Teksti: SINIKKA TORKKOLA, kuvat: MINNA MINKKINEN
– Tampereen kaupunki valittiin vuonna 2013 vuoden pyöräilykunnaksi. Kaupunki ei kuitenkaan saa tuudittautua siihen, että titteli pitäisi pyöräilyasiat kunnossa. Tästä kertoo muun muassa se, että tilinpäätösennusteen mukaan vuoden 2013 aikana pyöräiltyjen kilometrien määrä Tampereella väheni huomattavasti, perustelee kaupunginvaltuutettu Varpu Jutila Tampereen vasemmiston valtuustoaloitetta. Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä jätti maanantaina valtuustoaloitteen kävely- ja pyöräilymahdollisuuksien parantamisesta.
Aloitteen mukaan liikuntakampanjoinnin sijaan hyötyliikuntaa voidaan lisätä paljon tehokkaammin parantamalla kävely- ja pyöräilymahdollisuuksia. Tampereella pyöräily vaikeuttavat muun muassa yhdistetyt kevyen liikenteen väylät, joilla ohittaminen on hankalaa; huomaamattomasti merkityt pyöräkaistat; pyöräparkkien sijoittaminen kauas tärkeistä kohteista ja autoilijoiden piittaamattomuus väistämisvelvollisuudesta suojateillä sekä kevyen liikenteen väylille pysäköimisen tai pysähtymisen säännöistä.
Valtuustoaloitteessa esitetään useita käytännön toimenpiteitä, joilla pyörällä liikkumista voidaan sujuvoittaa: Kevyen liikenteen yhdistetyillä väylillä tulisi olla selvästi merkityt pyöräkaistat. Kaistat voisi erottaa punaisella värillä, kuten Helsingissä on tehty. Pyöräparkkeja pitäisi lisätä keskeisille asiointipaikoille, kuten rautatieaseman läheisyyteen. Pysäköinninvalvontaa erityisesti keskustan kevyen liikenteen väylillä tulee tehostaa. Myös pyöräteiden talvikunnossa pitoa tulee lisätä.
Lisää terveyttä ja puhtaampaa ilmaa
Valtuustoaloitetta perusteluissa todetaan myös, että hyötyliikuntamahdollisuuksia lisäämällä edistetään kaupunkilaisten terveyttä. Liikunnan puute on vakava kansanterveydellinen ongelma, josta aiheutuu sekä suoria että epäsuoria kansantaloudellisia kustannuksia. Suoraan liikkumattomuus näkyy kasvavina sairaanhoitomenoina ja epäsuorasti muun muassa tuottavuuden laskuna, työkyvyttömyytenä sekä ennenaikaisina kuolemantapauksina.
Pyöräilyn ja kävelyn tukeminen ei näy ainoastaan kunnan ja kuntalaisen kukkarossa. Se on myös mainio tapa vähentää Tampereen kaupungin hiilidioksidipäästöjä, kun halu ja tarve yksityisautoiluun vähenevät.
Lisää aiheesta muualla verkossa:
Tampereen vasemmiston aloite kävely- ja pyöräilymahdollisuuksien parantamisesta