittyvät jutut ja keskustelut. Mitäs luulet että tekeekö kolmen sentin unohduksella ihan sikana voittoa? Tutkinta koski ulkomaalaisten työntekijöiden oloja firmassa, jos siihen olisi tutkittu kaikki työntekijät, olisi huomattu että kappas, sama moka koskee myös suomalaisia. Kaikesta huolimatta näitä hommia tekee ihmiset ja ihmisetkin tekee virheitä joskus. Nähdäkseni työluvat oli raportin mukaan kunnossa, väärässä paikassa mutta kunnossa. Työaikakirjanpito oli oikein tehty mutta erilailla kuin viranomainen toivoo. Eli paljon melua tyhjästä. Samankaltaisia virheitä löytyisi kaikilta aloittelevilta yrityksiltä. Esimerkkinä kilpaileva yritys Tampereella ei automaattisesti nosta palkkoja kun kokemuslisät nousee seuraavalle portaalle. Siitä pitää itse käydä sanomassa vaikka heillä on tiedossa työtodistusten muodossa kuljettajan kokemus. Ei kannata repiä otsikoita jutuista joissa ei ole mitään mystistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *