Näkökulma, Tampere

MILKA HANHELA, AATU KORHONEN

16.2.2023 klo 11:45

Joukkoliikenteen hinnat nousevat jälleen — vasemmisto pettynyt

Tiikeriraidoin koristeltu ratikka pysäkillä
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esitti kuluvan vuoden talousarvioon lisätukea joukkoliikenteelle, jotta lippujen hintoja ei tarvitsisi nostaa. Valtuusto ei kuitenkaan suostunut tukea myöntämään, vaikka kaupungilta jäi viime vuonna käyttämättä yli kymmenen miljoonaa euroa. (Kuva: Cai Melakoski)
Kuva: Eveliina Lakso

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti eilen pidetyssä kokouksessaan korottaa kaikkien asiakasryhmien lippujen hintoja kaupungin vuoden 2023 talousarvioesityksen mukaisesti. Tampereen joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat toukokuun alusta. Tampereen Vasemmisto on vastustanut joukkoliikenteen hinnankorotuksia.

Kaupunginvaltuuston talousarviokokouksessa marraskuussa 2022 vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki muutosesityksen, jolla olisi lisätty joukkoliikenteen tukea 800 000 eurolla ja voitu pyörtää nyt voimaan astuvat korotukset. Valitettavasti esitys hylättiin – vaikka sen vaatima summa vastaa vain hieman yli prosenttia kaupungin toissa vuonna tekemästä, 74 miljoonaa euroa ylijäämäisestä tuloksesta. Myös vuoden 2022 tilinpäätösennuste on yli 10 miljoonaa euroa ylijäämäinen, energiakriisin keskelläkin. Varaa joukkoliikenteen lisätukeen siis olisi, vain poliittinen tahto puuttuu.

Kuva: Roope Ruohonen

Pidämme erityisen karuna, että lippujen hinnankorotukset kohdistuvat voimakkaimmin pienituloisten kaupunkilaisten kukkaroon. Etenkin opiskelijat ovat saaneet kaivaa kuvettaan, sillä kuluneen viiden vuoden aikana opiskelijan kahden vyöhykkeen kuukausilipun hinta on noussut peräti 25 prosenttia — 35 eurosta 44 euroon. Kaikista asiakasryhmistä juuri opiskelijat ovatkin kärsineet hintamuutoksissa eniten. Samaan aikaan opintorahan ostovoima on ennätysmatala ja opintolainojen korot huikeassa kasvussa. Nyt kuukausilipun hinta syö jo kuudesosan tamperelaisen opiskelijan opintorahasta. Muissakin asiakasryhmissä hinnat ovat nousseet jopa 15 prosenttia vuoden 2018 jälkeen.

Toukokuun alusta voimaan astuva viiden prosentin hinnankorotus kurittaa varsinkin niitä pienituloisia talouksia, joiden liikkuminen on joukkoliikenteen varassa. Lipun hintojen nousu voi tarkoittaa isoa lovea perheen kuukausibudjettiin, jos kaikkien perheenjäsenten matkakulut nousevat samanaikaisesti. 

Tilanteessa, jossa myös yleinen inflaatio on syönyt ostovoimaa ja pitkät leipäjonot ovat valitettavasti vakiintuneet osaksi kaupunkikuvaa, olisi korotuksista pidättäytyminen ollut kaupungilta konkreettinen tapa tukea toimeentulo-ongelmien kanssa kamppailevia kaupunkilaisia, erityisesti opiskelijoita ja lapsiperheitä. Nyt toimitaan päinvastoin.

Kallistuva joukkoliikenne ei myöskään kannusta valitsemaan julkisia kulkuvälineitä yksityisautoilun sijasta, mikä ei lupaa hyvää sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän tulevaisuuden kannalta. Kaupunki on tähän asti epäonnistunut vähentämään liikenteen päästöjä tavoitteidensa mukaisesti ja vuodelle 2030 asetettu hiilineutraaliustavoite karkaa koko ajan kauemmaksi. 

On selvää, että kestävä tulevaisuus vaatii panostuksia joukkoliikenteen saavutettavuuteen. Lippujen hintojen nostaminen olisikin nähdäksemme hyväksyttävissä ainoastaan siinä tapauksessa, jos niin toimimalla voitaisiin parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa merkittävästi ja tehdä joukkoliikenteestä houkutteleva vaihtoehto myös niillä alueilla, missä se ei sitä tällä hetkellä ole. Tästä ei kuitenkaan nyt ole kyse.

Olemme pettyneitä siihen, että huolimatta kaupungin suurista puheista ilmastotavoitteiden ja opiskelijaystävällisyyden suhteen, joukkoliikenteen hinnat jatkavat kasvuaan.

Milka Hanhela on vasemmistoliiton valtuutettu ja Aatu Korhonen varavaltuutettu Tampereelta.

III

Valtuustokolumneissa vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän jäsenet kommentoivat kuntapolitiikkaa ja ajankohtaisia poliittisia aiheita.

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *