VARPU JUTILA
Äänestän tänään ratikkahankkeen etenemisen puolesta. On ilo päästä vaihteeksi päättämään liikennehankkeesta, jossa on järkeä niin kuntalaisen kuin ilmastonkin kannalta. Esteetön ratikka mahdollistaa sujuvan ja edullisen liikkumisen ja on sikäli sosiaalisesti saavutettava vaihtoehto kehittää liikennettä.
Ratikka on myös ilmaston kannalta kannatettavin vaihtoehto. Kuten totesimme vihreän valtuustoryhmän Hanna Hakon kanssa yhteisessä kirjoituksessa: ratikan huolellisesti laaditun yleissuunnitelman mukaan vuonna 2030 ratikka vähentäisi päästöjä 15 000 tonnia vuodessa runkobussivaihtoehtoon verrattuna.
Joukkoliikenteen suosiminen yksityisautoilun sijaan on merkittävä ilmastoteko. Tampereella raitiotie lisäisi joukkoliikenteen kulkutapaosuutta kaksi prosenttiyksikköä enemmän kuin bussivaihtoehto, joka pelkiltään jopa vähentää joukkoliikenteen käyttöä tulevaisuudessa.
Joukkoliikenteen päästöjen vähentäminen on välttämätöntä, jotta Tampere pääsee strategiansa päästövähennystavoitteisiin ja voidaan näin taata puhtaampi kaupunki ja ilmasto myös jälkipolville.
Vaihtoehtona ratikalle on esitetty toistakin vähäpäästöistä vaihtoehtoa eli sähköbusseja. Valitettavasti ne eivät perusbussien lailla pysty samalla tavalla vastaamaan alati kasvavaan joukkoliikennetarpeeseen ja lisäämistavoitteisiin liian pienen kapasiteetin vuoksi. Myöskään nykyisen teknologian sähköbussit eivät vielä sovellu pitkille runkolinjoille. Toivon kuitenkin, että Tampereen bussiliikennettä korvataan jatkossa näillä, kunhan teknologia on riittävän kehittynyttä.
Itse kannatan ratikan rakentamista Pispalan valtatielle, jota myös huomattavasti suurempi osa tamperelaisista kannattaa. Pispalan valtatielle rakennettuna raitiotie tukee nykyistä infrastruktuuria ja tulee sikäli nopeammin kuntalaisten käyttöön, myös kaupungille lipputuloja tuottamaan. Pispalan valtatiellä raitiotie mahdollistaisi jatkoyhteydet Länsi-Tampereelle sekä Pispalan kehittämisen vetäväksi turistikohteeksi. Pispala on kulttuuripalveluineen ja miljöineen Tampereen helmi, eikä kaupunki hyödynnä sitä tällä hetkellä lainkaan siinä mittakaavassa kuin olisi mahdollista.
Paasikiventien vaihtoehtoa on puolustettu muun muassa hieman nopeammalla reitillä. Joukkoliikenteen pitää kuitenkin ensisijaisesti palvella ihmisiä, ja Pispalan valtatiellä se hieman hitaampanakin palvelee paremmin muun muassa useampien pysäkkiensä johdosta. Uskon, että Paasikiventien aika tulee vielä.
Lisää aiheesta Vasemmalla Kaistalla:
Pispalan reitti hävisi Paasikiventien reitille
Lisää aiheesta muualla verkossa:
Varpu Jutilan blogikirjoitus: Ratikka on ilmastolle paras valinta