Artikkeli: Uutiset 2013–2018

24.10.2016 klo 21:49

Ratikkapäätös siirtyi marraskuulle

Raitiovaunu ja henkilöauto Itsenäisyydenkadulla (kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy)
Ratikan kyvystä nousta mäkeä Suomen ilmastossa on näyttöä. Helsingin raitiotievaunu ei hyydy talvellakaan Porthaninkadun mäkeen, joka on Itsenäisyydenkadun nousua jyrkempi. (kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy)

 

Teksti: SINIKKA TORKKOLA
Päätös Tampereen raitiotiestä siirtyy marraskuulle. Päätös jäi pöydälle. Valtuutetuista 40 äänesti pöydälle jättämisen puolesta, 16 vastaan ja 11 äänesti tyhjää. Ratikan vastustajien aikeet esittää pöydälle laittamista eli päätöskeskustelun keskeyttämisestä ja päätöksenteon siirtämistä seuraavaan kokoukseen olivat tiedossa jo etukäteen.

Vastustajien aikeet keskustelutttaa valtuustoa tuntitolkulla ennen pöydällepanoesitystä kismittivät monia. Väitteitä avoimista kysymyksistä ja lisätietojen tarpeesta pidettiin useissa puheenvuoroissa tapana venyttää päätöksentekoa.

Vasemmistoliiton valtuutettu Minna Minkkinen piti väitteitä tiedon puutteesta epärehellisinä.
– Jos minä saan toiselle puolelle Eurooppaa riittävästi tietoa, on se kumma, että te ette täällä virastotalon vieressä saa mukamas riittävästi tietoa. Eikö puhelimet ja sähköpostit toimineet vai eikö niihin vastattu, kysyi Minkkinen ja sanoi vastustajien tuntikausien meuhkaamisen ottavan häntä päähän.

–  Ei tässä tiedon puutteesta ole kyse, vaan jostain ihan muusta. Ei vatuloida, vaan päätetään asioista, vetosi Minkkinen.

Myös vasemmistoliiton valtuustoryhmä puheenjohtaja Mikko Aaltonen kaipasi päätöksen tekijöitä rohkeutta. Ratikka on jo sata vuotta nähty yhtenä mahdollisuutena kehittää Tampereen liikennettä. Nyt suunnitelmissa ollaan pidemmällä kuin koskaan ja hanke on valmis toteutettavaksi. Liikenteellisten syiden ohella ratikan rakentamista puoltavat työllisyysvaikutukset.

– Jo rakentamisvaiheessa Tampereelle tulee työtä arviolta 2 500 henkilötyövuotta. Tällaisessa työllisyystilanteessa jokainen työpaikka on merkittävä eikä yhtäkään työpaikkaa voi ylenkatsoa. Ratikka mahdollistaa myös uudenlaiset, työllistävät kehittämishankkeet. Esimerkiksi Hiedanrannan alue voidaan rakentaa kaupunkimaiseksi eikä menneiden vuosikymmenten lähiöksi, kuvasi Aaltonen raitiotien työllistämisvaikutuksia.

 

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä pitää ratikan rakentamista tulevaisuuden tekona.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä pitää ratikan rakentamista tulevaisuuden tekona. Eturivissä Ulla-Leena Alppi ja Sirkkaliisa Virtanen. Keskirivissä Kalle Hyötynen ja Mikko Aaltonen, takana Minna Minkkinen. (Kuva: Sinikka Torkkola)


Valtuutettu
Ulla-Leena Alppi piti hyvin vastuuttomina raitiotien vastustajien väitteitä, joiden mukaan raitiotiehanke heikentää kaupungin palveluja ja vaarantaa niin lasten kuin ikäihmistenkin hyvinvoinnin.

– Ratikkaan käytettävät varat eivät ole pois lasten päiväkodeista, terveyspalveluista tai vanhushoivasta. Jos näin olisi, kannattaisin itsekin ratikkapäätöksen siirtämistä mahdolliseen parempaan taloustilanteeseen. Ratikka on investointi, johon varoja ei oteta siitä käyttötaloudesta, joilla palvelut rahoitetaan.

Sirkkaliisa Virtanen korosti Tampereen taloudellisten vaikeuksien johtuvan tulorahoituksen ongelmista, joihin hän katsoo ratikkahankkeen tuovan työllisyyden parantumisen myötä helpotusta.

Esteetön, tulevaisuuden kulkuväline

Vasemmistoliiton valtuutetut pitivät puheenvuoroissaan ratikkaa tulevaisuuden liikenneratkaisuna, joka vähentää päästöjä. Varpu Jutila pitää raitiotietä Tampereen suurista hankkeista ehdottomasti järkevimpänä, sillä se muuttaa joukkoliikennettä vähäpäästöiseksi ja sujuvaksi.

– Vastuullisella tiellä jatkaaksemme on tehtävä ripeitä toimenpiteitä liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Ratikan myötä liikenteen pienemmät päästöt vaikuttavat koko planeetan ilmaston lisäksi myös kuntalaisten viihtyvyyteen, kun liikenteen pakokaasut, pienhiukkaset ja melu vähenevät, totesi Jutila

Ratikka on bussia esteettömämpi joukkoliikenneväline, jossa matkustaminen pyörätuolilla ja lastenvaunujen tai rollaattorilla kanssa on bussia helpompaa.

– Lastenvaunujen kanssa tai muutoin pienten lasten kanssa liikkuvat lapsiperheet sekä huonosti liikkumaan pääsevät, rollaattoria tai keppejä apunaan tarvitsevat ihmiset odottavat myönteistä päätöstä ratikasta, sanoi Alppi.

Sirkkaliisa Virtanen korostikin ratikan olevan parasta tasa-arvopolitiikkaa.
– 
Tiheällä välillä liikennöity runkolinja yhdistää elävät aluekeskukset monipuolisine palveluineen. Yrittäjäkyselyssä 69 prosenttia yrittäjistä piti ratikan rakentamista positiivisena asiana ja katsoi sen tuovan lisää elinvoimaa ja työtä, totesi Virtanen.

Vasemmistoliiton valtuutetut viittasivat puheenvuoroissaan useasti tulevaisuuteen. Ratikka tehdään tulevaisuutta varten.
– Politiikkaa on tehtävä myös niin, että ei aina itse ole päätöksiensä hedelmistä nauttimassa. Kaikessa ei aina ole kyse meistä itsestämme, tiivisti Minkkinen puheenvuorossaan ratikan kannattajien näkemykset.

 

Uutisesta korjattu pöydälle jättämisen puolesta äänestäjien määräksi 40 25.10.2016 klo 6.33

 

Lue lisää:

Raitiotie (Tampereen kaupungin verkkosivut)

Asiasta aiemmin Vasen Kaistassa:

Sirkuksen sijaan asiallista arvokkuutta valtuustoon (24.10.2016)
Kaupunginhallitus näytti vihreää valoa Tampereen raitiotielle (3.10.2016)
Kyllä ratikalle (28.9.2016)
Pispalan reitti hävisi Paasikiventien reitille (16.6.2014)
Ratikassa on järkeä (16.6.2014)
Ratikka kulkemaan Pispalan valtatietä (29.5.2014)
Ratikan kyydissä: seuraavaksi Hakamettä (12.12.2013)

*

Kommentteja: 1

  1. Kiitos Sinikka hyvästä ratikkajutusta. Toivotaan, että marraskuussa syntyy myönteinen päätös.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *