Artikkeli: Suomi

22.3.2024 klo 13:15

3/5 Pendelöijän perspektiivistä: VR = Venaa Rauhassa?

Tässä viisiosaisessa juttusarjassa perehdytään pendelöintiin ja junamatkailuun. (Kuva: Pihla Järvi. Editointi: Valtteri Mönkö)
Valtteri Mönkö. (Kuva: Pihla Järvi)

Juttusarjassani Pendelöijän perspektiivistä kirjoitan omasta arjestani opiskelijana ja pendelöijänä. Matkaan säännöllisesti Toijalan asemalta Myyrmäkeen Vantaalle. Tässä juttusarjassa käyn läpi tilastoja, haastattelen kanssamatkustajia ja pohdin tekemiäni havaintoja liittyen junamatkustamiseen opiskelijana. Tämä on sarjan osa numero 3/5. Tervetuloa takaisin.

Suomen junaliikenne on hyvin täsmällistä

Junamatkustaminen on pääsääntöisesti miellyttävää, toimivaa, nopeaa ja halpaa. ”VR, eli venaa rauhassa” -lausahdus ei mielestäni toteudu kovinkaan usein. Väyläviraston täsmällisyystilaston mukaan VR:n kaukoliikenteen junat ovat olleet heikoimmillaan 74 prosenttia aikataulussa tai enintään viisi minuuttia jäljessä aikataulusta. Lumettomana aikana täsmällisyys on ollut 82 prosentin ja 91 prosentin välillä vuonna 2023. Lähijunaliikenne on täsmällisempää: kaikkina kuukausina joulukuusta 2022 asti täsmällisyys on ollut yli 80 prosenttia. Heinäkuussa 2023 täsmällisyys oli yli 97 prosenttia. Lähijunaliikenteessä täsmällisyys tarkoittaa enintään 3 minuutin viivästystä aikataulusta. Helsingin seudun liikenteen alueen lähijunissa kaupunkiradoilla täsmällisyys on samalla ajanjaksolla ollut heikoimmillaan 88 prosenttia ja täsmällisimmillään liikennöintiä on suoritettu heinäkuussa 2023 yli 98 prosenttia täsmällisyydellä.

Kuvateksti: Väylävirasto ylläpitää tilastoa junien täsmällisyydestä. (Väylävirasto) (Grafiikka: Valtteri Mönkö)

Tapasin Pendolinon ravintolavaunussa 70-vuotiaan Mervin. Hänen kanssaan keskustelimme siitä, pitääkö sanonta ”VR, venaa rauhassa” paikkansa. 

– Ei todellakaan pidä, VR on luotettava ja vie aina perille, totesi Mervi puolustavasti.

Mervi on itsekin ollut pendelöijä, kun työskenteli vientisihteerinä. Hän kulki säännöllisesti töihin Ryttylästä Tikkurilaan. Usein hän vaihtoi junaa Riihimäellä, mutta myöhemmin työurallaan hän pääsi kulkemaan koko matkan kätevästi R-junalla.

– Monesti ihmiset tuomitsevat pienestä myöhästymisestä koko VR:n. Raiteet ovat aina raiteet: pienikin vika vaikuttaa moneen junaan kerralla. Siinäkin on kyse kuitenkin vain turvallisuudesta. Kyllä hyviä kokemuksia raiteilta on, ainakin minulla, valtavasti enemmän kuin huonoja. Rakastan VR:ää. Myöhästyminenkään ei oikeastaan ole haitannut. Pääasia, että pääsee lämpimään odottamaan. Isommilla asemilla on päässyt syömään tai juomaan ravintolaan, Mervi kertoo pendelöintiajastaan.

Mervi on ollut eläkkeellä vuodesta 2018 saakka.

– Paras junamatkani on ollut matka Oulusta Riihimäelle, kun pääsimme mieheni kanssa matkustamaan ykkösluokassa. Mieheni työskenteli konduktöörinä ja hän meni juttelemaan kollegansa kanssa, joka antoi meille vähän erityiskohtelua, kun ensiluokassa oli tilaa. Jutut ja seura oli matkan ajan loistavia, ja se teki mielestäni matkasta parhaan junamatkani, Mervi muistelee.

Pendolinon ravintolavaunussa oli maanantai-iltana klo 19 jälkeen hiljaista, kun keskustelimme Mervin kanssa. Mervi ei halunnut esiintyä jutussa koko nimellään tai kuvallaan. (Kuva: Valtteri Mönkö)

– Minusta on turvallista, kun raiteet ovat lähellä. Pidän junalla matkustamisesta, Mervi tiivisti vielä keskustelumme päätteeksi.

Kyyti tuntuu aina järjestyvän

Viivästyksistä ilmoittamisessa VR on kunnostautunut mielestäni erinomaisesti. Viivästykset näkyvät jo ensimmäisestä viivästysminuutista lähtien asemanäytöillä ja VR Matkalla -sovelluksessa. Mikäli viivästystä on reilusti ja siitä ilmoitettu tieto on rekisteröity ajoissa, tarjoutuu matkustajalle mahdollisuus käydä hankkimassa esimerkiksi junaeväät tai vierailla kirjastossa. Itse olen vieraillut useampaan kertaan Laurean Tikkurilan kampuksen 3AMK-kirjastossa aivan aseman vieressä. Myös Pasilasta löytyisi 3AMK-kirjasto Haaga-Helian tiloista. Siellä en ole vielä vieraillut. Myös Helsingin päärautatieasemalla keskustakirjasto Oodi on lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemasta. Ainoa paikka, missä viivästyksestä ilmoittaminen ei toimi, on junien matkustajaosastojen ruudut. Niiden toiminta on hyvin vaihtelevaa. Tässäkin turvaudun usein VR Matkalla -sovellukseen, jossa on myös reaaliajassa päivittyvä kartta.

Viivästyksistä ei useinkaan koidu matkustajille ongelmia jatkoyhteyksien kanssa. Monesti viivästyneen junan kyydillä kuulee Toijalaankin saavuttaessa kuulutuksen, että Turun juna odottaa tästä junasta saapuvat matkustajat. Joissain tapauksissa muistan, että VR on järjestänyt Turun suuntaan matkaaville jopa taksikyydityksen. Tarkemmin en muista, mikä tilanne silloin oli kyseessä, mutta keinot matkustajien perille saamiseksi tuntuvat aina löytyvän. Monet matkustajat vaihtavat junaa myös Riihimäellä, josta matka jatkuu G-junalla Lahden suuntaan. Junan ollessa myöhässä konduktööri usein kuuluuttakin, että lähijuna Lahteen odottaa matkustajat tästä junasta. Pääkaupunkiseudulla lähijunien vuoroväli on niin lyhyt, että junien ei tarvitse jäädä odottamaan vaihtomatkustajia. Ostettu lippu on käypä vielä seuraaviin vuoroihin.

Lähijuna Myyrmäestä Pasilaan myöhästyi muutaman minuutin, jonka vuoksi en ehtinyt vaihtaa junaa Pasilassa. Junien aikataulutiedot päivittyivät reaaliajassa VR Matkalla -sovellukseen, joten sovellus tarjosi minulle automaattisesti kaksi vaihtoehtoa, josta sain valita korvaavan jatkoyhteyden. Kuvakaappaus VR Matkalla -sovelluksen mobiiliversiosta).

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *