Terveisiä taas yhdyskuntalautakunnasta. Tiistain kokouksesta on iloisia ja vähemmän hyviä uutisia. Hyvää kuuluu Pyynikin vanhan kulkutautisairaalan tontille ja vähemmän hyvää Messukylänkadun uudistukselle. Myös sähköpotkulautojen kuriin saaminen puhuttin.
Aloitetaan iloisista uutisista. Vuonna 1909 rakennettu Pyynikin kulkutautisairaala, sen vanha desinfiointilaitos eli niin sanottu kärysauna ja entinen hallintorakennus suojellaan ja kunnostetaan. Asemakaava myös määrää, että piha-alue säilyy kulttuuri- ja taidetoiminnan alueena. Tämä on erinomainen määräys, sillä tontille on jo syntynyt hieno omaehtoisen kaupunkikulttuurin projekti Koko kylän piha. Sen merkitystä korostettiin myös muistutuksissa, joita kaupunkilaiset olivat antaneet asemakaavaehdotukseen.
Tontin reunoille tulee uusia asuintaloja. Papinkadun varressa ne ovat 5-6-kerroksisia ja Koulukadun ja Pyhäjärvenkauden puolella 5-8-kerroksisia. Uusien rakennusten julkisivujen tulee olla paikalla rakennettu, eli elementtilaatikoita ei ole tulossa. Hyvää on sekin, että vanhat rakennukset pitää kunnostaa ennen kuin uusia taloja saa alkaa rakentaa. Näin varmistetaan, että rakennuttajalle ei tule uusien talojen valmistuttua kiusausta jättää suojeltavia rakennuksia ränsistymään.
Uusia asuntoja tontille tulee 430 asukkaalle. Sekä tontti että sen rakennukset ovat kaupungin omistuksessa, joten tässä olisi mainio tilaisuus rakentaa keskustan tuntumaan myös kohtuuhintaisia asuntoja.
Sähköpotkulaudat käyvät hermoille
Kaupunki on tehnyt uudet säännöt sähköpotkulaudoille. Harva asia on nostattanut tamperelaisissa niin vahvoja tunteita kuin vuokrattavat sähköpotkulaudat. Ne ovat käteviä liikkumisvälineitä, mutta niillä ajellaan väärissä paikoissa eli jalkakäytävillä, niitä jätetään minne sattuu ja niillä kaatuillaan kännissä.
Uusien sääntöjen mukaan lautoja voi jättää keskustassa vain lautaparkkeihin ja ajon päätteeksi käyttäjän tulee todistaa valokuvalla pysäköineensä laudan asianmukaisesti. Tosin mitään rangaistusta ei seuraa, vaikka sääntöä rikkoisi. Laudan käyttäjän ajokunto tarkistetaan reaktiotestillä. Ehkä se kärsii huonokuntoisimmat.
On kyllä vaikea käsittää, että lautoja vuokraavilta yhtiöiltä ei voida vaatia mitään. Kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Lautaparkitkin tehdään kaupungin rahoilla. Laki kuulemma ei mahdollista mitään sitovia velvoitteita skuuttiyhtiöille.
Autopuolue jarruttaa asukkaiden toivomaa uudistusta
Messukylänkadun uudistus otettiin pois esityslistalta. Taustalla on oikeistopuolueiden, lähinnä kokoomuksen, vastustus. Messukylän asukkaat ovat jo ehtineet iloita uudistuksesta, jolla parannetaan liikenneturvallisuutta, levennetään jalkakäytäviä ja rakennetaan kunnolliset pyörätiet. Asukkaiden kantaa kysyttiin, kun uudistusta suunniteltiin, ja ylivoimaisesti suurin osa kannatti uudistusta. Vielä ennen tiistain kokousta tuli asukkailta melkoinen palautevyöry uudistuksen puolesta.
Autopuolueelle tämä ei käy, koska katu muuttuisi nelikaistaisesta tavalliseksi kaksikaistaiseksi väyläksi. Kaikkien laskelmien mukaan Messukylänkadulla ei nyt eikä tulevaisuudessa ole niin paljon liikennettä, että neljää kaistaa tarvittaisiin. Toivottavasti järki vielä voittaa.
Mörkö saa kovaa kritiikkiä
Kaupunkilaiset ovat olleet aktiivisia myös Svenska samskolanin suunnitellun lisärakennuksen tiimoilta. Suurin osa palautteen antajista piti suunnitelman arkkitehtuurin sopimattoman arvokkaaseen ympäristöön. Olen samaa mieltä. Ehdotettu möhkäle on melkoinen mörkö. Myös kaupunkikuvatoimikunta ja Pirkanmaan liitto ovat hyvin kriittisiä. Toivottavasti rakennuttaja ottaa kritiikistä onkeensa.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton valtuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.
III
Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.