Artikkeli: Merkintöjä, Tampere

2.6.2023 klo 11:31

Lisää puistoa Hatanpäälle ja parkkipaikkoja pyörille

Hiekkakenttää
Hatanpään arboretumiin istutetaan 145 uutta puuta. Tämä ankea hiekka-aukio muuttuu nurmeksi, kukkaniityksi ja kumpareiksi. (Kuva Jouni Sirén)

Jouni SirénTiistain yhdyskuntalautakunnassa tehtiin hyviä päätöksiä! Hatanpään arboretum laajenee uudella hienolla puistolla. Lisäksi pohdittiin pysäköintiä: tällä kertaa polkupyörien ja sähköpotkulautojen parkkeerausta.  

Mennään heti hyviin uutisiin. Hatanpään arboretumin ja kartanopuiston eteläpuolelle tulee K. J. Gauffinin puisto. Nykyiset viljelypalstat säilytetään, mutta niiden naapurissa oleville hiekka-aukioille ja runnelluille raiskioille tulee puurivejä, kukkaniittyjä ja nurmialueita, joilla voi pelata, leikkiä ja loikoilla. Nurmialueiden maastoa monipuolistetaan tekemällä siihen toimintakumpareita (mahtava termi!). 

Alueen lähes kaikki 617 puuta säilytetään, ja lisäksi istutetaan 145 uutta puuta.

Tämä on upea suunnitelma! Hatanpään arboretumin ympäristö on jo nyt Tampereen hienoimpia kohtia, ja nyt se ehostuu entisestään. Kaikkiaan uutta puistoa tulee 53 000 neliömetriä. Työt alkavat jo tänä vuonna alueen eteläpäästä ja koko alueen pitäisi olla valmis vuonna 2025.

Lisää parkkipaikkoja pyörille

Sitten pysäköinnistä. Kaupungin teettämän tutkimuksen mukaan kantakaupungin alueella tarvittaisiin yleisille alueille 7 734 uutta pyöräpysäköintipaikkaa. Alustavan suunnitelman mukaan ne aiotaan rakentaa vaiheittain vuoteen 2029 mennessä. Keskustaan niitä on tulossa 1 850 kappaletta vuoteen 2025 mennessä. Tämä on ilman muuta kannatettava hanke! Toivottavasti se toteutuu.

Yllättävä tieto oli se, että Tampereen koulujen yhteyteen tarvittaisiin pysäköintipaikat 10 189 pyörälle. Nykyisin niitä on vain pieni osa tuosta. Toivottavasti tähän tartutaan.

Kenen pitää maksaa yksityisen bisneksen parkkipaikat?

Vähän ristiriitaisempi hanke sen sijaan on sähköpotkulautojen parkkipaikkojen rakentaminen. On tietysti hyvä, että vuokrattavia potkulautoja ei jätetä lojumaan minne sattuu, mutta on hyvin kummallista, että vastuu ja kustannukset lautojen pysäköinnistä kaatuvat kaupungin niskaan.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat ylikansallisia yhtiöitä, joiden liiketoiminta perustuu verorahoilla rakennettuun ja ylläpidettyyn katuverkkoon. Nyt kun lautojen pysäköinti aiheuttaa ongelmia, olisi kohtuullista, että yhtiöt osallistuisivat niiden ratkaisuun. Nyt näin ei käy.

Keskustaan suunnitellut sähköpotkulautojen parkkialueet maksaisivat 150 000 euroa. Siihen luulisi yhtiöllä olevan varaa.

Ongelma on lainsäädännössä. Nykyään kaupungeilla ei ole mahdollisuutta vaatia sähköpotkulautayhtöiltä oikeastaan yhtään mitään. Nöyriä pyyntöjä voidaan esittää, mutta niitä ei tarvitse noudattaa.

Mallia voisi ottaa Oslosta. Siellä kaupunki kilpailuttaa sähköpotkulautayhtiöt, ja päästäkseen mukaan kilpailukseen pitää sitoutua tiettyihin sääntöihin.

Pyöräily sujuvoituu Satamakadulla. Mariankadun ja Hämeenpuiston välistä osaa Satamakadusta suunnitellaan kunnostettavaksi. Molemmille puolille katua on tulossa kunnolliset punaisella asvaltilla merkityt pyöräväylät, mikä on tietysti hienoa. Sekin on hienoa, että aikoinaan bulevardiksi suunnitellun kadun puut säilyvät. Muutama joudutaan kaatamaan, mutta tilalle istutetaan uudet. Autoilijoille tiedoksi, että kaikki parkkipaikat säilyvät.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *