Artikkeli: Suomi

28.3.2024 klo 15:30

4/5 Pendelöijän perspektiivistä: Junakin voi olla täynnä

Tässä viisiosaisessa juttusarjassa perehdytään pendelöintiin ja junamatkailuun. (Kuva: Pihla Järvi. Editointi: Valtteri Mönkö)
Valtteri Mönkö. (Kuva: Pihla Järvi)

Pendelöijän perspektiivistä on juttusarja opiskelijapendelöijän arjesta, havainnoista ja kanssajunailijoista. Juttusarjasta on julkaisu jo kolme osaa ja tämä on järjestyksessään neljäs. Tervetuloa takaisin.

Junia myydään usein loppuun

Viivästyksiä suuremmaksi ongelmaksi olen itse kokenut loppuunmyydyt junat iltapäivän ruuhkatunteina. Tämä voi toisinaan aiheuttaa suurtakin ärtymystä, koska usein kyseessä on oma suunnitelmallisuuden puute. Varsinkin tiistai-, keskiviikko-, torstai- ja perjantai-iltapäivien junavuorot kahden ja viiden välillä ovat monesti olleet täynnä, kun olen yrittänyt varata sarjalipun paikkaa junasta alle 60 minuuttia ennen junan lähtöä. Pisimmässä tapauksessa viime marraskuussa odotin seuraava kaukojunaa, jossa olisi vapaita paikkoja, Helsingissä Pasilan asemalla, kolmesta kuuteen. Kiireitä ei onneksi sinä iltapäivänä ollut, joten kävin syömässä Triplan kauppakeskuksessa ja tein samalla koulutehtäviä.

IC 147 täyttyi Pasilan asemalla lähes täyteen matkustajista keskiviikkona neljän jälkeen. (Kuva: Valtteri Mönkö)

Lähijunissa on ruuhka-aikoina ahdasta

Akaan Seutu uutisoi viime lokakuussa Akaan Toijalan ja Viialan asemien kasvaneesta matkustajamäärästä. Kasvua matkustajaliikenteessä oli vuoteen 2022 verrattuna ollut 44 prosenttia Viialan asemalla ja Toijalassa 27 prosenttia. 

Junaliikenne on Akaan ja Tampereen välillä niin suosittua, että aamun lähijunat ovat viimeistään Lempäälän kohdalla täynnä. Iltapäivän suosituimmalla lähijunavuorolla ihmiset joutuvat purkautumaan ulos laiturille, jotta poisjäävät matkustajat mahtuvat siirtymään junasta ulos, kertoo Akaan Seudun lukija lehdessä julkaistussa jutussa. Lisäkalustoa Riihimäen ja Tampereen tai Toijalan ja Tampereen välille ei VR:n mukaan löytyisi kuin yhden junayksikön verran. Mikäli Akaalta ja muilta ympäryskunnilta löytyisi rahoitusta lisätä yksi junavuoro ruuhka-aamuihin ja -iltapäiviin, olisi aamun ruuhkaa helpottava vuoro perillä Tampereella aamuseitsemän ja -kahdeksan välillä. Iltapäivällä junavuoro olisi kuntien lisärahoituksen puitteissa mahdollista operoida 16.35 ja 17.35 lähtevien vuorojen väliin.

Tampereen ja Toijalan välillä kuljen nykyisin oikeastaan vain ruuhka-aikojen ulkopuolella. Minulta löytyy kuitenkin lukioaikaista samaistumispintaa lähijunan ruuhkasta. Niinä kertoina, kun minulla ei ollut musiikkiopistoa tai soittokeikkaa Tampereen seudulla ja kuljin junalla kotiin iltapäivän ruuhka-aikoina. Lähijunissa oli ahdasta jo 2017 ja 2018. Koronan jälkeen junaliikenne on palautunut normaaliksi ja matkustajamäärät jopa kasvaneet koronaa edeltävästä ajasta.

VR:n on tilannut uutta lähijunakalustoa, joka saadaan liikennöintiin keväällä 2026. Uusia lähijunia otetaan käyttöön myös Helsinki-Tampere-välillä R- ja M-junien reiteillä. (Kuva: VR Group)

 

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:
Lisää aiheesta muualla verkossa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *