Artikkeli: Tampere

4.3.2020 klo 16:00

On pieni ihme, että vanha tavara-asema säilyy

Vanhan tavara-aseman siirtoa ja Morkun purkamista valmistellaan Tammelassa.

Vanha tavara-asema säilyy osana tamperelaista kaupunkikuvaa, mutta sen naapurin, entisen seurantalo Morkun kohtalo alkaa olla käytännössä sinetöity. Purkamisen valmistelu on aloitettu, vaikka valitusprosessi ei ole vielä teknisesti ohi. Kaupunki ja urakoitsija ovat kuitenkin ilmeisen varmoja siitä, että valitusprosessin viimeinen vaihe tuottaa heille mieluisan lopputuloksen. Mistä moinen varmuus kumpuaa?

Tampere löysi uuden suunnan jättihankkeista

2010-luvun alkuvuosina Tampereen kaupunki teki sarjan suunnitelmia, jotka kuvastivat sen tulevaisuuden painopisteitä. Keskustan lähialueilla painopisteet olisivat suurissa infrastruktuurihankkeissa kuten Kansi ja areena -projektissa, Tammelan stadionissa ja niiden vaatimassa liikenneyhteyksien parantamisessa.

Uusille stadioneille mahtuu enemmän yleisöä kuin niiden edeltäjiin niiden edeltäjiin, mikä enteilee investointeja kulkuyhteyksiin. Sen, ovatko stadionit rahanieluja vai tuottavia sijoituksia määrittää se, saadaanko ihmisiä paikan päälle kuluttamaan palveluja. Siinä missä yhteydet idästä länteen olivat valmiiksi hyvät ja suunnitellun raitiovaunun myötä vain paranemaan päin, olivat yhteydet pohjoisesta etelään kaupungille kiusallisia.

Morkulle kohtalokas kompromissi

Morkku ja vanha tavara-asema sijaitsevat erittäin keskeisellä paikalla liikenneyhteyksien näkökulmasta. Niiden kautta voi vetää miltei suoran viivan rautatieaseman läpi kohti kohoavaa kansi ja areena -kompleksia. Nimenomaan vanha tavara-asema on jättihankeille kriittisen liikenneyhteyden edessä.

Tavara-asema joutuikin ensimmäisenä purku-uhan alle. Tämä synnytti suurta vastustusta Tammelan asukkaissa, jotka halusivat säilyttää alueen satavuotiaita rakennuksia. Vuoden 2016 asemakaavassa tavara-asema suojeltiinkin. Tämä kuitenkin ohjasi moukarin kohti Morkkua: tavara-asema siirrettäisiin Morkun paikalle projektissa, jollaista Suomessa ei olla aikaisemmin nähty. Siirron 3,2 miljoonaan kohonnut hintalappu sai kaupungin kertaalleen epäröimään projektin suhteen, mutta se palasi siihen kesällä 2018.

Morkku ja tavara-asema muodostivat taannoin eheän maiseman rautatien ja Tammelan kylkeen. Jo vuonna 2003 arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen arvioi, että Morkun kulttuuriympäristöllinen arvo kumpusi yksinomaan sen roolista osana kokonaisuutta. Ilman tavara-asemaa Morkkua ei siis välttämättä suojeltaisi. Mikäli tavara-asema olisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti purettu liikenteen tieltä, olisi tämä tuskin tarkoittanut Morkun säästämistä.

Kulttuuriympäristön hinta

Vaikka siirtoprojekti on jo itsessään kallis ja – sievästi sanottuna – ainutlaatuinen, se on varsin looginen. Ratapihankadun suoristaminen ennen kannen ja areenan valmistumista on kaupungille liian tärkeää. Se ei voi käynnistää uutta, vuosia kestävää kaavoitusprosessia tavara-aseman suojelupäätöksen muuttamiseksi. Sen sijaan Morkku on purettava ja tavara-asema on siirrettävä sen paikalle, hinnalla millä hyvänsä.

Tapaus tavara-asema ja Morkku paljastaa tamperelaisen kaupunkikehittämisen syviä periaatteellisia valintoja ja painopisteitä. Keskustan kupeessa nämä painopisteet ovat stadionien rakentamisessa ja muissa suurissa infrastruktuuriprojekteissa. Kulttuuriympäristön suojeleminen ja yhteinen hyötykäyttö sen sijaan ovat edellä mainituille alisteisia. Jälkiviisaana voidaan todeta, että Ratapihankadun suoristaminen oli vääjäämätöntä. On siis pieni ihme, että edes tavara-asema säilyy osana Tammelan maisemaa.

Lisää aiheesta Vasen Kaista-verkkolehdessä:

Kommentteja: 2

  1. Eikös tavara-aseman seinissä olekin vielä luodinreikiä muistona vuoden 1918 valkoisten tekemistä teloituksista? Siinä mielestäni yksi syy koko hankkeeseen…

  2. Koko Ratapihankadun liikenneongelma on tahallisesti aiheutettu vaikeus, joka johtuu stop-merkeistä Vellamonkadun risteyksessä. Jos Rongan alikulkuun menevä kevyen liikenteen väylä rakennettaisiin Ratapihankadun alitse ja Vellamonkadun autoliikennettä säädeltäisiin kärkikolmiolla, Ratapihankadun liikennettä haittaisi vain tavara-aseman nurkan synnyttämä pieni mutka. Sitäkin voitaisiin eteläsuunnasta helposti loiventaa. Kovin monta sekuntia ei nopeuden pieni pudotus autoilijan matka-aikaa kasvattaisi. Ilmeisesti tavara-aseman säilyttäminen haittasi jotain bisnestä niin paljon, että tällainen kallis siirtoprojekti täytyy kostona toteuttaa ja Morkkukin turhaan hävittää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.