Artikkeli: Uutiset 2013–2018

16.6.2014 klo 23:15

Pispalan reitti hävisi Paasikiventien reitille

Ratikka miekkari kuva Pentti Hänninen
Tampereen valtuuston enemmistö sivuutti Pispalaisten vetoomukset. Raitiotien suunnittelua jatketaan Paasikiventietä mukailevan linjauksen mukaisesti.

Teksti: SINIKKA TORKKOLA, kuvat: PENTTI HÄNNINEN ja Tampereen kaupungin raitiotiesuunnitelma.

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti jatkaa äänin  39 – 17 raitiotiehankkeen suunnittelua, jossa raitiotie linjataan kulkemaan Pispalan kannaksella Sepänkadun ja Paasikiventien kautta. 11 valtuutettua äänesti tyhjää. Äänestyksessä hävinneen Petri Siuron (vihr.) ja Antti Ivanofin (kok.) esityksen mukaan raitiotien linjattaisiin kulkemaan Pispalanvaltatien kautta.

Vasemmistoliiton valtuutetut kaikki kannattivat raitiotiehanketta. Ryhmä ei kuitenkaan ollut yksimielinen linjauksesta. Pispalan reitin puolesta äänestivät  Ulla-Leena Alppi, Varpu Jutila, Anna Kontula, Kalle Hyötynen ja Minna Minkkinen. Mikko Aaltonen ja Sirkkaliisa Virtanen äänestivät Paasikiventien linjauksen puolesta.  Linjausäänestyksen jälkeen valtuusto äänesti Anne Liimolan (sd.) esittämästä Anneli Kivistön (sd.) kannattamasta esityksestä raitiotiesuunnitelman hylkäämisestä. Tässä äänestyksessä esitys raitiotien suunnittelun jatkamisesta voitti äänin 48 -14, yksi valtuutettua äänesti tyhjää.

Lähes viisituntisen keskustelun aikana näkemykset puolesta ja vastaa aaltoilivat  Keskustorin lantakasoista ilmastopäästöihin. Vasemmistoliiton valtuutetut korostivat puheenvuoroissaan sekä ratikan ympäristövaikutuksia että joukkoliikenteen kehittämistä. Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuorossa Mikko Aaltonen totesi raitiohankkeen etenemisen olevan olennaisinta.

– Raitiotie on rakennettava nyt eikä vasta sitten kun liikenne on täydellisen jumissa. Helsinkikään ei nykyään selviäisi ilman metroa jonka rakentaminen 30 vuotta sitten oli viisas ja tulevaisuuden huomioiva ratkaisu.  Ruuhkahuiput ovat kuitenkin vielä toistaiseksi melko lyhyitä. Nykytilanteeseen voitaisiin ehkä vielä vastata bussiliikenteen lisäämisellä mutta tulevaisuudessa se ei enää riitä vaan tarvitaan tehokkaampi joukkoliikennejärjestelmä eli raitiotie, perustelu valtuustoryhmän puheenjohtaja, apulaispormestari Mikkoa Aaltonen vasemmiston ryhmäkanta.

Pispalan valtatien linjausta kannattanut Ulla-Leena Alppi piti Pispalan linjausta hyvänä ensinnäkin siksi, että reitin varrella on jo valmiina paljon asukkaita, joita ratikka palvelisi. Lisäksi raitiotie lisäisi Pispalan, kaupungin parhaan matkailukohteen, mahdollisuuksia matkailukohteena.

Paasikiven linjausta kannattanut Sirkkaliisa Virtanen puolestaan kertoi pohtineensa asiaa perusteellisesti ja tulleensa siihen tulokseen, että nykyiset 13 bussilinjaa palvelee riittävästi pispalaisia. Lisäksi Pispalanvaltatien linjaus tarkoittaisi, että monet joutuisivat vaihtamaan bussista ratikkaan vain muutaman pysäkin välin matkan vuoksi.

Aiheesta muualla verkossa:

Mikko Aaltosen ryhmäpuheenvuoro Aaltosen verkkosivuilla.

Varpu Jutilan kolumni: Ratikassa on järkeä

Kansan Uutisten verkkolehti Tampereen joukkoliikenne siirtyy raiteille

Kommentteja: 1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *