SAMI VASTAMÄKI
Ylöjärven kaupunginvaltuusto päätti viime viikolla jostain. Toivottavasti joku osaa tulkita, mistä päätettiin. Elokaaren kiinteistön myynnistä puhuttiin, mutta sellaista asiaa ei ollut asialistalla. Myös kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto kertoi, ettei olla päättämässä myymisestä vaan siitä, millä ehdoilla myydään jos myydään. Tosin elinvoimajohtaja Pauli Piiparinen kertoi, ettei ehtoja ole tarkoituskaan vielä tietää, koska niitä mietitään vasta, kun on päätetty myydä. Tiedän kyllä, että halusin ymmärtää herrojen puheet tahallani väärin, mutta en silti keksi muutakaan tulkintaa noin ristiriitaisista puheenvuoroista.
Päättäessään sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen päälinjoista, hallitus varoitti kuntia tekemästä paniikkiratkaisuja kiinteistöjensä suhteen. Tosin tämä taitaa olla irrelevanttia, koska se ei puolla Elokaaren myymistä. Vasta viime viikolla vastuuministeri Anu Vehviläinen sanoi: ”Pidän todella tärkeänä, että maakuntavaltuusto voi arvioida ja päättää maakunnan palveluverkosta. Jos yksittäiset kunnat tekevät ratkaisuja, joissa kiinteistöt menevät muitten käsiin, se voi olla palveluverkon kannalta erittäin hankalaa.” Tosin tämäkin taitaa olla irrelevanttia, koska se suorastaan sotii Elokaaren myymistä vastaan.
Perusturvalautakunta totesi viime kokouksessaan pitkän keskustelun jälkeen, että ”EVA-arvion* perusteella voidaan todeta, että tehostettua asumispalvelua voidaan tuottaa asukkaille yhtä hyvin omana toimintana kuin palvelusetelillä.” Totta kai voidaan, EVA-arviolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Sen sijaan EVA-arvio vertaa eri vaihtoehtojen vaikutuksia muun muassa laatuun, hintaan, asukkaisiin ja henkilökuntaan. Miltään osin kyseinen arvio ei puolusta palvelusetelituotantoa saati kiinteistön myyntiä. Päinvastoin, melkein joka osa-alueella tulevaisuudennäkymät ovat paremmat, jos jatketaan nykyisellä toimintatavalla.
Yksityinen toimija on arvaamaton. Perusturvalautakunnan lausunnossa ennakoidaan kuitenkin Viljakkalan-Karhen alueen väestön ikäkehityksen perusteella, että yksityisen toimijan olisi kannattavaa toimia Viljakkalassa pitkäjänteisesti. Kuitenkin valtuustolle esitetyissä perusteluissa pidetään todennäköisenä, että demokraattisesti valittu maakuntavaltuusto lopettaisi toiminnan siellä kahden vuoden jälkeen. Perusteluissa on melkoinen ristiriita.
Tuota pahalla maakunnalla pelottelua pitääkin ihmetellä. Maakuntauudistusta on tehty ja jatketaan edelleen keskustan paaluttamalla tiellä. Nyt Ylöjärven keskusta on sitä mieltä, että uudistus on uhka.
Toisaalta Ylöjärven kokoomus ei ole sen parempi. Kun Kokoomus hallituksessa runnoo läpi valinnanvapautta julkisen ja yksityisen palvelutuotannon välille, Ylöjärven kokoomus ajaa alas julkista palvelutuotantoa. Ja nyt käsiä nousee salin oikealla reunalla. Samalla kun kerrotte, että kaupunki jää kyllä vuokralle €sperin tiloihin, kertokaa myös, miten harjoitetaan kilpailukykyistä palvelutuotantoa kilpailijalta vuokratuissa tiloissa.
Edelleen olen sitä mieltä, että hallituksen sote-uudistus on susi, mutta Ylöjärvellä paikallistoimijat ovat tuhoamassa siltä toimimisen edellytyksetkin. Hallituspuolueissa taidetaan noudattaa valinnanvapautta myös siinä ollaanko hallituksen politiikan puolella vai sitä vastaan. Siniporvarihallituksen soteuudistuksella oli Ylöjärven valtuustossa lopulta vain neljätoista puolustajaa, enimmäkseen oppositiopuolueiden vihervasemmistolaisia.
Lopuksi haluan esittää kysymyksen maakunnalla pelotteleville valtuutetuille: Aikovatko puolueestanne ensi vuonna maakuntavaltuustoon pyrkivät ehdokkaat läpi päästessään lakkauttaa syrjäkylistä kaikki tehokkaasti ja taloudellisesti toimivat yksiköt, vaikka niillä olisi poikkeuksellisen korkea asiakastyytyväisyys? Tämä olisi äänestäjien hyvä tietää jo ennen vaaleja.
* EVA-arviointi tarkoittaa päätöksen vaikutuksen ennakkoarviointi (toimituksen selvennys).
Kirjoitus on julkaistu myös Ylöjärven Uutisissa 13.9.2017
Lisää aiheesta Vasen Kaistassa
Ylöjärven valtuusto pääti hoivakodin myynnistä niukoin tiedoin (15.9.2017)
*