Teksti: JOUNI SIRÉN
Kiista Tampereen Hämeenkadun itäpään elävöittämishankkeesta sai uuden käänteen, kun pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok) ilmoitti käyttävänsä otto-oikeutta eli ottavansa yhdyskuntalautakunnan viimeviikkoisen hylkäävän päätöksen uuteen käsittelyyn.
Otto-oikeuden käyttöön päädyttiin niin sanotun pormestarikoalition eli vasemmistoliiton, sdp:n, vihreiden ja kokoomuksen valtuustoryhmien neuvotteluissa. Asiaa käsitellään kaupunginhallituksessa mahdollisesti jo ensi viikolla.
Vasemmiston tavoitteena on ratkaisu, jolla Hämeenkadun Koskikadun ja Rautatienkadun välisen osuuden ympäristöä tehdään viihtyisämmäksi jalankulkijoille ja alueelle saadaan lisää elämää.
Oman mausteensa keskusteluun toi keskustan kaupunginvaltuutettu Timo Hanhilahti vappupuheessaan. Siinä hän kyseenalaisti Hämeenkadun itäpään säilymisen joukkoliikennekatuna.
Hanhilahti perusteli henkilöautoliikenteen palauttamista muun muassa Rantatunnelin ajoneuvoliikennettä estävällä vaikutuksella.
Aikoinaan Rantatunnelin rakentamista perusteltiin nimenomaan liikenteen sujuvoittamisella. Hanhilahti itse kannatti tunnelin rakentamista.
Asiasta muualla:
Vasemmisto haluaa Hämeenkatu-päätöksen uuteen käsittelyyn (Vasen Kaista 30.4.2015)
Timo Hanhilahden vappupuhe (Tamperelainen 3.5.2015)
DEVILLISH traffic arrangement.
When I leave my house Central Square to work so I have to drive the devilish fudge to get to drive a tunnel.
When I return to my home so I have to run again devilish fudge.
The car is one of Tools and I can not rely on bus.
Annoying that pollutes more than without this devilish traffic arrangements would be necessary.
KIUSANTEKIJÖIDEN liikennejärjestely.
Kun lähden kotoani Keskustorilta töihin niin joudun ajamaan PIRULLISET kiertelyt päästäkseni asematunneliin.
Kun palaan kotiini niin joudun ajamaan jälleen PIRULLISET kiertelyt.
Auto on eräs työvälineistäni enkä voi turvautua bussikyyteihin.
Harmittaa että SAASTUTAN enemmän kuin ilman tätä PIRULLISTA LIIKENNEJÄRJESTELYÄ olisi välttämätöntä.
Kysymys oli rakennustöiden aiheuttamasta estevaikutuksesta. Yksi rakennustyö on Rantatunneli , tulossa on Ratinan kauppakeskuksen rakennustyö sekä kansi-ja areena -hankkeen rakennustyöt. Vaadin, että koko Kyttälän alue on suunniteltava huolellisesti. En missään vaiheessa ole vaatinut, että lopputulos olisi sama kuin lähtötilanne. Hämeenkadusta on mahdollista saada vetovoimainen, kevytliikennepainotteinen pääkatu.
Hämeenkatu pitäisi elävöittää ratikalla eikä millään tilapäisillä kokeiluilla. Onko nyt aloitettavan elävöittämiskokeilun tarkoitus vain ratikan siirtäminen kauemmas tulevaisuuteen? Alkuperäisen suunnitelman mukaan ratikkainfraa piti päästä rakentamaan vuonna 2014, mutta joku taho sitä aina siirtelee.