Vasemman Kaistan juttu Huoli terveysalan työntekijöiden hyvinvoinnista yhdistää Sahalahdella (6.10.2022) oli hyvä ja ajankohtainen.
Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakkaita ja potilaita varten, joten heidän äänensä pitää saada paremmin kuulumaan. Tässä olen samaa mieltä Marjatta Stenius-Kaukosen kanssa eli potilaslähtöisyys pitää ottaa keskiöön.
Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat eri ammattiryhmien tiimityötä, tai pitäisi olla. Olen ollut huolissani koko ajan siitä, että sosiaalihuolto jää sivuraiteelle, vaikka se on yhtä tärkeä kuin terveydenhuolto. Jos sosiaalihuolto toimii hyvin, se vähentää terveydenhuollon palveluiden tarvetta. Eli sosiaali- ja terveydenhuolto kuuluvat tiiviisti yhteen ja avainsana on yhteistyö.
Jotta palvelut pelaavat ja työntekijät jaksavat työssään ja ovat siihen sitoutuneita, tarvitaan avointa vuoropuhelua kaikkien osapuolten kesken. Olennaista on kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa ja tulla kuulluksi. Myös epäkohdista pitää voida keskustella avoimesti ja esittää kehitysideoita parempaan. Tähän työhön tarvitaan paitsi kaikkia ammattiryhmiä myös asiakkaita ja potilaita.
Esihenkilöille ja vastuualueiden johtajille tässä on haastetta. Turha hierarkia on syytä karsia. Jotta onnistutaan, kaikkia tarvitaan.
Kirjoittaja on sosiaalityöntekijä ja psykoterapeutti.