Artikkeli: Pääkirjoitus 2013–2018

10.8.2015 klo 10:11

Aapiskukko ja rauhankyyhky

SINIKKA TORKKOLA
Vihapuhe ja rasismi jättävät jälkensä arkeen ja mahdollistavat väkivaltaa. Kun teinit pahoinpitelevät ja nimittelevät tummaihoista lasta, kuten kävi viime viikolla helsinkiläisessä puistossa, kyse ei ole nuorison vaan kasvatuksen ongelmista. Tästä kasvatuksesta ovat vastuussa paitsi vanhemmat ja opettajat myös kaikki muut aikuiset, jotka päätöksillään vaikuttavat kasvatukseen perheissä ja kouluissa.

Opetussuunnitelma kertoo, mitä koulussa pitäisi oppia ja mitä oppimisessa pidetään tärkeänä.  Uusin perusopetuksen suunnitelma vuodelta 2014 kertoo perusopetuksen tehtäväksi tukea “oppilaan kasvua ihmisyyteen, jota kuvaa pyrkimys totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen sekä oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan”. Sanaa rauhankasvatus opetussuunnitelman perusteista ei kuitenkaan löydy.

Rauhankasvatuksen keskeiset asiat, kuten ihmisten välinen kunnioitus, kestävä kehitys, demokratia ja tasa-arvo ovat mukana opetussuunnitelmassa. Koulujen kasvatustyötä ohjaava asiakirja tuskin rajoittaa opettajan mahdollisuuksia kasvattaa koululaisia rauhaan ja suvaitsevaisuuteen.

Opetussuunnitelmassa on kuitenkin useita koko suunnitelman läpäiseviä hyvinä pidettyjä asioita ja käytännössä voi käydä niin, ettei kasvatukselle rauhaan ole tilaa. Kilpailussa tilasta rauhankasvatus hävinnee monelle muulle, muodikkaammalle kasvatukselle, kuten  mediakasvatukselle tai yrittäjyyskasvatukselle. Muodikkuus vaikuttaa siihenkin, minkälaista täydennyskoulutusta opettajille tarjotaan. Rauhankasvatusinstituutti näyttäisi olevan ainoa taho, joka tarjoaa rauhankasvatuksen välineitä ja koulutusta opettajille.

Opettajien keinot ja välineet vaikuttavat varmasti siihen, millaista kasvatusta lapset ja nuoret saavat.Yli puoli miljoonaa koululaista on juuri aloittelemassa kouluvuottaan. Se merkitsee miljoonia mahdollisuuksia vähentää vihapuhetta ja rasismia sekä lisätä kasvatusta rauhaan ja kansainväliseen vuorovaikutukseen.

Rauhaan kasvattaminen on vaativa tehtävä niin vanhemmille kuin opettajillekin. Me muut aikuiset voisimme olla mukana ja antaa tukemme. Tuon tukemisen voisi aloittaa palauttamalla rauhankasvatus sille kuuluvalle paikalle opetussuunnitelmiin, täydennyskoulutukseen ja yleiseen keskusteluun. Aapiskukko tarvitsee kumppanikseen rauhankyyhkyn.

Kirjoittaja on Vasen Kaista -lehden päätoimittaja ja Pirkanmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja.

 

Lisää aiheesta muualla verkossa

Rauhankasvatusinstituutti
Sadankomitea
Suomen Rauhanpuolustajat
Perusopetuksen opetussuunnitelma perusteet 2014
Lapset haukkuivat tummaihoista kymmenvuotiasta raiskaajaksi, potkivat vatsaan ja jalkoihin. Kansan Uutisten verkkolehti 5.8.2015

 

III

Etusivun kuva: Cai Melakoski

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *