Artikkeli: Kolumnit 2013–2018

15.9.2016 klo 08:24

Koululuokista ei saa tulla luokkakouluja

Ulla-Leena Alppi, kuva Markku BöökULLA-LEENA ALPPI
Maksuton koulutus on yksi suomalaisen tasa-arvon kulmakivistä ja myös Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia ja arvostetuimpia tavaramerkkejä. Maksuttomuus ei kuitenkaan käytännössä toteudu lukioissamme. Oppikirjojen kustannukset voivat olla useita satoja euroja lukukauden aikana. Oppikirjojen lisäksi vaaditaan usein digitaalisten välineiden, kuten tietokoneiden hankintaa.

Nämä kustannukset vaarantavat oppilaiden tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskeluun, sillä kaikissa perheissä ei ole varaa kalliisiin hankintoihin. Lapsiperheköyhyys on Tampereellakin kasvanut voimakkaasti, eikä muutosta parempaan ole suuren työttömyyden oloissa näköpiirissä. Etenkin jos perheessä on useampi kuin yksi lukiolainen, voi tilanne olla taloudellisesti perheelle kestämätön. Ihmisten ohjaaminen noissa tilanteissa toimeentulotuen hakijoiksi tuntuu epäviisaalta. Perheestä itsestään se voi tuntua myös nöyryyttävältä.

Kun yritin selvittää, miten laajasta ongelmasta tässä on kyse, sain lukiokoulutuksesta vastaavilta tahoilta tiedon, että ongelma ei ole yleinen. Voikin olla niin, ettei ongelma ole kovin näkyvä kouluissa – kukapa lapsi tai nuori haluaisi leimautua köyhäksi kavereidensa silmissä. Perheistä tullut viesti on kuitenkin toisenlainen. Monet joutuvat miettimään sitä, onko lapsia lainkaan varaa laittaa lukioon odotettavissa olevien kustannusten vuoksi. Tämä on järkyttävää, ja mielestäni paluuta luokkayhteiskunnan koulujärjestelmään.

Jotta jatkossakin voidaan turvata kaikille lapsille ja nuorille tasavertaiset, vanhempien varallisuudesta riippumattomat mahdollisuudet opiskella lukioissa, tulisi niissä varautua siihen, että oppikirjoja ja digitaalisia oppimisvälineitä voidaan kouluista lainata tarvittava määrä. Lukioissa tulisi yliopistojen tapaan olla kunnolliset kurssikirjastot. Kierrätys on usein mahdotonta siitä syystä, että oppikirjatuotannon ollessa suuri bisnes kurssikirjat vanhenevat nopeasti. Digikirjoja ei edes voi kierrättää.

Tampereen ei tule olla edistämässä koulutuksellista ja sen myötä sosiaalista eriarvoistumiskehitystä, vaan sen on tehtävä strategiansa mukaisesti kaikki mahdollinen, jotta lasten ja perheiden eriarvoistumista ja pahoinvointia ennaltaehkäistään. Tähän velvoittaa myös viime kaupunginvaltuustossa aloitteidemme pohjalta tehty päätös lapsivaikutusten arvioinnista lapsia koskevassa päätöksenteossa. Niinpä uusimmassa  syyskuussa valtuustolle jätetyssä aloitteessaan (12.9.2016) vasemmistoliiton valtuustoryhmä ehdottaa, että Tampereella kartoitetaan viipymättä lainausmahdollisuuksien tilanne lukioissamme ja turvataan kaikille mahdollisuudet lainata oppikirjoja ja -välineitä kouluista. Koululuokista ei saa tulla luokkakouluja.

Kirjoittaja on tamperelainen vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu

Aiheesta muualla verkossa:

Näin ratkesi konepula Turussa: Linux muistitikulta – 4 euron tietokoneita (Tivi, Olli Vänskä 7.9.2016)

|||

Etusivun kuva: Cai Melakoski

Tampereen yhteiskoulun lukio
Tampereen yhteiskoulun lukio

 

Kommentteja: 3

  1. Kolumni tarttuu juuri tärkeään asiaan ja vähävaraisten perheiden kannalta tuiki tärkeään. Asiaa tulisi tutkia ja puuttua eriarvoisuus kehitykseen. Ainakin vasemmalla luulisi olevan kykyä ja halua tähän. Koululaitosta ollaan muutoikin ehkä kokoonuslinjan mukaisesti kehittämässä yksityiskoulujen ja eriarvoistavaan suuntaan. Kehitys on reivattava taas tasa-arvoiseen suuntaan. Myös vähävaraisten lapsilla tulisi käytännössä olla samat koulutusmahdollisuudet kuin rikkaanpien perheiden lapsilla. Luulisin meidän alalla tavalla tai toisella toimineiden voivan asiassa liittoutua yhteen.
    Terveisin Koululautakunnan pj evp ja ent. kasvatustieteen opiskelija sekä kouluaktiivi

  2. Kiitos tarkkaavaisuudesta, kuva on toimituksen valinta, ei Ulla-Leena Alpin. Valinta on myös vahinko, sillä rajallisessa kuva-arkistossa ei ollut muuta lukiokuvaksi käyvää. Kuvaajaa ei myöskään ollut saatuvilla, jotta olisi voinut hankkia pikaisesti uuden kuva. Toimitus pahoittelee erhettä ja ottaa opiksi. (Kuvan vaihtaminen on sosiaalisen median jakojen vuoksi teknisesti hyvin ongelmallista.)

  3. Kolumni tarttuu tärkeään asiaan. Vaan ihmetyttää kyllä, miksi valtuustoaloitteesta ja Tampereen kaupungin kouluista puihuttaessa kuvituskuvassa onkin Tampereen yhteiskoulu, joka EI ole kaupungin koulu vaan yksityinen oppilaitos? Toivon, että kuvavalinta ei ole kirjoittajan, koska se kielii asiantunetamgttomuudesta, huolimattomuudesta tai tahallisesta johtamisesta harhaan. Jos kyseessä on vain vahinko, suosittelen kuvan vaihtamista pikimmiten.

Vastaa käyttäjälle Sinikka Torkkola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *