Merkintöjä, Näkökulma, Tampere

JOUNI SIRÉN

3.2.2024 klo 15:00

Eteläpuistoon ja Satamakadulle hyvää, Hyhkyyn huonoa

Talvinen puisto sinisen hetken aikaan.
Kiitos Esteri Eteläpuisto ja muut uurastajat. Teidän ansiostanne tamperelaiset saavat edelleen nauttia puistosta. (Kuva: Cai Melakoski)

Jouni SirénTerveisiä taas yhdyskuntalautakunnasta. Tiistaina keskusteltiin Satamakadun pyöräteistä ja parkkipaikoista niin hartaasti, että osa pykälistä piti jättää pöydälle, kun aika loppui. Hyviä uusia on kuitenkin ainakin Eteläpuistosta ja Alasjärven tienoilta. Huonoja uutisia kuuluu Hyhkystä.

Aloitetaan hyvistä. Tämän vuoden kaavoitusohjelmassa on paljon asiaa. Muun muassa uusia asuinkortteleita on suunnitteilla Hiedanrantaan, Lielahteen, Multisiltaan, Kauppiin golfkentän alueelle ja sen naapuriin tulevan raitiotien varrelle, Kaarilaan ja Hervantaan. Asemakaavojen siis määrä valmistua tänä vuonna. Palataan kaavojen yksityiskohtiin sitten, kun niitä valmistuu.

Nyt voi kuitenkin jo kertoa hyviä uutisia Eteläpuistosta ja Alasjärveltä. Eteläpuistoon tehdään vihdoin asemakaava, joka varmistaa sen säilymisen puistona. Hyvä, että asiassa lopulta päästään eteenpäin ja pitkään kummitelleet rakennussuunnitelmat unohdetaan. Samalla Eteläpuistoon voisi tehdä vaikka uimarannan.

Iloinen asia on sekin, että Alasjärven ympärille ja Kauppi-Niihaman metsään suunniteltu leirintäalue on nyt poistettu suunnitelmista. Leirintäaluehanke nostatti nopeasti aktiivisen kansanliikkeen, sillä Kauppi-Niihaman metsä on arvokas luontoalue, joka ei monen mielestä olisi kestänyt niin laajaa matkailutoimintaa.

Vähän silti arveluttaa, että Niihaman majan naapurissa selvitetään ”kevyitä pienimuotoisia yöpymismahdollisuuksia”. Katsotaan, mitä siitä tulee.

Rakennushistoria hävisi äänestyksessä

Huonoa kuuluu Hyhkyyn. Siellä Selkeenkuja viidessä sijaitseva 1900-luvun alussa rakennettu puutalo sai purkutuomion. Talo on kieltämättä huonossa kunnossa – koska sen omistaja eli kaupunki on antanut sen rapistua vuosikymmeniä. Kaupunki on yrittänyt saada kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle talolle purkulupaa aikaisemmin, mutta Museovirasto ja kaavoituksen laillisuutta ELY-keskus ovat panneet kampoihin.

Kaupunki on perustellut talon purkamista sillä, että se sijaitsee osittain katualueella. Jännittävä selitys. Kyllä talo on ollut paikoillaan ennen kuin sen viereen rakennettiin Pispalan valtatie. Jos talon säästäminen vaatii lisää tilaa, tien pieni kaventaminen talon kohdalta ei haittaisi liikennettä millään tavalla.

Olin aiemmin siinä käsityksessä, että taloa ei voi enää kunnostaa, mutta se on mahdollista, vaikka kaikkia alkuperäisiä rakenteita ei voida säilyttää. Muun muassa. ELY-keskus on edelleen sitä mieltä, että talo pitäisi säilyttää, kunnostaa ja suojella. Kyse on myös kaupungin omasta uskottavuudesta. On vaikeaa vaatia muita suojelemaan kulttuurihistoriaa, jos kaupunki itse toimii periaatteitaan vastaan.

Esitinkin, että asemakaava palautetaan muutettavaksi niin, että talon säilytetään. Hävisin äänestyksen 10-3. Toivottavasti ELY-keskus valittaa päätöksestä.

Satamakatu saa paremmat pyörätiet

Pitkä, harras ja polveileva keskustelu Satamakadun remontista päättyi hyvin. Lopputulos on se, että kadun molemmille puolille tulee yksisuuntainen jalkakäytävästä erotettu pyörätie. Tämä ratkaisu on ollut alusta asti pyöräilyaktivistien ykkösvaihtoehto. Se myös säästää katupuita enemmän kuin aikaisemmin esillä ollut kaksisuuntaisten pyöräteiden ratkaisu. Samalla jalkakäytäviä ja suojateitä kohennetaan.

 

Kirjoittaja on vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu ja rakentamisesta ja kaupunkisuunnittelusta vastaavan yhdyskuntalautakunnan jäsen Tampereelta. Tällä palstalla hän kertoo kuulumisia lautakunnan kokouksista.

III

Merkintöjä-sarja kokoaa yhteen vasemmistoliiton pirkanmaalaisten luottamushenkilöiden näkökulmia politiikkaan ja päätöksentekoon.

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:
Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *